В той час, коли Україна готується до щорічної зустрічі з МВФ і Світовим банком, яка відбудеться у найближчі вихідні, у її делегатів немає жодних сумнівів, що головною темою розмови буде майбутнє реформ.
"Це тому, що Україна продовжує посилати дуже змішані сигнали, в той час як чіткість потрібна зараз, як ніколи", - пише на сторінках Financial Times керуючий директор з питань Східної Європи і Кавказу ЄБРР Франсіс Маліж.
Він нагадує, що через день після того, як 14 вересня МВФ ухвалив рішення щодо виплати Україні чергового траншу в рамках програми допомоги, український уряд відібрав у "Нафтогазу" контроль над "Укртрансгазом" і підпорядкував його напрямку міністерству економіки.
Це створило масове занепокоєння, тому що це було зроблено без ухвалення ради директорів "Нафтогазу" і його міжнародних кредиторів, серед яких Світовий банк і ЄБРР. Однак, автор зауважує, що не варто дивитися на ініціативу з однієї точки зору.
Якщо розглянути її більш широко, то можна помітити більш складну і потенційно правильну картинку. Деталі мають значення. Відділення функції газового транзиту від виробництва і продажу лежить в основі регуляторних вимог за правилами ЄС. У випадку "Нафтогазу", таке розділення буде вимагати продуманої операційної і юридичної роботи, а не лише формату відносин між операторами трубопроводів і державою. Рішення уряду, однак, не врахувало цього. І тому його назвали непродуманим.
Час також має значення. Дехто запідозрив, що підпорядкування компанії чиновникам – це частина спротиву реформам. Той факт, що спроба відділення "Укртрансгазу" сталася через день після рішення МВФ, вказує на те, що цей крок був заздалегідь спланований. Оглядачі побачили в цьому доказ, що реформи в Україні неможливі, а корисливі інтереси еліт завжди будуть переважати, в той час як вікно можливостей для змін зачиняється.
Однак, експерт зауважує, що важливо дотримуватися холодного і продуманого підходу. Цинізм можна зрозуміти, але він також погано продуманий. Автор зауважує, що насправді за останні два роки Україна відзначилася значними досягненнями, приміром, у вимірі макроекономічної стабілізації і очищення банківського сектору. В енергетичному секторі вона провела непопулярне і болюче, але необхідне підвищення тарифів, яке дозволило зміцнити енергетичну незалежність країни. В корпоративному секторі бізнес-омбудстмен України, якого підтримує ЄБРР, допоміг сотням компаній пролити світло і протистояти проти корупції в адміністративних відомствах і судах.
Маліж також нагадує, що через тиждень "Нафтогаз" отримав назад контроль над "Укртрансгазом". Після відкритих дебатів і діалогу з міжнародними партнерами, уряд "не лише скасував своє сумнівне рішення, але також скористався моментом для просування реформи управління і пришвидшення процес розділення операції з транзиту газу".
"Епізод продемонстрував, що багато досягнень за останні два роки все ще дуже крихкі і залежать від продовження підтримки міжнародних партнерів. Вплив цих партнерів буде знижуватися вході того, як українська економіка буде відновлюватися і країна отримає доступ до ринків капіталів. Однак, коли це станеться, стане ще більш важливо гарантувати такий бізнес-клімат, в якому інвестори зможуть успішно працювати. Активне залучення українського громадянського суспільства буде критично важливим для того, щоб переважити протидію влади, яка буде", - пише експерт ЄБРР.
Він додає, що реформи проходять тяжко і повільно тому, що центральною реформою державного управління чомусь знехтували. Тому саме час зараз закріпити досягнення минулого і поставити нову мету збудувати професійне, чисте державне управління.
"Ось тому ЄБРР спільно з ЄС і урядом України хочуть розробити і розгорнути нову архітектуру підтримки реформ: команди нових, професійних, прозоро обраних людей створюються належним чином і прямо підпорядковуються ключовим міністерствам. При координації виконавчої ради, з прямим зв'язком з президентом і прем'єр-міністром, вони націлені використати момент для реформ і провести всю необхідну роботу на місцях, щоб трансформувати державне адміністрування", - йдеться в статті.
Автор додає, що програма реформ повинна відновити імпульс. Важливі рішення щодо пенсійної системи, земельної реформи, приватизації і управління державними компаніями ще належить прийняти і виконати. В України є висококваліфіковані працівники, вартість роботи яких близька до китайської. Покращення бізнес-клімату заохотить іноземних інвесторів і принесе велику вигоду. І краще зробити це практично, роблячи крок за кроком.
Раніше директор Інституту демографії та соціальних досліджень ім.Птухи НАН України Елла Лібанова писала в своїй статті для DT.UA, що недовіра населення до влади ставить під сумнів успіх радикальних економічних реформ в Україні. Необхідне формування широкої коаліції груп, які виступають проти чинної системи корумпованих представників влади. Активність населення, спрямована на користь реформ, може виникнути спонтанно, але без рішучого й авторитетного лідерства і ефективної організації мас такі настрої не будуть трансформовані в реальні зміни.
Детальніше про соціальне розшарування українського суспільства читайте у статті Елли Лібанової"Україна: глибина нерівності" у свіжому випуску тижневика "Дзеркало тижня. Україна".