UA / RU
Підтримати ZN.ua

Масове використання шлаків під час будівництва доріг відбувається з порушенням ДСТУ і ризиками для екології – ЗМІ

Використання шлаків під час будівництва доріг в Україні відбувається всупереч державним стандартам, будівельним нормам і зі значними ризиками екології. Про це пише Hubs, аналізуючи відповіді на численні запити та коментарі експертів щодо застосування металургійних шлаків в дорожньому будівництві.

Видання відзначає, що згідно ДСТУ металургійними шлаками у вигляді щебню не можна облаштовувати шари основи дорожнього одягу на дорогах I та II категорій. Для цих категорій їх можна використовувати у вигляді щебенево-піщаних сумішей (ЩПС). У будь якому разі шлак потрібен бути підготовлений (подрібнений) як мінімум за фракціями, а у випадку ЩПС ця суміш повинна бути приготовлена на окремому виробництві (з коректним дозуванням та змішуванням).

Натомість, наприклад, у проєктній документації на найбільший дорожній тендер 2021 году, який відбудеться 19 серпня, закладено використання саме щебеню зі шлаку: на дорозі II категорії H-23 планується влаштовувати нижній шар основи зі шлакового щебню фракцією 4-7 см. На що можуть використати біля 114 тис. куб. м шлаку. А це прямо суперечить пункту 13.2.1 ДСТУ.

Також видання пише, як шлаки використовуються в діючих проєктах з будівництва доріг у Дніпропетровській області. На місця локацій привозять необроблений відвальний шлак, насипають купами (див. фото). 

З них екскаватори вантажать на авто все підряд. Все це добро везуть та висипають на дороги. Про дотримання екологічних норм і фракційності взагалі не йдеться: що забрали у комбінату, те і привезли дорожникам.

Також автор пише про обґрунтовані сумніви щодо законності і безпеки використання шлаків на місцевих дорогах. Зокрема, йдеться про понад 600 тис. т шлаків, які місцевим громадам передали меткомбінати «Метінвесту» Ріната Ахметова. Ані «Метінвест», ані Маріупольська міська рада не надали виданню документи, які можуть засвідчити безпечність шлаків для довкілля і здоров'я, а також не надали копії сертифікатів якості шлакової продукції, яка використовується для облаштування доріг у населених пунктах.

Водночас, на фото маріупольського порталу видно, як дороги в населених пунктах засипаються відвальними шлаками всупереч діючим нормам. Адже відповідно до «Технічних правил ремонту і утримання вулиць та доріг населених пунктів», використання металургійних шлаків на дорогах населених пунктів обмежене: тільки для поверхневої обробки дорожнього покриття або ремонту невеликих вибоїн. Але дозволено використовувати тільки підготовлений шлак, у складі сумішей, а не відвальний, як на фото. 

Крім того, автор статті нагадує про постанову КМУ із переліком найпоширеніших і небезпечних забруднюючих речовин, викиди яких в атмосферне повітря підлягають регулюванню: метали та їх сполуки відносяться саме до таких речовин, і вони містяться у відвальних шлаках.

Видання також цитує Виконавчого директора Національної дорожньої асоціації якості «НацДорЯкість» Ігоря Жданюка: «За ДБН В.2.3-4:2015 для влаштування полотна доріг І-ІІІ категорії не рекомендується застосування в конструктивних шарах дорожнього одягу неукріплених фракціонованих матеріалів (щебеневих шарів, влаштованих способом «розклинювання»). А саме так укладається шлак в дороги сьогодні. ... Більше того, використання шлаків і відвалів переробної промисловості не дозволяє отримати потрібний коефіцієнт ущільнення дорожнього одягу … [це] означає швидку втрату дорогою її транспортно-експлуатаційних характеристик». 

Інженер також акцентує, що «використовувати шлаковий щебінь чи шлаки у складі ЩПС на дорогах з інтенсивним рухом – безвідповідально і просто небезпечно. Саме тому жодна з відомих мені експертних організацій не може гарантувати сталість і прогнозованість результатів використання шлаків на дорогах І-ІІ категорій, і навіть ІІІ категорії».