У Києві у п’ятницю, 8 січня, вшанували пам’ять жертв аварії літака МАУ, збитого у небі над Тегераном рік тому. В авіакатастрофі загинули 176 людей, зокрема 11 українців.
Поблизу меморіалу у вигляді сірого каменю з табличкою «PS 752» і датою аварії, з’явиться сквер, повідомляє «Укрінформ». Він знаходитиметься за адресою: Дніпровська набережна, парк «Вербовий гай», закінчити всі необхідні роботи планують до кінця 2021 року.
Небайдужі громадяни, рідні та члени сімей загиблих членів екіпажу та пасажирів несли до пам'ятного знаку квіти, ставили лампадки. На цьому ж майданчику було встановлено екран, на якому показували фото загиблих, лунала сумна музика.
Також участь у церемонії взяли участь керівництво Офісу генерального прокурора, представники Ради національної безпеки і оборони, Міністерства закордонних справ та інших міністерств, авіакомпанії «Міжнародні авіалінії України».
Звертаючись до родичів загиблих, заступник генпрокурора Гюндуз Мамедов запевнив, що українські правоохоронці роблять і продовжуватимуть робити все, задля того, щоб встановити правду та притягти винних до відповідальності.
«Ми продовжуємо вести переговори з іншими країнами, громадяни яких постраждали в цій трагедії. На сьогодні Україна, на жаль, залишалась сама в розслідуванні цієї катастрофи. Однак ми маємо значний досвід у розслідуванні таких проваджень та волю довести його до кінця. Тому зробимо все можливе і неможливе для встановлення істини у справі», - наголосив він.
Президент компанії МАУ Євген Дихне висловив сподівання на повний доступ української сторони до розслідування.
«Сподіваємося, що матимемо доступ, буде оцінка експертів. І виходячи з того, наскільки буде якісно зроблено цей технічний аналіз, буде залежати доля подальших кроків у кримінальному розслідуванні, у переговорах по компенсаціях сім'ям загиблих», - зазначив він.
Дихне каже, що в компанії сподівались на більш швидке розслідування, і чому саме іранська сторона зволікає, йому сказати важко. Однак йому відомо, що з такими самим складнощами стикаються й слідчі, котрі не отримують від іранських колег необхідних матеріалів.
Секретар РНБО Олексій Данілов сказав журналістам, що з перших хвилин катастрофи Україна робила все від неї залежне, щоб дізнатись правду про події у небі над Тегераном.
«Україна, зокрема, наголошувала, що це була ракета російського виробництва ТОР М-1, яка двічі потрапила в наш літак... Та група, яка працювала в Тегерані, повернулася з достатнім обсягом інформації. Я не можу зараз все розголошувати, але ми чітко усвідомлюємо, що відбулося, хто за цим стоїть, нащо вони це робили», - потлумачив він.
Данілов наголосив на тому, що розслідування триває, і крапку у цій справі особливо буде поставлено: «Питання складне, ускладнюється тим, що непроста країна і непрості відносини».
Нагадаємо, 31 грудня Іран передав Україні технічний звіт щодо обставин авіакатастрофи. Нині Україна вивчає проєкт звіту, на аналіз документу та внесення до нього зауважень і коментарів є два місяці. Після цього іранська сторона за місяць має його доопрацювати, і документ передадуть на затвердження Міжнародній організації цивільної авіації (ICAO).
Остаточний звіт з технічного розслідування стане підґрунтям, на якому в подальшому базуватиметься як кримінальне розслідування, так і визначення відповідних сум, компенсацій, щодо яких тривають переговори з іранською стороною.
Трагедія з літаком «Міжнародних авіаліній України» – далеко не єдиний приклад втручання в діяльність цивільної авіації, що призвело до катастрофи такого масштабу. Перші роковини спонукають підбити проміжні підсумки, а також спробувати відповісти на принаймні частину запитань, а саме: як і чому це сталося та хто винен і яке покарання на нього чекає? Відповіді – у статті Євгена Єніна «Трагедія рейсу PS752. Рік потому» у ZN.UA.