Українська греко-католицька церква відреагувала на висловлювання Папи Франциска, який під час телемосту з російською молоддю 25 серпня висловив захоплення «великою Росією» та закликав росіян «ніколи не відмовлятися від своєї спадщини».
Предстоятель УГКЦ Блаженніший митрополит Святослав зазначив, що «з болем і занепокоєнням» сприйняв висловлювання понтифіка.
«Ми сподіваємося, що ці слова Святішого Отця були сказані спонтанно, без жодних спроб історичних оцінок, а тим паче підтримки імперіалістичних амбіцій Росії», — йдеться у заяві.
Святослав додав, що ці слова спричинили великий біль не лише серед єпископату, духовенства, монашества та вірних греко-католицької Церкви, а й інших конфесій і релігійних організацій.
«Слова про велику Росію Пєтра І, Єкатєріни ІІ, тієї імперії — великої, просвіченої, країни великої культури та великої гуманності — є найгіршим прикладом імперіалізму та крайнього російського націоналізму», — наголосив предстоятель і додав, що замість того, аби категорично засуджувати такий спосіб «бути росіянами», ці слова можуть бути сприйняті як підтримка того націоналізму й імперіалізму, який сьогодні став причиною війни в Україні.
Митрополит Святослав зазначив, що УГКЦ очікує від Святого Престолу пояснення цієї ситуації, адже висловлювання, присвоєні Папі Франциску, «суперечать його науці про мир» та засудженню будь-яких форм імперіалізму.
Він додав, що за кілька днів єпископи УГКЦ матимуть нагоду особисто донести до понтифіка «сумніви й біль українського народу» на Синоді у Римі.
Речник Міністерства закордонних справ України Олег Ніколенко заявив, що саме такою «імперіалістичною пропагандою», «духовними скрепами» та «потребою» в порятунку «великої матінки Росії» кремль виправдовує вбивства тисяч українців та українок і знищення сотень українських міст і сіл.
У проведеному Центром Разумкова на замовлення ZN.UA в квітні-травні 2023 року опитуванні лише 9,2% респондентів повністю підтримують прагнення Папи Франциска досягти миру якомога швидше й за всяку ціну. 23,8% українців ображаються на понтифіка за те, що він вважає росіян такими самими жертвами війни, як і українці. Детальніше у статті Катерини Щоткіної «Війна. Як змінилися відносини українців із Богом та церквою».