UA / RU
Підтримати ZN.ua

Карантин в Україні: психологиня розповіла, як зняти тривожність у дітей

Карантин діє з 12 березня по 3 квітня.

Уряд з 12 березня ввів в Україні тритижневий карантин через поширення коронавірусу Covid-19. Психологиня Світлана Ройз розповіла, як можна знімати тривожність у дітей, пов'язану з карантином і панікою дорослих через Covid-19.

Психологиня пояснює, що страх – це нормально. Однак, коли люди бояться, то можуть робити багато безладних і нелогічних речей. Тому замість репостів і роздруківок щодо плану дій, краще самим або разом з дітьми, написати/намалювати свій.

"У списку важливо описати план - що робимо зараз. Що робимо в разі хвороби. Комусь дзвонимо, кого викликаємо. Список гарячих телефонів - взагалі корисна річ. Не випадково - правилам пожежної безпеки та іншої безпеки - навчають, малюють плакати і закріплюють навички - в момент реальної небезпеки, коли мозок тимчасово вирішує "Бити йому-завмерти або бігти"- повинна включитися механічна пам'ять. Або має бути зовнішня конкретна інформація, яка нас "стабілізує", - пише Ройз.

Також дітям важливо пояснити, що саме зараз відбувається і чому. Адже чим більше інформації вони отримають від батьків, тим менше відчуватимуть тривогу.

Крім того, психологиня радить організувати молодь і подбати про літніх сусідів. Наприклад, тим, хто перебуває в групі ризику, можна привозити продукти, щоб вони не товпилися в магазинах не їздили містом.

За її словами, якщо збирати у себе дітей приблизно одного віку, то можна хоч трохи зняти навантаження з батьків та залучити дітей в роботу. Батьки можуть робити так по черзі. Однак, якщо в Україні коронавірус все ж пошириться, то важливо дотримуватися індивідуального карантину.

При цьому, батькам важливо залишити час і на себе самих. За словами психолога, дітям корисно знати, що "у мами зараз 5-10-15 хвилин на "турботу про себе", час, коли мама "чик-чирик-я в будиночку". Так дитина вчиться поважати і свій особистий простір. Також вони вчаться тому, що про себе можна піклуватися.

"Нам важливо знати, якими б ми не були сильними, що в момент кризи є ті, на кого ми можемо покластися. Можливо, ми зможемо бути опорою для тих, кому зараз тривожніше. Сподіваюся, поруч є ті, на кого ви можете спертися. Будь-які кризи - час "МИ", - пише Ройз.

Психологиня також розповіла про те, що дуже важливо "займатися радістю" - хоча б пів години згадувати або вигадувати те, що викликає у нас відчуття радості. Це допоможе створити всередині фон, за допомогою якого можна витримати напругу.

Для "занять радістю" психологиня пропонує створити календар "свят на кожен день". Тобто розписати кожен день якимось святом: "День літакових польотів", "День поплескування по плечу" і так далі.

"Що з цим робити: Вранці, коли діти прокинулися – подивитися, яке сьогодні свято. І разом з дітьми "присвятити" день цій темі. У день літакових польотів - робити літачки, розмальовувати та влаштовувати шоу; день поплескування по плечу - не просто поплескали один одного при будь-якій можливості, а й малювати на плечі літери, які потрібно розпізнати, або – якщо вдома кілька дітей – доторкатися до плеча і вгадувати, хто доторкнувся", - пояснила Ройз.

Психологиня зазначає, що в стані стресу імунітет людини слабшає. Ройз розповіла, як можна підвищити психологічний імунітет дитини, в тому числі й психологічний.

Зокрема, діти більшою мірою реагують на невербальні сигнали дорослих. Тому краще сказати дитині, яка відчуває тривогу і злість дорослих, що ви прочитали тривожні новини. При цьому потрібно пояснити, що ви в безпеці й думаєте, як подбати не тільки про дитину, але й про себе.

"Чим більше інформації, тим менше тривоги. Чим більше тривоги - тим важливіше відчувати - хоч над чимось - контроль. Тим більше потреба в діях. Звичайно, ми даємо дитині адаптовану для його віку інформацію, яку знаходимо в офіційних джерелах", - зазначає Ройз.

