Україна сильно постраждала від недбалої і злочинної влади, потім революції, війни, вторгнення, анексії територій і ситуації близької до економічного колапсу. Дехто переконує, що правових способів повернути хоча б частину втраченого Україною немає. Дійсно, Київ не може просто зараз притягнути до відповідальності функціонерів попереднього режиму чи російських чиновників і змусити їх заплатити за втрати. Але є певні юридичні і результативні процеси, які варто було б почати.
Про це в своїй статті пише експерт Atlantic Council Алан Райлі, додаючи, що досі не можна точно сказати, скільки чиновники вкрали в України в часи президентства Віктора Януковича. Автор зазначає, що навіть за скромними підрахунками сума становить близько 30 мільярдів доларів. Однак це якщо звертати уваги лише на махінаціях, пов'язаних з ПДВ і держзакупівлях. Але були й інші форми розкрадання державних коштів.
На перший погляд дійсно складно повернути крадене державі, оскільки багато колишніх чиновників найвищого рівня зараз в Росії, а викрадені активи також далеко за межами України. Однак, на думку автора, не все так погано, як здається. Колишні українські чиновники не довіряють російській системі юстиції. Тому більшість крадених активів вони зберігають на Заході чи в офшорах під юрисдикцією західних країн. Таким чином, все ж можна припустити, що визначення місця знаходження коштів може допомогти початку процесу їх повернення.
Автор нагадує, як в Грузії після "Революції троянд" колишнім чиновникам був запропонований вибір: або вони повертають викрадене, або відповідають перед судом. Таким чином, близько мільярда доларів повернулися в державну власність.
Українська система юстиції більше скомпрометована, ніж грузинська в післяреволюційні роки. Тож буде дуже складно створити ефективну процедуру в Україні, яка б дозволила так швидко повернути кошти. Однак, на думку автора, США і Великобританія можуть почати певні процедури у себе, оскільки значна частина активів перебуває під їхньою юрисдикцією. Він підкреслює, що на Заході, зокрема в Америці, передбачені певні процедури щодо незаконно отриманих чи викрадених активів.
Райлі радить почати з порушення кримінальних справ проти колишніх українських чиновників, унеможливити їхній виїзд за межі Росії і паралельно почати процес відновлення національних активів. Створивши серйозну загрозу для корупціонерів, можна запропонувати їм вибір, від якого вони не зможуть відмовитися. Приміром, колишнім чиновникам можна запропонувати візу в США чи ЄС і зняття обвинувачень в обмін на хоча б 80% вкраденого в України.
Для тих українських втікачів, які живуть в Москві і залежать від виживання режиму Володимира Путіна, така пропозиція може мати сенс. Той факт, що урядовці зможуть уникнути відповідальності за свої злочини, буде неприємним для України. З іншого боку, вона отримає назад свої активи, які можуть бути використані на користь українського народу.
В цей же час, автор зауважує, що США не можуть запустити цей процес самостійно. Для цього Україна повинна передати докази, які будуть вказувати на те, що ті чи інші активи були викрадені. Ще однією проблемою може стати небажання західних країн допомагати Україні через стурбованість, що повернені активи можуть бути знову розкрадені. Проблема номер "один" в Україні – це контроль певних корумпованих людей над політичним і бюрократичним класом. І якщо Київ дійсно хоче розвивати свої зв'язки із Заходом і добиватися їхньої ефективності, тоді йому потрібно вирішити цю проблему.
Нагадаємо, ГПУ заарештувала в Україні кошти колишнього президента Віктора Януковича на суму близько 127 млн доларів. Водночас Державною службою фінансового моніторингу були заблоковані кошти 19 компаній-нерезидентів, які були пов'язані з оточенням колишнього президента України на суму 1,34 млрд доларів. Кабінет міністрів заблокував 1,4 млрд доларівна рахунках в українських банках компаній, наближених до оточення колишнього президента. Всього в корупційні схеми "Сім'ї" Януковича були залучені 75 українських компаній.
Нещодавно колишній президент Янукович скаржився в суді, що ЄС занадто багато заморозив на його рахунках. У відповідь на це представники ЄС у суді заявили, що заморожування коштів Януковича в європейських банках не є надмірним, так як це, "очевидно, не єдині кошти, які у нього є".