UA / RU
Підтримати ZN.ua

Нова методика "Укравтодору": вимоги підвищуються, "картелізації" не буде - ЗМІ

Незважаючи на підвищення вимог до компаній, що виконуватимуть роботи з будівництва, ремонту та утриманню автошляхів національного значення, не можна говорити про створення "картелю" з фірм, які будуть відповідати критеріям. При цьому з'являться передумови для підвищення якості робіт, залучення іноземних учасників та підвищення конкуренції на тендерних торгах. Про це пише у матеріалі видання "Дело", повідомляє "УНІАН".

Нагадаємо, напередодні "Укравтодор" представив нову методику проведення тендерних торгів на дорожні роботи. Основна новація - поділ доріг за категоріями складності і висунення вичерпного переліку вимог тим компаніям, які будуть претендувати на роботу на кожній з цих категорій.

Міжнародні організації, в тому числі й представники Ініціативи з прозорості інфраструктури (CoST) багаторазово рекомендували уряду і "Укравтодору" розробити єдині правила гри, бажано наближені до тих, за якими проводять такі закупівлі Світовий банк і ЄБРР, пише видання.

Серед головних претензій - звуження можливостей для частини учасників ринку, які не потраплять під нові критерії. В "Укравтодорі" заявляють, що вимоги до кваліфікації, досвіду, наявності власних лабораторій, людей, техніки, асфальтних заводів - нормальна європейська практика. Наводять приклади США, Німеччині, Чехії, Італії, де жорсткі вимоги до будівельників великих важливих об'єктів ні в кого не викликають питань. Більш того, важливим фактором є поява середньострокового планування в дорожній галузі. Воно дозволяє не дробити ділянки лотами по 1-2 км, а виставляти на торги відразу великі об'єкти за 30-50 км, а для цього необхідні істотно більш серйозні ресурси.

Також опоненти методики вважають, що обов'язкова вимога відгуків від попередніх замовників - це штучна можливість маніпулювати учасником. В "Укравтодорі" відповідають: відгук стає особливо важливим в умовах, коли компанії несуть відповідальність за експлуатацію дороги після ремонту, виконують свої гарантійні зобов'язання, а не тільки освоюють гроші власне на укладання асфальту. Плюс відгук додатково підтверджує, що виконувався саме такий, аналогічний тип робіт, як той, на який збирається подаватися учасник.

Побоювання, що існуючі "невеликі компанії будуть змушені піти з ринку, оскільки вони не будуть підходити під вимоги досвіду, наявності техніки і т. д., а великі створять "картель", також безпідставно, вважають в автодорі. За попередніми підрахунками, на кожну з категорій доріг можуть бути кваліфіковані 15-20 компаній, при тому що міжнародний досвід показує як нормальну практику роботу на "національному рівні всього 3-5 фірм.

Крім того, ринок, навпаки, відкривається, в тому числі і для іноземних компаній, оскільки правила гри будуть близькими до встановлених МФО і зрозумілими для міжнародних гравців. Це тільки підвищить конкуренцію, а значить - зробить дороги більш вигідними для платників податків, зручними і якісними для користувачів.