Рахункова палата повiдомить Офiс генерального прокурора України про ознаки кримiнальних правопорушень, які виявили пiд час аудиту ефективностi використання коштiв державного бюджету, видiлених Міністерству закордонних справ на керiвництво та управлiння у сферi державної полiтики щодо зовнiшнiх вiдносин, за бюджетною програмою за КПКВК 1401010. Як повідомили ZN.UA у Рахунковій палаті України, Міністерством неефективно спрямовано майже 1,4 млн грн на створення системи електронного документообiгу, яка на сьогоднi не впроваджена та не функцiонує.
“Зокрема, у 2018 роцi Мiнiстерство оголосило про проведення відкритих торгів на закупівлю послуг з розгортання та налаштування основних компонентiв системи електронного документообiгу МЗС. У результатi з переможцем торгiв укладено договiр про надання послуг на 646 тисяч гривень”, - розказали у РПУ, додавши, що документ не вiдповiдав умовам проєкту договору, тому аудитори Рахункової палати вважають зазначений договiр нiкчемним.
На етапi укладання з договору виключено низку важливих умов, вiдсутнiсть яких вплинула на його виконання.
“Виконання бiльшостi робiт (послуг), визначених у специфiкацiях до договорiв, включених до актiв передачi-приймання робiт (послуг) i оплачених МЗС у повному обсязi, документально не пiдтверджено. Отже, у дiях посадових осiб МЗС i пiдрядника при використаннi бюджетних коштiв вбачаються ознаки кримiнального правопорушення в частинi привласнення, розтрати або заволодiння чужим майном шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем та внесення завiдомо неправдивих вiдомостей до офiцiйних документiв (службове пiдроблення)”, - додали у Рахунковій палаті.
Аудит засвiдчив, що в окремих процедурах закупiвель, якi проводилися МЗС, у дiях учасникiв закупiвель наявнi ознаки антиконкурентних узгоджених дiй, якi стосуються спотворення результатів торгів, тендерів та включені до переліку порушень законодавства про захист економiчної конкуренцiї. На виконання умов договорів, укладених за результатами таких процедур закупівель, з державного бюджету використано 5,4 млн грн. Рахункова палата проінформує про це Антимонопольний комiтет України.
“Рахункова палата встановила, що при визначенні потреби в бюджетних коштах на заміну вікон адміністративної будівлі МЗС не включено до бюджетних запитів на 2018 i 2019 роки достовірної та обґрунтованої інформації про обсяги капітальних видатків. Як наслідок, у законах про державний бюджет на цi роки затверджено необґрунтовані бюджетні призначення на суму понад 17,6 млн грн, що є порушенням бюджетного законодавства”, - додали у РПУ.
Через це на посадових осіб МЗС, з вини яких допущено порушення бюджетного законодавства, складено протоколи про адміністративне правопорушення.
Зазначається, що МЗС без дозволу органу охорони культурної спадщини та належної документації на реставрацію пам'яток архітектури замінило старі та встановило 11 нових вхідних дверей у будівлі міністерства, що є пам'яткою архітектури місцевого значення. Це майже 2,3 млн гривень, розказали у Рахунковій палаті, зазначивши, що про ці факти буде поінформовано Міністерство культури та інформаційної політики України.
Крiм того, на озеленення біля МЗС неекономно використано майже 134 тис. грн через завищення підрядником вартості висаджених дерев. Ще майже 29 тис. грн використано нерезультативно на оплату формально здійсненого технічного нагляду. Аудитори вбачають у діях посадових осіб МЗС та юридичних осіб, які підписали документи, ознаки кримінального правопорушення в частині внесення завідомо неправдивих вiдомостей до офiцiйних документiв (службове пiдроблення).
Як зазначається у звiтi, через неефективне управлiння належним нерухомим майном, спецiальним фондом державного бюджету недоотримано 2,3 млн грн та не вiдшкодовано витрат за комунальнi послуги (216 тис. гривень). Зокрема, протягом 2018-2019 рокiв у примiщеннях МЗС (понад 736 кв. м) без договорiв оренди розмiщувалася фiзична особа-пiдприемець, яка надавала послуги харчування в їдальнi та буфетi. Суб'єкт господарювання не сплачував за користування майном та не вiдшкодовував витрат за комунальнi послуги, тому втрати надходжень до спецфонду держбюджету становили понад 1,8 млн грн, невiдшкодованi витрати за наданi комунальнi послуги - 181 тис. гривень.
Протягом 2018-2019 рокiв МЗС за вказаною бюджетною програмою 1401010 використало майже 570 млн гривень. Переважну кiлькiсть коштiв - 81,4% (463,8 млн грн) - спрямовано на оплату працi та нарахування на неї, 10,7% (60,6 млн грн) - iншi поточнi видатки та 7,9% (45,2 млн грн) - видатки розвитку. Водночас через відсутність ефективного планування понад 22 млн грн не використано та в кiнцi року повернено до державного бюджету.
Звiт та рiшення за результатами аудиту мають бути опублiкованi на сайтi Рахункової палати.