Минулого місяця Росія закінчила будівництво ділянки залізнодорожнього шляху в обхід України. Виконання цього проекту доручили військовому підрозділу, що підкреслює його важливість для Кремля. Будівництво вдалося завершити на рік раніше, ніж було заплановано.
Україна традиційно була мостом між Сходом і Заходом. Але подібні інфраструктурні проекти в сукупності зі спустошенням пропросійськими бойовиками індустріального Донбасу можуть призвести до того, що країна стане "островом", втративши зв'язок з традиційними торговельними шляхами.
Про це на сторінках Financial Times пишуть заступник директора програми щодо Росії і Євразії центру CSIS Джеффрі Менкофф і директор програми "Налагодження зв'язків з Азією" в CSIS Джонатан Хіллмен.
Вони нагадують, що Україна збиралася стати частиною великого торговельного проекту "Один пояс - один шлях", який втілює Китай. Ще в 2013 році були підписані угоди, які передбачали китайські інвестиції в Україну в розмірі 8 мільярдів доларів. Зокрема, планувалася побудова порту в Криму, вартістю 3 мільярди доларів. Але Росія зірвала ці угоди, анексувавши Крим і розв'язавши війну. Крім того, російська агресія посприяла розриву економічних зв'язків між Україною і РФ.
"Для обох країн в конфлікті зміна структури торгівлі і перевезень стала засобом формування політичного і економічного майбутнього України. В той час, як бойові дії руйнують мости і залізниці, уряди в Києві і Москві намагаються налагодити нові зв'язки, які переорієнтують торговельні потоки", - йдеться в статті.
Автори зауважують, що нещодавно збудована в Росії залізниця дозволяє оминати 26 кілометрів шляху через Україну. Таким чином, російські потяги можуть доставляти товари в країни Балтії і Білорусь без необхідності перетинати український кордон. Рух через цей відрізок шляху може стати більш інтенсивним після завершення довгоочікуваного транспортного коридору "Північ-Південь", який буде простягатися від Москви до Мумбая.
Також Росія намагається обійти Україну в поставках газу в Європу, просуваючи побудову ГТС "Північний потік-2" і Турецький потік", які дозволять позбавити Київ доходу від транзиту російського газу.
"По окремості всі ці проекти не дуже радикально змінюють ситуацію. Але разом вони все більше відділяють Україну від традиційної структури торгівлі", - зауважують автори.
Вони додають, що російські зусилля змушують Київ працювати над більшою економічною і логістичною інтеграцією із Заходом. Торгівля з ЄС вже зросла, і в 2016 році на об'єднання припадало 37% українського експорту. Однак, Україні і Заходу потрібно ще більше докласти зусиль для налагодження зв'язків, що повинно посприяти модернізації інфраструктури. Адже зараз в Україні рухомий залізничний склад морально застарілий, а автомобільні шляхи не відповідають міжнародним стандартам. Фабрики теж повинні оновитися, щоб виробляти більше товарів, які будуть відповідати стандартам ЄС.
"Все це вимагає інвестицій, а отже Україна повинна навести лад у себе вдома. В цей час, Київ надто повільно просувається з реформами і боротьбою з корупцією, що заважає потоку іноземних капіталовкладень", - йдеться в статті.
Автори зауважують, що вікно України на Захід не буде відкритим вічно. А російські інфраструктурні проекти нагадують, що світ не стоїть на місці.
Нагадаємо, що цього року у повному обсязі набула чинності угода про асоціацію Україна-ЄС. Як відомо, переговори щодо Угоди про асоціацію велися з 2007 по 2011 роки. Документ був підписаний 21 березня і 27 червня 2014 року. Значна частина Угоди про асоціацію застосовувалася тимчасово з 1 листопада 2014 року, а з 1 січня 2016 року була застосована поглиблена і всеохоплююча зона вільної торгівлі. Рада ЄС завершила ратифікацію Угоди про асоціацію з Україною 11 липня 2017 року.