Пов'язана з Кремлем група, відома своїми онлайн-кампаніями, спрямованими на поширення брехні та недовіри серед тих, кого Росія вважає своїми ворогами, допомогла розпалити поширення конспірологічних теорій про принцесу Уельську Кейт та стан її здоров'я, пише The New York Times.
Мартін Іннес, експерт з цифрової дезінформації з Кардіффського університету в Уельсі, заявив, що він і його колеги відстежили 45 акаунтів у соціальних мережах, які розмістили неправдиву заяву про Кейт у пов'язаній з Кремлем дезінформаційній мережі, яка раніше поширювала суперечливі історії про президента України Володимира Зеленського, а також про підтримку Францією України.
Кампанія впливу була розрахована на те, щоб розпалити розбіжності, поглибити відчуття хаосу в суспільстві та підірвати довіру до інституцій — у цьому випадку до британської королівської родини та засобів масової інформації.
За його словами, мотив, швидше за все, був як комерційним, так і політичним. За останні три місяці трафік в соціальних мережах про Кейт різко зріс, оскільки брак інформації про її стан створив порожнечу, яку онлайн-армія заповнила чутками і домислами. Для російської мережі посилення цих постів через їхні акаунти дозволило б їм збільшити власну статистику трафіку і кількість підписників.
Хто саме міг найняти дезінформаційну мережу для нападу на Кейт невідомо, проте вона має досвід проведення кампаній з підриву репутації країн і людей, які перебувають у конфлікті з Кремлем. Рішуча підтримка Британією України та давній антагонізм Лондона з Москвою роблять її спокусливою мішенню для росіян.
Про стурбованість британських чиновників підживленням Росією, Китаєм та Іраном дезінформацію про принцесу Уельську повідомляла також лондонська газета Daily Telegraph.
У 2020 році британський парламентський комітет дійшов висновку, що Росія розгорнула тривалу, кампанію з підриву британської демократії, використовуючи тактику, яка варіюється від дезінформації та втручання у вибори до вливання брудних грошей і наймання членів Палати лордів. Міністерство закордонних справ Росії тоді відкинуло ці висновки як «русофобію».
Професор Іннес, яка очолює дослідницьку програму, що вивчає причини і наслідки цифрової дезінформації, розповів, що його команда помітила сплеск певного типу дописів у соціальних мережах 19 березня, на наступний день після того, як з'явилося відео, на якому Кейт і Вільям виходять з продуктового магазину біля свого будинку у Віндзорі.
Один з широко розповсюджених дописів на X містив зображення з відео, з явно зміненим обличчям Кейт. У ньому запитувалося: «Чому ці великі медіа-канали хочуть змусити нас повірити, що це Кейт і Вільям? Але, як ми бачимо, це не Кейт і не Вільям...».
Відстеживши 45 акаунтів, які перепостили цей допис, дослідники виявили, що всі вони походять від одного головного акаунта з ім'ям Master Firs, який має ознаки російської дезінформаційної операції, відомої в індустрії під назвою «Двійник» — створення фейкових веб-сайтів, які видають себе за справжні новинні організації в Європі та США.
Кейт була не єдиним членом королівської сім'ї, хто став об'єктом хвилі дезінформації. У той самий день, коли з'явилися численні пости про відео, у Telegram почало поширюватися хибне повідомлення про смерть короля Чарльза ІІІ.
Під час виборів у кількох країнах ЄС фіксувалися дипфейки, викликаючи занепокоєння щодо загрози від штучного інтелекту та потенційного втручання у виборчий процес. У Євросоюзі оприлюднили рекомендації щодо того, як великі технологічні платформи повинні захищати вибори від онлайн-ризиків.