Також психологиня порадила, разом з дитиною намалювати яскраві плакати "мій руки - рахуй до 20". Крім того, під час миття рук можна промовляти веселу скоромовку, написати на папері таблицю множення і так далі.

Світлана Ройз запропонувала грати з дітьми в ігри, і навела кілька прикладів:

Гра 1. За допомогою нитки або шарфа навколо дитини потрібно зробити на підлозі коло. Дитина стоїть у центрі. Коло таке, щоб дитина могла витягнутою рукою дотягнутися до його "кордонів". Уявляємо, що саме коло - межі - це символ імунітету дитини, "психологічного і фізичного". Кидаємо в дитини подушки з різними добрими й не дуже добрими словами "вірусами". За принципом гри "їстівне-неїстівне". Дитина долоньками і ногами відбиває те, що не хоче бачити в колі (в його "внутрішній території"). Вона приймає, кладе поруч з собою те, що їй комфортно.

Гра 2. Потрібно взяти губку для миття посуду або мочалку, трохи пофарбувати її акварельною фарбою або провести по будь-якій запилюженій поверхні. Потрібно звернути увагу дитини на те, що мочалка брудна. У ванній даємо дитині в руки і просимо, щоб вона під проточною водою вимила цю губку. При цьому примовляємо - так і твоє тіло очищається.

Гра 3. Запитуємо дитини якого, на її думку, кольору його ідеальне здоров'я. Малюємо шаблон - контури пряникового чоловічка. І просимо, щоб дитина замалювала його "кольором здоров'я".

Гра 4. Коли дитина їсть потрібно уявити, що кожен продукт – це не просто продукт, а чарівне блюдо, в якому кожен інгредієнт несе нам якесь важливе якість. Ця якість повинна починатися на ту ж букву, що і сам продукт.

Гра 5. Уявляємо, що на рівні пупка перед нами знаходиться застібка-блискавка. Складаємо пальці в дрібку і зі звуком "зззззззз" закриваємо блискавку - піднімаємо руку вздовж тіла вгору. При цьому потрібно випрямляти спину.

Гра 6. Уявляємо наші імунні клітини - як маленьких чуйних воїнів з тим зброєю та інструментами, які їм можуть знадобитися в їх роботі. Можна намалювати їх бій з вірусами. Так само можна призначити, наприклад - білі шашки - імунними клітинами, а чорні - вірусами. І збити віруси білими шашками з дошки, яка буде символізувати тіло.

Гра 7. Потрібно уявити, що всередині нас з'являється маленький чоловічок - "я сам". Він відправляється в подорож по тілу в транспортному засобі, що придумає дитина. Чоловічок бере з собою інструменти, які йому можуть знадобитися. Цей чоловічок подорожує тілом стільки, скільки буде дитині важливо. Психологиня зазначає, що діти найчастіше вибирають пилососи, які вбирали в себе пил і бруд з різних органів.

Гра 8. Дітям подобаються дихальні вправи, в яких вони вдихають прямо з сонця магію здоров'я, і їх тіло стає всередині чистим і блискучим. А видихають - прямо в Землю те, що брудно - те, що земля може прийняти і те, що стане добривом.

Нагадаємо, з 12 березня до 3 квітня в Україні діє карантин через поширення коронавірусу. Зокрема, Кабмін вирішив виділити 100 млн грн, щоб купити засоби індивідуального захисту для міністерств, відомств і служб, а також для поповнення державного резерву. Також до 1 червня з України заборонено вивозити товари протиепідемічного призначення. Повідомлялося також про закриття більшості контрольно-пропускних пунктів, але на сьогоднішній день всі КПП працюють.

На даний момент в Україні підтверджено три випадки зараження коронавірусом. Два з них виявили в Чернівецькій області, ще один – у Житомирській.

Всесвітня організація охорони здоров'я вже заявила про пандемію через поширення коронавірусу Covid-2019 по всьому світу. У ВООЗ очікують, що найближчим часом кількість тих, хто заразився "китайським" коронавірусом і тих, хто помер за викликаних ним хвороб, продовжить збільшуватися.