Довіра населення до медіа, зокрема телеграм-каналів, інтернет-ЗМІ та телебачення, впродовж останнього року почала падати. Винятком є друковані видання та радіо. Такі дані дослідження медіаспоживання в Україні представила в рамках конференції National Media Talk директорка Internews Network в Україні, керівниця Медійної програми USAID в Україні Джилліан МакКормак.
Вона зазначила, що якщо довіра до інформації в телеграм-каналах знизилась із 59% до 55%, то рівень довіри до інтернет-медіа впав уже на 5% до 51% відповідно, а рівень довіри до телебачення знизився відразу на 6% - йому довіряють 43% українців.
Водночас найнадійнішими джерелами інформації респонденти називають родину та друзів, яким повністю чи частково довіряють 85% та 77% відповідно.
Що ж стосується органів влади, то найбільше українці схильні довіряти Генеральному штабу ЗСУ та Міноборони – рівень довіри до них складає 64%.
Що ж стосується рівня довіри до Офісу президента, то він за рік впав на 25% - до 44%, натомість 47% опитаних скоріше чи повністю не довіряють даним Офісу президента.
Показники довіри до офіційних ресурсів уряду є ще гіршими. Довіряють йому 41% опитаних (у 2023 році показник складав 59%), а от не довіряють 47%. Гіршою є ситуація лише з довірою до повідомлень місцевої влади.
Як зазначив під час свого виступу в рамках конференції директор Інституту фронтиру Євген Глібовицький, на початку війни суспільство дало владі «аванс довіри», однак влада протрактувала його не як аванс, а як оцінку попередньої діяльності. Наслідком стало створення телемарафону, заяви про «два-три тижні» та обмеження публічності даних.
«Інститут довіри є дуже важливим, але ми звикли до замірів популярності людей, а не інституцій. Інституціям у нас не прийнято довіряти, що нормально для посттоталітарних суспільств», - зазначив він.
Водночас пані МакКормак, презентуючи заміри медіаспоживання в Україні, зазначила, що в суспільстві фіксується і падіння готовності громадян платити за доступ до якісної інформації – оформлювати підписки та передплати, що погіршує становище журналістів. Якщо у 2023 році згодних на це було 25%, то за рік ця цифра зменшилась до 20%.
«В умовах ситуації в Україні це все одно доволі багато. Багато ЗМІ працюють за моделлю підписки і іншим також варто шукати свої шляхи залучення читачів», - додала вона.
Конференція National Media Talk проходить в Києві 19-20 вересня. В її рамках представники медіаспільноти, уряду та громадянського суспільства обговорюють питання розвитку медіа в Україні в умовах війни та на шляху до європейської інтеграції.