UA / RU
Підтримати ZN.ua

Україні гостро потрібна антикорупційна судова система - Atlantic Council

Автор нагадує, як НАБУ з'явився завдяки тиску Заходу.

Захід може натиснути на Київ, щоб він створив незалежні антикорупційні суди.

Захід може натиснути на Київ, щоб він створив незалежні антикорупційні суди.

Після Євромайдану Україна досягла певного прогресу в антикорупційних зусиллях. 3, створене в 2015 році, виявило низку серйозних злочинів, вчинених корумпованим українсьим політичним класом, суддями, високопосадовцями і менеджерами державних компаній, які раніше були недоторканними де-факто.

Але НАБУ - це лише одна частинка антикорупційного пазла. Щоб по-справжньому виступити проти хабарництва, Україні потрібна окрема антикорупційна судова система.

Про це в статті для Atlantic Council пише колишній координатор проектів USAID у пострадянських країнах Джош Коен.

Він підкреслює, що нинішня система юстиції в Україні пронизана хабарництвом, тому що судді, як і раніше, захищають своїх корумпованих колег. Активісти вказують на проблему, що органи системи юстиції повторно призначають старих суддів на посади. Вища кваліфікаційна комісія нещодавно погодила повторне призначення 8 суддів, попри те, що НАБУ звинуватив їх у корумпованості чи внесенні у декларації неправдивих даних. Тим часом, Вища рада юстиції відмовилася виключати одного зі своїх членів, попри підозри з боку Генпрокуратури у отриманні хабара за винесення неправомірного вироку.

Автор зауважує, що за ідеальним сценарієм, реформування судової системи повинна відбуватися синхронно зі створенням антикорупційних органів, таких як НАБУ. Але зараз реформа судів зупинилася. І активісти кажуть, що очищення їх від хабарників займе не менше п'яти років. Відсутність серйозних змін у судовій системі загрожує тим, що антикорупційні відомства лишаться "беззубими".

Коен вказує на звіти "Центру антикорупційної дії" і "Реанімаційного пакету реформ", в яких йдеться про те, як судді блокують роботу НАБУ, не даючи відомству ордери на обшук, встановлюючи дуже малі застави для застриманих підозрюваних і дозволяючи їм потім втекти з країни, а також повертаючи посади чиновникам, яких НАБУ підозрює у хабарництві.

Наслідки цієї судової непрохідності очевидні: НАБУ подав 50 справ, але з них лише в одній був винесений обвинувачувальний вирок. Ще у 12 справах підозрювані визнали свою провину. Решта справ застрягла у судовій системі. Більшість з них не просуваються вперед. Автор зауважує, що надію дає законопроект про створення спеціальних антикорупційних судів. Успіх такої окремої системи буде залежати від незалежності суддів і їхнього відбору. Активісти в Україні сподіваються, що законопроект про антикорупційні суди буде ухвалений до кінця весни. Однак, вони бояться, що політична еліта включно з президентом не дозволить їм бути дійсно незалежними.

Коен нагадує, що НАБУ з'явився завдяки тиску з боку МВФ, ЄС і США, які підтримали ініціативи громадянського суспільства в Україні. На його думку, у випадку з антикорупційними судами Захід повинен вчинити так само.

Раніше повідомлялося, що голова Верховного суду проти створення в Україні антикорупційного суду. На думку Ярослава Романюка, такі спецаільні суди будуть зайвими у загальній системі.

Раніше глава представництва ЄС в Україні Хьюг Мінгареллі заявив, що в Україні потрібно якомога швидше створити антикорупційний суд. "Це дуже і дуже важливо", - підкреслив посол ЄС.

Директор Національного антикорупційного бюро України (НАБУ) Артем Ситник вважає, що антикорупційний суд в Україні можна створити до кінця 2017 року.