UA / RU
Підтримати ZN.ua

До Європи залізницею: на «табуретках» замість зручних крісел

Автори: Вадим Башта, Сергій Следзь

Понад п’ять мільйонів наших співвітчизників перебувають у Європі, й їхня кількість дедалі зростає. Але зв’язків із Батьківщиною ніхто не скасовував. Тож геть не дивно, що нині майже неможливо, приміром, придбати квитки на поїзд Київ—Відень, хоча до війни це можна було зробити без особливих зусиль. Продаж квитків на цей поїзд закінчується (фактично не розпочавшись) о 8 ранку за 20 днів до дати подорожі (максимальний час, доступний для замовлення). Тому поява нових маршрутів, зокрема через Польщу, лише вітається. Хоча, як свідчить практика, нові маршрути — це те ще випробовування для українців-пасажирів.

Читайте також: “Укрзалізниця” запускає чотири додаткові поїзди на Різдвяні свята до Львова та Одеси

 

Новий маршрут

До невеликого польського Перемишля вже регулярно курсують потяги «Укрзалізниці». Крім міст самої Польщі, звідти легко та зручно можна дістатися до столиць Європи — Берліна, Праги, Будапешта, Відня.

А з 15 жовтня почав діяти ще один залізничний маршрут — «Варшава Всходня — Рава-Руська/Львів». Уже в листопаді його було подовжено: тепер потяг вирушає з Чернівців і рухається через Івано-Франківськ і Львів до Рави-Руської. А далі пересадка на польський потяг — і на Варшаву.

Важливо, що з перших днів маршрут тримає високу планку популярності. Він заповнюється в середньому майже на 93% у польському напрямку й на 70% — у зворотному. Та й квитки придбати не так просто.

Подорож від Рави-Руської до Варшави займає близько семи годин. