UA / RU
Підтримати ZN.ua

Психологиня дала поради батькам, чиї діти вивчають іноземну мову

Подолання мовного бар'єру є першочерговим завданням для успішної соціалізації українських дітей у новій країні.

Двомовність з кожним роком набирає усе більшої популярності, не лише серед молоді та старшого покоління, але й в дітей шкільного та дошкільного віку. Вивчення другої мови в юному віці може сприяти когнітивному та соціально-емоційному розвитку, покращити успішність в навчанні, викликати інтерес та виховати повагу до інших культур. 

В той час, як для більшості світу вивчення нових мов є модним віянням, для мільйонів українців, вимушених покинути Україну після початку повномасштабного вторгнення Росії  — це нагальна потреба. За даними МВС з 24 лютого, за кордон виїхало близько 6 мільйонів українців, понад 1,5 мільйона з яких — діти.

За даними УВКБ ООН, діти-переселенці стикаються з рядом проблем у більшості приймаючих країн. Майже 60% юних переселенців не відвідують навчальні заклади через мовний та культурний бар'єри. Відповідно подолання цих проблем є першочерговим завданням для успішної соціалізації малечі у новій країні. Серед ключових переваг у вивчені дітьми мови приймаючої країни у звіті УВКБ ООН називають:

Проте як зацікавити дитину іноземною мовою без благань, додатково навантаження та нудного навчання? Спільно з психологинею Маріанною Новаковською, яка раніше викладала Social Science в ThinkGlobal, та розробником навчальної гри Antura and the Letters, чий застосунок з 2016 року допомагає дітям біженців вивчати як рідну, так й іноземні мови, спробуємо розібратись у цьому назрілому питанні. 

1. Зробіть процес навчання захопливим. Дорослі схильні вважати, що вивчення нової мови для дітей може являти собою велику проблему. Хоча цей процес дійсно не легкий та потребує певних зусиль, ви можете зробити так, аби ваші діти навіть не дізнались про це. Діти, особливо маленькі, краще за все сприймають нову інформацію коли уроки практичні та цікаві. 

2. Додайте гри. Заохочення дітлахів, які нудьгують вдома, до вивчення нової мови за допомогою розваг та ігор може зберегти звичний розпорядок дня в короткотривалій перспективі, а також розвинути позитивне ставлення до самого процесу навчання протягом всього життя.  

«Процес вивчення нової мови має бути максимально наближений до контексту життя дитини. Про знайомства, про школу, про улюблені іграшки, страви, про родину. Не про щось абстрактне. Оскільки мозок малечі вихоплює те, що дійсно потрібно, те що пов'язано з оточенням з реального світу», — зазначає Маріанна.

Одним з найбільш розповсюджених форматів для легкого, ненав'язливого та успішного вивчення нової мови є ігрофікація навчального процесу. 

«Всі ми з народження вчимося грати. Це той стан, коли ви дійсно відкриті для навчання і набагато легше до нього потрапити, коли гра не надто легка, тому що стає нудно, і не надто складна, тому що може розчарувати й ти захочеш закинути її. Якщо ви спіймали азарт, то ви завжди готові прийняти виклик гри, але не надто складний, і завжди вмотивовані йти далі», — розповідає Франческо Каваларі, один з розробників освітньої гри Antura and the Letter, що вийшла у реліз для українських користувачів на початку вересня цього року. 

3. Утримуйте увагу та концентрацію дитини. Не секрет, що діти, особливо меншого віку, значно легше відволікаються на зовнішні фактори, що дещо ускладнює процес навчання. Хоча дітлахи чудово засвоюють нову інформацію, вони так само легко можуть її забувати. Саме тому навчальні сесії мають бути частими, але не довгими, щоб дітлахи не втрачали інтерес до навчання та не сприймали його як чергове нудне заняття. Не варто проводити одне заняття на тиждень, значно корисніше проводити 3-4 заняття. Наприклад, три 20-тихвилинних уроки та одне годинне зайняття для закріплення тижневого матеріалу. Такий підхід дозволить тримати память в тонусі та допоможе засвоєнню. 

До того ж малеча любить повторення. Певно ви помічали, як ваші діти просять читати одні й ті ж самі казки, вмикати одні й ті ж самі мультики та пісні. Повторення — це дитячий метод вивчення звуків, наголосів, граматичних правил та інших лінгвістичних та фонетичних параметрів мови. 

4. Звичні розваги новою мовою. Улюблені телевізійні програми, мультфільми та комікси новою мовою — чудовий спосіб втримати увагу та зробити вивчення мови значно захопливішим. Спробуйте перетворити екранний час у ще один методом ненав'язливого знайомства з новою мовою. 

5. Більше взаємодії. Інтерактивність та взаємодія з предметом вивчення, що є невіддільною частиною ігрофікованого навчального процесу, також допоможуть підвищити сконцентрованість дитини. 

«У нашій грі пес Антура, що є супутником дитини на всьому шляху вивчення мови, — є ключовим мотиватором, тому що через ігровий процес створюється справді сильний емоційний зв’язок з власноруч кастомізованим собакою. Кожну ігрову сесію гра запитує про те, що ви відчуваєте. Це важливо, адже допомагає відстежувати настрій дитини, її почуття та емоційний стан. Крім того, навчання через застосунок — це різноманітні челенджі та ігри. У нас є понад 20 мініігор залежно від мови, яку ви вивчаєте», — говорить Франческо.

