Уявіть, що було б, якби 14 червня в 3 почав працювати перший незалежний антикорупційний суд. Він би почав розглядати десятки справ проти людей на високих посадах.
Уявіть, якби до середини липня кількох олігархів і чиновників звинуватили у корупції, а їхні активи конфіскували б. Нажаль, нічого з цього не сталося.
Про це пише експерт Atlantic Council і почесний професор Школи управління Роджерса в Університеті Рейрсона Діан Френсіс, зауважуючи, що Україна проігнорувала кінцевий термін запуску антикорупційного суду, який був призначений на 14 червня МВФ. Натоміть президент Петро Порошенко і інші члени уряду викручувалися, щоб уникнути реформ заради збереження вигіднішої позиції перед черговими виборами.
Але це також і втрата можливості для України. Суд став би сигналом для світу, що верховенство права в країні перемагає. МВФ виділило б черговий мільярд доларів допомоги, А ЄС - ще 600 мільйонів євро. Крім того, антикорупційний суд переконав би іноземних інвесторів, які б привели свій капітал в Україну, що пішло б на користь її економіці.
Зміцнення верховенства закону дозволило б притягнути до відповідальності олігархів, їхніх посіпак і продажних чиновників. Це дозволило б очистити систему, призвело б до сплати податків і конфіскацій за ухиляння від цього.
Але такий сценарій має зараз неймовірний вигляд. Олігархія обрала шлях затягування реформ, придушення антикорупційних активістів і опонентів, а також намагається маніпулювати Євросоюзом.
Минулого тижня, приміром, президент Єврокомісії Жан-Клод Юнкер обмовився, що президент України Петро Порошенко запевняв його у тому, що антикорупційна палата краще впорається з завданням, ніж незалежний суд. Європейський чиновник заперечив потім ці свої слова, але сумніви лишилися.
Нинішня судова система в Україні прогнила, і так звана "палата" буде такою ж. Станом на липень НАБУ подало 75 справ, але до суду дійшло лише 18 з них, які стосувалися здебільшого дрібних корупційних схем. Ніхто з високопосадовців не був засуджений. Існують навіть спекуляції на тему, що команда Порошенка вирішила відмовитися від мільярда доларів МВФ, розраховуючи отримати 600 мільйонів євро, які пообіцяв ЄС.
Тож міжнародна спільнота повинна почати грати більш жорстко. Без тиску злочинці будуть продовжувати процвітати і тримати виборців на гачку. Експерт перелічує, що міжнародні інститути повинні вимагати від України.
Перш за все, на думку автора, МВФ не повинен давати ні цента Києву до тих пір, поки антикорупційні суди не запрацюють, а також подумати про штрафи за невиконання вимог. По-друге, Євросоюз теж не повинен давати жодного євро до запуску антикорупційних судів. Брюссель також повинен встановити крайню дату для запуску судів, а також пригрозити Києву призупинкою безвізового режиму в разі невиконання вимоги. Також МВФ і ЄС варто скоординувати свої дії в Україні, щоб не суперечити один одному. Спеціальний представник США в Україні Курт Волкер повинен теж чітко заявити про вимогу запуску антикорупційних судів, які повинні запрацювати до того, як США передадуть будь-яку нову фінансову чи військову допомогу. А тим часом, антикорупційна поліція і прокурори можуть запропонувати велику нагороду тим, хто викриє корупційну діяльність інших чиновників. Також можна запропонувати амністію тим, хто добровільно визнає порушення, розкриє свої активи і доходи по всьому світі за п'ять років, а потім заплатить податки за ці роки.
"Єдина правильна стратегія для України криються в зовнішніх подіях і тиску, які змушують еліти користуватися найкращими світовими методами, які змушують їх робити правильні речі", - йдеться в статті.
Раніше посол ЄС назвав єдиний критерій ефективної боротьби з корупцією. За словами Хьюга Мінгареллі, Справедливі вироки та повернення коштів - це єдині індикатори того, що Україна дійсно готова притягти корупціонерів до відповідальності.
13 липня голова Європейської комісії Жан-Клод Юнкер в ході саміту Україна-ЄС повідомив про те, що Євросоюз не наполягає на створення в Україні окремого антикорупційного суду, але вказує на необхідність створення спеціальної антикорупційної палати в рамках діючої судової системи.