UA / RU
Підтримати ZN.ua

ІС: Розрекламований "український" броньовик від КрАЗ виявився провальним

До того ж, новинка, яка на 80% складається з імпортних комплектуючих, істотно подорожчала.

Бронеавтомобіль КрАЗ "Спартан", який взимку 2014-15 років був представлений українським військовим, ненадійний і не задовльняє потреб армії, стверджується в розслідуванні "Інформаційного спротиву".

"Перший недолік, який масово стали помічати бійці – слабка ходова частина. Крім того, без спеціалізованих СТО, оснащених комп'ютерною технікою, обслуговувати КрАЗ "Спартан" виявилося неможливо. (...) У результаті всього протягом місяця в однієї з бронемашин відвалилося колесо, а до кінця січня 2015-го, яки повідомляли ЗМІ, вийшли з ладу 12 і 14 переданих силам АТО бронемашин КрАЗ "Спартан"", - пишуть журналісти.

Як зазначається у статті, новий броньовик з'явився на світ у 2012 році під назвою Streit Group Spartan і був виготовлений в Канаді на базі шасі машини Ford 550. Досі в ньому тільки 20% українських комплектуючих.

"У 2014 році виробництво таких машин вже з назвою КрАЗ "Спартан" було розпочато в Україні, і вже в січні 2015, за результатами експлуатації перших 15 зразків, було виявлено низку серйозних конструктивних і тактичних недоліків", - зазначає автор.

ІВ опублікувало фото "Спартана" в доволі непрезентабельному вигляді
Інформаційний спротив

Більш того, ця машина в принципі не задумувалася для масштабних військових операцій.

"Багато експертів бачили корінь всіх зол в тому, що компанія Streit Group, яка є розробником броньовика, раніше спеціалізувалася на військовій техніці, і сам "Спартан" призначений, скоріше, для патрулювання в міських умовах, перекидання загонів спецназу, який, у разі чого, може скористатися автомобілем як прикриттям", - підкреслюється в розслідуванні.

Представники ІС з посиланням на власні джерела серед військових, які працювали з новинкою, опублікували список її недоліків:

- відсутність можливостей для переговорів між кулеметником і командиром екіпажу;

- на швидкості 50-80 км/год по нерівній дорозі кермо вибиває з рук водія;

- у зимовий час, коли кулемет знаходиться у бойовому положенні, в салоні дуже холодно (крім тих випадків, коли машина обладнана комплексом "Сармат");

- немає протитуманних фар;

- броньовик, який з боєкомплектом і особовим складом важить до 10-12 т, має надто слабке зчеплення коліс з грунтом, на підйомах виникають труднощі;

- не передбачена система пожежегасіння в моторному відсіку.

Даний список, за їх словами, має "ще більше сотні значних "багів"".

В 2014-м Міноборони уклало контракт з ПАТ "АвтоКрАЗ" на поставку 30 "Спартанов" на суму 146,5 млн гривень за ціною 4,55 млн гривень за одиницю і замовлення було вже майже повністю оплачене.

"Згодом, не маючи жодних на те підстав, постачальник, який підписав контракт з МОУ, вирішив...перенести терміни виконання контракту і підняти ціну на злощасні бронеавтомобілі. До 5,5 млн грн за штуку!", - обурюється автор.

У Кразі машину невдалою не вважають. Генеральний директор автозаводу-виробника Роман Черняк в інтерв'ю ЗМІ заявив, що "жоден автомобіль не вийшов з ладу і не був направлений на доопрацювання". За його словами, виробник чітко дотримується обумовлених вимог та постійно вдосконалює машину. Хоча директор Кразу визнав, що завод раніше не займався бронеавтомобілями, він пов'язав скандали навколо нового бойового автомобіля з тим, що "деякі, побачивши оборонні бюджети, теж захотіли вийти на цей ринок".

У листопаді 2014 року Дмитро Менделєєв у своїй статті для ZN.UA писав, що чиновники з Міноборони закупили партію британських бронемобилей Saxon, розроблених більше 50 років тому.

"По тактико-технічним характеристикам Saxon AT-105 - це скоріше поліцейський бронетранспортер з правим кермом, а його броня дуже слабенька і дозволяє врятувати екіпаж лише від кулі калібру 7.62. Та ще прийняття цієї техніки на озброєння армії потребує виділення додаткових коштів з держбюджету на організацію на базі військових частин елементарного обслуговування, не кажучи вже про ремонт", - йшлося в статті.

При цьому контракт на закупівлю техніки був укладений з порушеннями, а "військові прокурори вважають, що "Укрінмаш" разом з "Укроборонпромом" на цій угоді за свої послуги отримає понад 7,8 млн грн прибутку".