СБУ виявила в Кропивницькому і Кривому Розі мережу call-центрів, які надавали послуги комерційним структурам, які офіційно зареєстровані в Росії і в окупованому Криму. Як повідомляє прес-центр СБУ, в тому числі call-центри обслуговували російську компанію "Яндекс", щодо якої в Україні введені санкції.
"Оперативники спецслужби також встановили, що оператори call-центрів збирали інформацію про персональні дані, реквізити платіжних карток і засоби доступу до банківських рахунків, електронних грошей і електронних платіжних систем своїх українських клієнтів. Перевіряється інформація про передачу бази даних замовникам з країни-агресора", - сказано в повідомленні.
Як встановило слідство, ці call-центри не були зареєстровані в Україні як суб'єкти господарської діяльності. Таким чином, вони ухилялися від сплати податків і обов'язкових платежів до держбюджету. При цьому організатори залучали до роботи до 150 операторів, які працювали в дві зміни.
В ході обшуків в офісних приміщеннях call-центрів правоохоронці вилучили понад 100 магнітних носіїв інформації, 120 персональних комп'ютерів з програмним забезпеченням російської компанії "Яндекс", 4 сервера, документальні матеріали, свідчення і ліцензії, видані фіскальними органами РФ.
Одному з організаторів роботи call-центрів повідомлено про підозру у вчиненні кримінальних злочинів за ч. 2 ст. 200 Кримінального кодексу України та обрано запобіжний захід. Досудове слідство триває, додали в СБУ.
Раніше СБУ звернулася до іноземних компаній Google, LLC і Apple Inc. щодо поширення на їх сервісах "Play Market" та "App Store" мобільних додатків.
У 2020 році чинний президент Володимир Зеленський продовжив заборону на російські соціальні мережі «ВКонтакте» і «Однокласники», сайти Mail.Ru Group, сервіси «Яндекс» і ряд інших ресурсів. Восени того ж року представники «ВКонтакте» заявили про те, що створили спосіб обходу блокування VK Unblock. Пізніше стало відомо про те, що цей додаток збирає персональні дані користувачів.