Українські волонтери та військові кажуть, що останні обмеження з боку Китаю, який із 1 вересня зобов’язав виробників подавати заявки на експортні ліцензії та надавати сертифікати про кінцевого користувача, наголосивши, що комерційні китайські дрони не можна використовувати у військових цілях, поки що мінімально вплинули на доступність безпілотників, особливо всюдисущих легких Mavic китайської компанії DJI. Однак вони зазначають, що від обмежень постраждали поставки запчастин для дронів. Також вони побоюються, що в майбутньому ситуація може погіршитися, пише BBC.
«Єдина зміна наразі — ми активніше скуповуємо всі запаси, які залишилися на європейських складах. Але що ми будемо робити в майбутньому, незрозуміло», — прокоментувала ситуацію співзасновниця громадської організації Razom for Ukraine, засновниця благодійного фонду Dignitas Люба Шипович.
Її особливо хвилює наявність таких складових дронів, як тепловізійні камери.
«Оскільки дні стають коротшими, а ночі довшими, це, безумовно, впливає на постачання для нашої армії та на те, як ведеться війна загалом, оскільки у нас не так багато тепловізійних дронів. Наші підрозділи сліпнуть вночі. Це стосується як стандартних дронів з тепловізійними камерами, так і їх частин», - зазначила вона.
Наявність запчастин особливо важлива для тих, хто самостійно збирає дрони або вдосконалює куплені моделі. Як зазначають українські військові, через обмеження Китаю українські покупці тепер мають обмежений доступ до запчастин.
«Але ми шукаємо альтернативи, щоб наші безпілотники працювали так само, як і раніше», - розповів оператор безпілотника із позивним Oddr.
Деякі волонтери кажуть, що китайські обмеження можуть стимулювати виробництво деталей для безпілотників в Україні. Анатолій Полковніков, який займається закупівлею дронів, каже, що український стартап готується запустити виробництво двигунів для дронів.
«Я не думаю, що ці китайські обмеження вплинуть на загальну ситуацію. У мене таке відчуття, що в довгостроковій перспективі вони будуть стимулювати виробництво в Україні», - каже він з оптимізмом.
Безпілотники мали величезний вплив на війну в Україні, їх у великих кількостях використовували обидві сторони. Тепер є ознаки скорочення кількості китайських безпілотників і запчастин, доступних як Україні, так і Росії.
Водночас війна в Україні є першим збройним конфліктом, у якому безпілотники використовуються настільки широко і в такій великій кількості, і обидві ворогуючі сторони налаштовані так і продовжувати.
Щоб мінімізувати вплив китайських обмежень, українські волонтери зайняті пошуком альтернатив, виготовлених в інших країнах – як на Заході, так і в самій Україні.