КП "Київпастранс" уклав угоду з Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA на поставку десяти трамваїв з низьким рівнем підлоги на суму 11,50 млн євро без ПДВ, свідчить інформація у "Віснику державних закупівель".
За нинішнім курсом НБУ вартість угоди перевищує 327 млн грн. Таким чином, це набагато більше, ніж очікувана ціна, яку визначив сам же замовник ще в кінці грудня, коли був оголошений тендер.
Єдиним конкурентом на торгах, які відбулися 22 березня, було білоруське ЗАТ "Штадлер Мінськ" з пропозицією 13,84 млн євро (без ПДВ).
Разом з тим на участь у торгах не подався жоден український виробник трамваїв - через дискримінаційні вимоги замовника до умов тендеру, які фактично вказували на перемогу польської компанії, відзначають "Наші гроші".
У минулому році Віталій Кличко особисто відвідав завод "Песа" і підписав меморандум про співпрацю. Зараз цей документ засекречений, і польські ЗМІ повідомляли, що Кличко збирається придбати 50 трамваїв. Згодом польський вагон з'явився на "Параді Трамваїв" у Києві. Повертати його після презентації у Польщу навіть не стали.
Технічні вимоги до тендеру виписані так, що конкурентів не залишилося. Жоден український виробник не зміг взяти участь у торгах, при тому, що пропозиції були втричі дешевше. Анатолій Кердивара, гендиректор ТОВ "Татра Юг" розповів, що його компанія оскаржила торги за встановлених у тендерній документації норм, що виключають участь будь-якого з українських виробників.
По-перше, замовник хотів бачити 10 вагонів до кінця цього року.
По-друге, ці нові вагони мали технічне завдання, яке неможливо виконати українськими виробниками в стислі терміни. Мова йде про вимогу - 26 метрів довжина вагона. Ні "Електрон", ні "Татра-Південь", не роблять таких вагонів.
У той же час в "Песа" вагони з такими характеристиками вже готові. Ще в 2012 році Москва замовила 120 трисекційних вагонів у польського концерну. Більшу частину трамваїв купили, але близько двох десятків вже виготовлених вагонів так і залишилися на польських заводах.
Як зазначає видання, схоже, що цим вагонам вирішили "дати притулок" в Києві.
Навіщо за таких обставин взагалі проводили відкриті торги, намагався пояснити тодішній гендиректор КП "Київпастранс" Сергій Майзель: "Ну, тому що ... для того, щоб ми більш широке коло виробників затягнули. Для нас важливо - мета одна. Перше, ми переслідували дві мети - це для того, щоб зробити спільне підприємство в Києві, європейського виробника трамваїв і інше, український виробник, який виготовляє на Україні трамваї, завжди, щоб у нього була планка зростати і підніматися до європейського рівня. "Песа", це все таки трамвай четвертого покоління".
Представник компанії "Песа" Даріуш Скотніцкий підтвердив співпрацю з Києвом. За змістом Меморандуму пан Даріуш додав лише, що передбачається монтаж вагонів у Києві з можливим залученням українських компаній. Примітно, що в Києві компанія "Песа" з 2010 року має свою фірму "Песа Укрсервіс".
Але в результаті закупівлі в Київ поставлять вже змонтовані готові вагони.
Видання звертає увагу на той факт, що коли Росія купувала свою партію вагонів, тоді також спочатку декларувалося спільне виробництво трамваїв польської компанії Песа на Уральському вагонобудівному заводі. Однак виготовили всю партію вагонів в Польщі.
Нагадаємо, восени минулого року, в жовтні 2015 року в Києві тестували трамвай нового покоління з Wi-Fi і кондиціонером, який виробила польська компанія Pesa.