У Раді зареєстровано законопроект, в якому пропонується обмежити термін повноважень суддів Верховного суду.
25 травня 2023 року до Верховної Ради подано та зареєстровано законопроект під номером 9323, яким уперше у світовій практиці передбачено роботу всього складу Верховного суду лише відрядженими суддями та на тимчасовій основі. Ініціатор законопроекту – народний депутат Тарас Тарасенко (партія «Слуга народу»), не член профільного комітету.
Законопроект готувався явно ще до арешту Князєва та обрання нового голови Верховного суду.
Його прискорена реєстрація на хвилі кризи у судовій владі підтверджує, що правляча партія не має не лише чинної стратегії судової реформи, а й тактики управління кризою.
Законопроектом передбачено кілька радикальних нововведень з метою «забезпечення зростання кадрового потенціалу та підвищення прозорості діяльності суддів Верховного суду в системі судоустрою України».
Зокрема, упродовж року після набрання законом чинності, всі судді ВС, які були призначені до ухвалення та введення його в дію, здійснюватимуть свої повноваження упродовж одного року. Після цього вони будуть звільнені.
Таким чином, законом фактично оголошується, що ВСІ нині діючі судді Верховного суду будуть звільнені (пункт 2 Перехідних положень).
У пояснювальній записці до проєкту Закону також наводяться й інші нововведення. Одним з них є зміни у переліку осіб, з числа яких здійснюють добір суддів.
Якщо зараз суддею Верховного суду можна стати після 10 років роботи у сфері адвокатури та наукової діяльності, то після прийняття цього Закону особа, яка має 10 років стажу, спершу має стати суддею апеляційного суду, перш ніж її відрядять здійснювати правосуддя у Верховному суді.
Це означає, що адвокати та юристи-науковці, яких у чинному складі ВС близько 25%, можуть навіть не мріяти стати суддями в майбутньому.
Крім того, пропонується обмежити термін повноважень суддів Верховного суду п'ятьма роками та заборонити обіймати цю посаду більше двох термінів поспіль: тобто за глибоким задумом автора законопроекту, судді Верховного суду стають тимчасовими.
Нардеп Тарасенко також пропонує спростити процедуру добору суддів ВС, передбачивши, що з них, хто склав іспит не пізніше шести місяців тому, може не складати нове випробування. Інших процедур не передбачається. Тобто фактично запропоновано скасувати психологічне тестування, співбесіду, аналіз матеріалів Національного антикорупційного бюро та участь громадськості.
Саме відрядження пропонується здійснювати позачерговим З'їздом суддів. При цьому «конкурс» проводиться лише шляхом порівняння результатів іспиту.
На жаль, нардеп Тарасенко в пояснювальній записці не пояснив, як такі нововведення відповідають європейським стандартам добору суддів, наскільки гальмуватиметься розгляд справ у Верховному суді після кожної ротації всього складу, наскільки збільшиться вплив на суддів внаслідок впровадження нової процедури та які наслідки це матиме для бюджету.
І, найголовніше: як зменшаться ризики корупції у Верховному суді та й в усій судовій системі загалом. Про ці проблеми у пояснювальній записці — ані слова, крім порожньої по суті фрази у п'ятому розділі «Фінансово-економічне обґрунтування»: «Реалізація зазначеного законопроекту не вимагає додаткових витрат з державного бюджету України».
Очевидно, що такі, на його погляд дрібні проблеми, мають вирішувати колеги нардепа Тарасенка у комітетах Верховної Ради: з питань правової політики, з питань бюджету, з питань антикорупційної політики з питань інтеграції України до Європейського Союзу.
Нагадаємо, що 15 травня Національне антикорупційне бюро України викрило голову Верховного Суду Всеволода Князєва на отриманні хабара в розмірі близько 3 мільйони доларів. Наступного дня Пленум Верховного Суду достроково припинив повноваження Князєва.
18 травня Вища рада правосуддя надала згоду на тримання ексголови Верховного Суду під вартою .