Напередодні поблизу села Уланів у Вінницькій області впав винищувач Су-27УБ Повітряних сил України. Він виконував навчально-бойовий політ у межах багатонаціонального навчання "Чисте небо-2018", до складу екіпажу входили український і американський пілоти, обидва загинули.
Винищувач із бортовим номером 70 належав 831 бригаді тактичної авіації, дислокованій у Миргороді Полтавської області. Командував екіпажем льотчик 1-го класу, заступник голови повітряного командування "Схід" полковник Іван Петренко.
Ім'я та звання загиблого пілота Національної гвардії США не повідомляється, але відомо, що всі американські льотчики, які беруть участь у навчаннях, мають щонайменше 1500 годин досвіду польотів на винищувачах.
Су-27 - багатоцільовий всепогодний винищувач четвертого покоління, розроблений ОКБ "Сухого". Призначений для завоювання переваги у повітрі, експлуатується з 1985 року, остаточно недоліки були усунені у 1990 році. Су-27УБ – навчально-бойова модифікація винищувача.
Що сталося
За даними очевидців з числа жителів села, літак почало "крутити" в небі над селом, пілоти відводили його якнайдалі від житлових будинків, у поле. Вони також розповіли про те, що літак був на низькій висоті, врізався у землю і зайнявся.
Своєю чергою командир ВК "Схід", генерал Олег Струцинський відкинув версію про можливу технічну несправність літака, оскільки вся авіація перевірялася перед навчаннями. За його словами, "несправний літак навіть теоретично не могло бути допущено до польоту".
"Цей виліт був ознайомчий, не найбільш складний... підготовлений пілот, є мала ймовірність того, що це могла бути помилка пілота", - пояснив він. Додавши при цьому, що загиблий Петренко був висококласним льотчиком, одним з найкращих в Україні. І в нього був допуск до будь-яких польотів на всіх літаках цього класу.
Представники Повітряних сил ЗСУ повідомили журналістам про те, що перед падінням пілоти не повідомляли про несправності або небезпеки. "На записах ніде немає якихось криків або попереджень від пілотів перед падінням, тобто нічого не було сказано про несправність або небезпеку", - розповіли "Громадському" джерела в ПС ЗСУ. Фактор нерозуміння вони також виключили: загиблий Петренко добре знав англійську мову та міг вільно спілкуватися з американським колегою.
Крім цього, за місяць до початку навчань відбувся розподіл: які саме українські пілоти будуть пасажирами американських F15, а які американські льотчики – українських Су-27.
Реакції і розслідування
За фактом аварії винищувача Військова прокуратура Вінницького гарнізону відкрила справу за статтею 416 Кримінального кодексу України - порушення правил польотів або підготовки до них. Слідчі вилучили льотну документацію і документи на Су-27 на аеродромах у Миргороді та Старокостянтинові Хмельницької області (за даними слідства, з цього аеродрому винищувач піднявся в повітря).
"Наразі тривають допити свідків щодо обставин вильоту борту, його технічного стану на момент вильоту, даних об'єктивного контролю та інших", - повідомили прокурори. Місце аварії оточене, тривають слідчі дії. Тіла загиблих льотчиків знайдені.
У Росії, цивільні та військові літаки якої регулярно потрапляють в аварії, традиційно негативно прокоментували аварію українського Су-27.
"Їхні іржаві, літаки, які на ладан дихають, можуть створювати лише аварійні ситуації. Льотчики НАТО за нальотом годин, підготовкою краще... Вчитися у них (ПС ЗСУ - ред.) нема чому", - заявив голова комітету Державної думи РФ з оборони, екс-командувач Повітряно-десантними військами Росії Володимир Шаманов.
Своєю чергою колишній конструктор ОКБ "Сухого" Павло Лукашевич зацікавився роллю другого льотчика. "Де він сидів, і чи передавалося йому управління? Друге, яка в них була програма польоту?.. І третє, найголовніше: чому льотчики не скористалися системою катапультування", - запитується Лукашевич.
Тим часом командування Військово-повітряних сил США обмежилося стриманим коментарем. "Ми бачили повідомлення, в яких йшлося про жертву зі США, і можемо підтвердити, що в інцидент був залучений американський військовослужбовець", - повідомили військові. Пообіцявши надати більше інформації після проведення ретельного розслідування.
"Чисте небо-2018": навчанням бути?
Багатонаціональні навчання "Чисте небо-2018" стартували в Україні 8 жовтня. Вони мали тривати до 19 жовтня на аеродромах у Старокостянтинові та Гавришівці Вінницької області.
Цьогоріч у них беруть участь американські винищувачі F-15 144 винищувального крила Національної гвардії штату Каліфорнія. Також задіяні військово-транспортні літаки KC-135 і C-130J і безпілотні літальні апарати MQ-9 та близько 950 військовослужбовців.
Вранці у середу, 17 жовтня, загальне керівництво навчань "Чисте небо-2018" вирішило продовжити польоти всіх типів авіатехніки, незважаючи на катастрофу. І наголосило на тому, що вся авіатехніка, яка використовується на навчаннях, відповідає технічним вимогам і пройшла необхідні дозвільні процедури. Однак згодом було прийнято рішення згорнути навчання.
"Заходи, які були заплановані на 18-19 жовтня на аеродромах Старокостянтинова і Гавришівки зі участю представників засобів масової інформації під час багатонаціональних навчань "Чисте небо-2018" проводитися не будуть", - повідомила прес-служба Командування Повітряних сил ЗСУ.