UA / RU
Підтримати ZN.ua

Eurofighter Typhoon для України. Майбутній "game-changer" ЗСУ чи рядовий західний винищувач?

Англійські літаки можуть стати першими в ЗСУ бортами зразка НАТО.

Питання про переозброєння Повітряних сил ЗСУ на літаки натівського типу постало дуже давно. Ще під час боїв з російськими окупантами та колаборантами 2014-го року був помітний малий ресурс радянських Су-24, Су-25, Су-27 та МиГ-29. На жаль, тоді питання про оновлення парку авіації Збройних сил не стояло. Продавати Україні західні літаки не хотів ніхто з партнерів, побоюючись ескалації з Росією. 

Таким чином, для ЗСУ не було іншого виходу, окрім як робити ухил у бік модернізації наявних винищувачів радянського типу. Як відомо, найновіший борт Повітряних сил надійшов до складу армії у 1991-му році. Тобто його експлуатаційний період триває вже 22 роки. Чи можна говорити про ефективність подібних літаків у бою з росіянами, борти яких оновлюються щороку - навряд чи. При цьому варто відзначити, що пілоти ЗСУ роблять все можливе в небі над Україною.

Читайте також: Словаччина готова обговорювати надання Україні винищувачів МіГ-29

Тільки з початком повномасштабної війни з Росією стартували розмови про можливу заміну старих радянських літаків на нові. Серед кандидатів розглядалися шведські JAC-39 Griphen, американські F-16, французькі Dassault Rafale та англійські Eurofighter Typhoon. Варто зазначити, що від України в даному випадку залежить мало що - ключову роль грає готовність партнерів надавати повітряним силам ЗСУ власну авіацію.

Першою країною, яка погодилася прийняти на навчання українських пілотів, стала Велика Британія. Про це стало відомо під час візиту Володимира Зеленського до Лондона, де президент зустрівся з прем’єр-міністром Великої Британії Ріши Сунаком. Пізніше західні ЗМІ повідомили, що українські пілоти будуть навчатися на англійських  винищувачах 4-го покоління Eurofighter Typhoons. Варто зазначити, що на даний момент є офіційна інформація лише про навчання пілотів, але не про саму передачу літаків. Вона, ймовірно, може відбутися пізніше, коли українські фахівці будуть вміло застосовувати нову зброю.

Читайте також: Британія сподівається на перемогу України цього року — Сунак

Eurofighter було створено консорціумом компаній Alenia Aeronautica, BAE Systems і EADS. Розробка Typhoons розпочалася у 1983 році в рамках міжнародної програми "Future European Fighter Aircraft". Варто зазначити, що свій перший політ новий літак здійснив лише 1994-го року, а в експлуатацію був введений 2004-го.

Основні характеристики Eurofighter Typhoon:

Швидкість та маневреність літака дозволяє впевнено вести повітряний бій проти російських винищувачів 4-го покоління. Однак цю інформацію можна знати лише з "паперових" характеристик, адже в реальності такого бою ще ніколи не було. Водночас відомо, що ракети AIM-120B AMRAAM класу “повітря-повітря”, які передбачені конструкцією цього літака, можуть знищувати цілі на дальності до 40 кілометрів. 

Читайте також: Зеленський таки переконав Шольца та Макрона щодо ракет та літаків для України — Bild

Значним мінусом є те, що Typhoon має досить слабке штурмове озброєння - винищувач зосереджений на функціоналі повітряного бою, але не на роботі “по землі”. Однією з небагатьох опцій для роботи по наземних цілях є ракети Brimstone. Ця зброя раніше вже поставлялася до ЗСУ для застосування з наземних пускових установок.

Також дуже важливою є опція застосування ракет Storm Shadow, які Велика Британія може передати Україні вже найближчим часом. Ця крилата ракета здатна уражати цілі на дальності більше 500 кілометрів. Потенційно Storm Shadow може стати найбільш далекобійною зброєю ЗСУ.

Поки що не відомо, чи наважаться інші країни НАТО передати ЗСУ такі літаки, як JAC-39 Griphen, F-16, Dassault Rafale. Однак з початком навчання українських пілотів на Typhoons ймовірність переходу повітряних сил на західну авіацію значно зросла.