У популярних соцмережах стартувала соціальна кампанія проти гендерних стереотипів #НЕГРИНЖУЙ. Стартовим майданчиком флешмобу було обрано молодіжну соціальну мережу TikTok - перші 15 учасників набрали 3 млн переглядів до своїх відео. Найближчими днями своїми історіями у Facebook та Instagram поділяться українські зірки та лідери думок з різних сфер.
Приєднатися до кампанії може будь-який користувач, записавши відеоролик, заснований на поширених громадських стереотипах. Обрати тему для ролика можна в базі кампанії у TikTok, Instagram і Facebook під офіційним хештегом #GRINGE, #NOMOREGRINGE.
«Ми нетерпляче чекаємо, яким буде результат появи кампанії у соціальних мережах - Facebook і Instagram. Однак вже можу сказати, що якщо офіційний TikTok підтримав соціальну кампанію в Україні, вивівши у глобальні рекомендації український хештег #NOMOREGRINGE і відео як соціально важливий і впливовий контент, це вчергове доводить, що тема актуальна », - каже засновниця платформи Biasless і авторка кампанії Ірина Рубіс.
Проблема стереотипів у суспільстві набагато глибша, ніж просто особисті емоції людей, які стають жертвами тиску, вважають автори проекту. Штампи, упередження і дискримінація створюють токсичність, знижують продуктивність, креативність, потенціал людей і систем, додає авторка кампанії.
«Жінці не місце в бізнесі або IT», «Не поліз у бійку - не чоловік», «Кулінарне мистецтво - тільки для жінок», «Жінки мають народжувати дітей, а не будувати кар'єру» - такий штучний розподіл ролей дуже негативно впливає не лише на окрему людину, але і на суспільство, політичні й економічні процеси загалом.
«Внаслідок глибоко укорінених стереотипів і патріархальних норм, які досі дуже поширені, жінки та дівчата змушені відмовлятися від повноцінної самореалізації», - наголошує голова Представництва «ООН Жінки» в Україні Еріка Квапілова.
Соціологи опитали 175 підлітків віком 13-19 років з 25 міст України та з'ясували: 66,3% тінейджерів відчували до себе гендерно упереджене ставлення, 47,3% стикалися з дискримінацією в різних формах. Водночас 53% хотіли б вивчати питання гендерної рівності, навчитися розпізнавати і розвінчувати такі стереотипи.
Опитування проводилося межах програми «ЄС за гендерну рівність: разом проти гендерних стереотипів і гендерно-обумовленого насильства», за підтримки ЄС спільно зі структурою «ООН Жінки» і ЮНФПА.
Однак щоб перемогти проблему, потрібно визнати її існування. «Саме тому ми замислили проект, який голосами 30 інфлюенсерів з різних сфер і поколінь покаже, наскільки рудиментарним є те, чим подеколи (а частіше постійно) керуються мільйони», - каже Ірина Рубіс.
Своєю чергою Еріка Квапілова наголошує: швидких змін чекати не варто, для подолання укорінених стереотипів потрібен час і цілеспрямовані дії.
Серед амбассадорів кампанії:
- Кулінар і ресторатор Ектор Хіменес-Браво;
- Колишній голова правління «Ощадбанку», засновник ГО «Відчуй» Андрій Пишний;
- Актриса, телеведуча, громадська діячка Монро;
- Громадський діяч, засновник «Доступно.UA» Дмитро Щебетюк;
- Телеведучий і актор Григорій Решетник;
- Телеведуча Яна Брензей («Вікна-Новини»);
- Телеведуча Юлія Зорій («Ранок у великому місті»);
- Ресторатор Володимир Ярославський;
- Телеведуча Олександра Кучеренко («Ранок у великому місті»);
- Журналістка, радіо- і телеведуча Оксана Гутцайт;
- Адвокат і телеведучий Сергій Костира;
- Актриса Олена Вознесенська;
- Актриса Альбіна Перерва;
- Кулінарка Ольга Мартиновська;
- Телеведуча Надія Матвєєва.
Як хештег кампанії її автори вирішили використати неологізм Gringe - похідне від сленгового англійського слова Cringe, яке використовується для опису почуття ніяковості та сорому, і англійської літери G - заголовної у слові gender. Грінж - це сором і ніяковість, які відчуваєш, якщо хтось діє або озвучує поняття у межах гендерних стереотипів.
Соціальна кампанія реалізовується командою Biasless - освітньої платформою, метою якої є боротьба з гендерними стереотипами, і проходить у межах програми «ЄС за гендерну рівність: разом проти гендерних стереотипів і гендерно-обумовленого насильства».
Програма фінансується Європейським Союзом та реалізується спільно зі структурою «ООН Жінки» і ЮНФПА. Відеоролики створені за фінансової підтримки ЄС. Їхній зміст є відповідальністю автора і не обов'язково відповідає поглядам Європейського Союзу.
У жовтні минулого року Україна вирішила долучитися до міжнародної ініціативи «Коаліція дій для сприяння досягненню гендерної рівності».
Докладніше про те, чому гендерне виховання в українських школах хочуть замінити «християнською етикою», читайте у статті Катерини Щоткіної ««Гендеру» на зло» у ZN.UA.