UA / RU
Підтримати ZN.ua

Підлітків потрібно вчити ставити перед собою цілі, до того ж як довгострокові, так і короткострокові — експерт

У них є мрія, але вони не бачать шляху і інструментів

Які вони - сьогоднішні підлітки, випускники-2020? Чого хочуть? Що і як вибирають? Чого бояться? Чим мотивуються? Чого чекають від майбутнього? Про це в інтерв'ю DT.ua розповіла психолог, тренер особистісного зростання Дарія Шевченко, через руки якої пройшло більше трьох тисяч підлітків, включаючи тисячу глибинних інтерв'ю.

"Часто вони бачать великий будинок, кохану дружину/чоловіка, дітей і великого собаку, гарну кар'єру чи свій бізнес, - говорить Дарія Шевченко. Однак багато хто не знає, як до цього прийти. І в цьому проблема багатьох людей. А не тільки підлітків. У них є мрія, але вони не бачать шляхів та інструментів. Вони можуть уявити своє життя через 5–10 років. Але далі - ні. І коли я слухаю підлітків, у мене часто в пам'яті спливає книжка Макса Еггерта, у якій він пише про важливість планування в житті людини".

"Там є згадка про один експеримент. В одній відомій школі бізнесу в перший день у студентів запитали: у кого з вас письмово сформульовано етапи й цілі досягнення вашої кар'єри? І скільки, думаєш, студентів підняли руку? Три відсотки. Розумієш? - продовжує тренер. - Тільки три відсотки людей прописали етапи просування до конкретної мети. А через 10 років їхні фінансові результати виявилися на порядок вищими, ніж усі результати всіх інших студентів цієї школи бізнесу".

"На сьогодні взагалі головне завдання школи - навчати дітей сприйняттю нестабільності світу, - стверджує психолог. - На жаль, наша школа залишається суто теоретичною історією, яка не має жодного стосунку до практики. А для будь-якого підлітка важливо розуміти, що, а головне - навіщо він вчить. Поясніть йому це вже зараз, покажіть, як усі ці знання застосовуються на практиці.

Плюс навички комунікації. Адже вони як база закладаються від природи. І в багатьох вони нижчі за середні або низькі. Тому підлітку потрібно обов'язково допомогти їх розвити. Без цього в сучасному світі йому просто не вижити. Плюс уміння залагоджувати конфліктні ситуації мирним шляхом. А фінансова грамотність? Молода людина у 18 років уже має право взяти кредит у банку. Але, як і більшість людей, вона не може розрахувати ні тіла кредиту, ні відсотків, які потрібно буде виплатити банку. Але ж кредит, як і будь-яка інша фінансова операція, - це теж життєва стратегія".

"У цьому ж ряду необхідних для підлітків шкільних наук - формування вміння приймати рішення й відповідати за їх результат, - продовжує Дарія Шевченко. - Це те, що відрізняє дитину від дорослого. Навички постановки короткострокових і довгострокових цілей. Для того щоб розуміти, куди я хочу прийти і які кроки я маю робити, щоб цього досягти. Але все це, на жаль, не про нашу школу".

"Коли був найперший масштабний потік біженців у Європу, діти в європейських школах на уроках розробляли проекти, які могли б допомогти державам вирішити цю проблему. І це здорово! Це може бути будь-який елемент інтерактиву - дебати, рольові ігри, коли діти пробують поставити себе на місце лідерів, які вирішують ті або інші проблеми, і намагаються переграти цю історію. Такий підхід розвиває креативне мислення, уміння виходити за рамки і мислити нестандартно. Формує здатність формулювати свою думку, ідею і доносити її. Дає знання, як користуватися аргументами й прикладами, а не просто рвати на собі сорочку і казати: ні, я так хочу. Але, на жаль, наш світ змінюється швидше ніж школа, і діти це відчувають. Підлітки це відчувають", - закінчила Дарія Шевченко.

Раніше тренер говорила, що близько 75 відсотків підлітків роблять вибір, який надалі їм важко буде переглянути

Також експерт заявила, що кількість байтів, яку обробляє мозок підлітків, старшому поколінню навіть не снилася

Детальніше читайте у матеріалі Інни Ведернікової "Дарія Шевченко. Наодинці із підлітками" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна"

Повну відео – версію інтерв'ю дивіться тут