В Україні дещо зросла частка школярів, які навчаються українською мовою і випускників, які складали державні тести ЗНО, в кінопрокаті також збільшилася частка фільмів, дубльованих чи озвучених українською. Однак на телебаченні, радіо, у друкованих ЗМІ, рекламі та сфері послуг російська мова все більше витісняє українську. Такими є підсумки аналітичного огляду "Становище української мови в Україні у 2013 році", оприлюдненого рухом "Простір свободи".
Документ представлено з нагоди Дня української мови та писемності, який відзначатиметься 9 листопада. Експерти використовували дані державної статистики, соціології, а також власні моніторингові дослідження.
Так, частка школярів, що отримують освіту українською мовою, зросла на 0,1% і склала у 2012/13 навчальному році 82%. Найбільше - на 1,5 % - зросла кількість школярів, які навчаються українською у Донецькій області.
У Луганській, Одеській областях і Криму цей показник знизився на 0,4-0,5 %, а частка учнів, які навчаються російською, навпаки, зросла. Причому у Криму навчаються українською 7,4% школярів, а влада, відзначають автори дослідження, перешкоджає відкриттю нових українських шкіл або класів, незважаючи на заяви батьків.
Окрім того, під час складання тестів у 2013 році українську мову обрали 82,7% від загальної кількості випускників, що на 1,7 % більше, ніж минулого року.
Як повідомляється, у кінопрокаті збільшилася сумарна кількість фільмів, дубльованих чи озвучених українською мовою: 71,3% цього року проти 64,8% минулого. Інші 28,7% фільмів - переважно російського виробництва і озвучені російською мовою - мають українські субтитри.
При цьому частка газет, що видаються українською мовою, знизилася ц 2013 році до 30,2%, а журналів, навпаки, збільшилася, проте становить лише 18,5%. Лише 50% книг надруковано в Україні державною мовою, причому більшість з них - навчальна література, а масовий імпорт книг із Росії в рази перевищує випуск книжок в Україні.
В ефірі восьми найрейтинговіших телеканалів у жовтні 2013 частка російської мови перевищила 50%, а української - 31,8%. Разом із тим скоротився час "двомовних" ефірів. При цьому моніторинг шести найбільш рейтингових радіостанцій показав, що частка пісень українською мовою в ефірі продовжує падати і становить 2,2%.
Проведені у 2012-13 роках соціологічні дослідження показали, що українську мову вважають рідною 50% респондентів, російську - 29% і рівною мірою обидві мови - 20%.
У той же час автори дослідження відзначають, що триває процес "русифікації" сфери послуг, реклами, торгівлі.
Так, за підсумками моніторингу кафе і ресторанів ву 29 великих містах (всі обласні центри і всі міста з населенням більше 300 тисяч осіб) тільки 46% закладів мають українські вивіски, у 49% є меню українською, і лише в 36% закладів персонал обслуговує україномовних клієнтів українською мовою.
Протягом року в зазначених містах зросла частка російської мови у зовнішній рекламі. Зокрема, українською розміщено рекламу на 68% бігбордів (у минулому році - 71%). Автори огляду переконані, що звуженню сфери застосування української мови сприяє дія закону "Про засади державної мовної політики". !zn
Читайте також:
Пивовари протестують проти закону про мови - не готові перекласти етикетки російською
"Батьківщина" запропонувала заборонити рекламу всіма мовами, крім української
Солістка Національної опери Катерина Абдулліна назвала учнів україномовних шкіл "бидлом"