Вступ до школи потрапив в перелік слабких місць системи шкільної освіти України, складеного експертами ОЕСР (Організації економічного співробітництва та розвитку, яка об'єднує 34 країни світу).
Всього таких проблем визначено вісім, і всі вони відкривають можливості для корупції, нечесність і несправедливість, пише оглядач DT.UA Оксана Онищенко в статті "Вибір чи перебір? Чи повинні елітні школи відбирати учнів, і як".
Які ж чорні корупціогенні ходи в елітні школи (оскільки у звичайні школи відбір проводити не можна) побачили міжнародні експерти? Насамперед, це процедура проведення іспитів чи співбесід. Їх дозволено проводити не всім, а тільки ліцеям, гімназіям і спеціалізованим школам. Проте міжнародні експерти відзначають, що "під час розмов з київськими батьками команда дізналася про надмірну складність вступних іспитів у звичайні, але "гарні" школи, а також про регулярні маніпуляції результатами на користь заможних сімей або з необхідними зв'язками (або заможних і з необхідними зв'язками)".
"Правила і процедури (надходження. - ред.) незалежно від того, чи базуються вони на перевірку знань або психологічних тестах, є вразливими до маніпуляцій, які забезпечують преференційний доступ шляхом неофіційних домовленостей. Ці домовленості можуть бути різними - від безпосередніх хабарів до більш прихованих форм, таких як зобов'язання довгострокової підтримки школи у формі батьківських внесків", відзначають експерти.
Експерти дали кілька рекомендацій, які можуть мінімізувати ризики корупції і недобропорядочности при відборі до школи.
Варіант 1. Якщо ми відмовимося від будь-якого відбору і змусимо школи брати всіх, хто належить до їх мікрорайону, ризикуємо наразитися на банальну нестачу місць. Заяв в перший клас більше, ніж може взяти школа. Як бути в такому випадку? В Огляді міститься кілька рекомендацій.
Насамперед слід переглянути зони обслуговування шкіл (закріплені за ними мікрорайони). Ця інформація повинна бути публічною та доступною для батьків. Якщо ж попит на місця у певній школі перевищує кількість наявних місць, потрібно затвердити справедливі і неупереджені процедури розподілу. Наприклад, пріоритет за датою народження або автоматизований процес випадкової вибірки.
Але якщо все-таки залишити відбір до школи, то як зменшити можливості недобропорядочности при цьому? Експерти рекомендують проводити вступні іспити у вигляді стандартизованих тестів. Можна створити репозитарій тестових питань, складених, наприклад, Українським центром оцінювання якості освіти і школи будуть брати звідти завдання для своїх вступних іспитів. А для співбесіди при вступі потрібно розробити чіткі критерії. Крім того, записи вступних екзаменів і їх результати повинні бути в публічному доступі, щоб можна було їх проаналізувати і порівняти.
Є рекомендації для Міністерства освіти. Потрібно переглянути наказ, який встановлює правила доступу до шкіл, зазначено в Огляді. Потрібно зміцнити виконання всіх правил проведення вступних випробувань із залученням Державної інспекції навчальних закладів і її наглядом за працівниками районного управління освіти, які контролюють процес на місцевому рівні.
Для батьків повинна бути проста і зрозуміла процедура оскарження на місцевому і державному рівні, якщо були порушення при надходженні їх дитини (наприклад, в уповноваженого з прав людини або в державній інспекції навчальних закладів).
Для того, щоб зняти навантаження на популярні школи, а отже і ажіотаж навколо вступу до них (з усіма ризиками для доброчесності), експерти пропонують не тільки поліпшити зв'язок між процесами містобудування і місткістю навчальних закладів, але й надавати батькам більше надійної та об'єктивної інформації про якість шкіл. І це, звичайно, не рейтинги за результатами ЗНО.
Детальніше про систему ЗНО в Україні читайте в статті Оксани Онищенко "Ми робимо кілька "чорних пакетів", у кожному з яких - варіант тесту" у свіжому номері тижневика "Дзеркало тижня. Україна".