Короткотривалі ігрові сесії та мініігри в застосунку чудово вписуються у формат швидкого навчання із закріпленням знань, що не змінює звичний розпорядок дня, не викликає негативного ставлення дитини до навчання та утримує увагу малечі. 

«З педагогічної точки зору, кожен блок у грі може бути розглянутий як окремий рівень, що складається з кількох ігор. Кожен навчальна частина у застосунку складається з кількох мініігор та однієї фінальної в кінці, яка є своєрідним оцінюванням або тестом. Це наче контрольна робота, але не для того, аби поставити оцінку, а щоб закріпити ваші знання. Отже, це своєрідна практика вивченого, аби впевнитися, що дитина засвоїла матеріал та може рухатися далі» — додає Франческо.

6. Завжди важлива підтримка. Як і у будь-якій іншій справі, малеча потребує мотивації, заохочення та розуміння, що її інтерес поділяють батьки. Відповідної думки дотримується Маріанна:

«Дорослим, які є поруч з дитиною, потрібно хвалити дитину за успіхи, навіть за маленькі. Зокрема дітям переселенців зараз дуже потрібна підтримка та відчуття результату, адже війна та від'їзд з дому сил нікому не додає. Дитині важливо чути, щось на кшталт “вау, яка у тебе чудова пам’ять”, чи “мені подобається, як ти не боїшся сам замовити сік у кав’ярні”. Ввечері добре обмінюватись тим, хто яке нове слово вивчив чи спробував нову їжу, або ж дізнався щось нове і цікаве. Необхідно завжди робити фокус на новому, перетворивши це зробити на гру, оскільки гейміфікація навчання дійсно полегшує процес опанування нової мови».

7. Допоможіть дитині соціалізуватись. До того ж невідкладна потреба у подолані мовного бар'єра для дітей, чиї батьки були вимушені покинути Україну, також має ряд особливостей, що можуть вплинути на психоемоційний стан дітлахів. Психологиня зазначає, що однією з ключових вікових потреб дітей молодшого шкільного та підліткового віку є спілкування. Це саме той час коли дитині важливо бути “своїм”. У таких ситуаціях мовний бар’єр переживається дітьми непросто: страшно виходити з дому, йти самому у новий невідомий світ, страшно бути не таким як інші. Відчуваючи відокремленість від соціуму, діти можуть саботувати школу, гуртки, пропадати онлайн зі своїми звичними друзями, до яких не потрібно підбирати “ключі” та вчити нову мову. Вони можуть ставати більш агресивними, плаксивими та відстороненими, адже ще не розуміють “кодів”, жартів, приколів, особливостей групи, в яку вони потрапили. Тут дуже потрібна підтримка, розуміння і багато терпіння.

Позитивний вплив на соціалізацію та психоемоційні показники дітей у вивчені мови через ігрофікацію підтвердило спільне незалежне дослідження Integrated International та лабораторії Create Lab Нью-Йоркського університету.

«Я завжди зазначаю, що ми отримали результати дещо неочікувані як для навчальної гри. Antura and the Letters справді зосереджується на грамотності, але все ж гра має більший вплив на психосоціальний розвиток. Це не тому, що вона впливає на це безпосередньо, а річ у тім, що відсутність будь-якого втручання у розвиток дитини-біженця лише погіршує ситуацію. Отже, якщо дитина залишиться зі своєю родиною в таборі для біженців без будь-якого втручання, її рівень грамотності залишиться тим самим, але психосоціальний стан погіршиться. Тож позитивне втручання має подвійний вплив, оскільки це не тільки покращує стан дитини, але й дозволяє уникнути погіршення ситуації», — ділиться враженням від результатів Франческо.

8. Мотивуйте до нових досягнень. Окрім розуміння та підтримки, необхідних дітям, важливим пунктом для успішного вивчення мови є мотивація та заохочення. У вищезгаданому застосунку мотивація досягається шляхом ігрових винагород за нові пройдені навчальні рівні. Щоразу, закінчивши черговий навчальний блок, гравець отримує нагороду, яку можна використати для персоналізації свого пса Антури. В результаті, після досить короткого періоду навчання кожна дитина матиме свого унікального собаку з індивідуальними кольорами та аксесуарами. Під час гри, також можна отримати печиво у формі кістки, яке використовується аби грати зі своїм собакою або купувати нові предмети. А також у застосунку є кімната де окремо можна грати зі своїм Антурою та яку дитина може декорувати та облаштовувати різними типами предметів. Відповідний підхід дійсно допомагає підтримувати інтерес та залученість у навчання, адже бажання отримати нові винагороди та вдосконалити свого пса надає постійної мотивації.

Загалом, якщо опустити потребу у вивчені нових мов для українських переселенців, виходить, що знання двох або більше мов має чималий список перевірених дослідженнями плюсів:

Нагадаємо, Міністерство культури та інформаційної політики підготувало законопроєкт про встановлення особливого статусу англійської мови в Україні як мови міжнародного спілкування. У Мінкульті впевнені, що прийняття закону розширить застосування англійської мови та сприятиме інвестиційній та туристичній привабливості України.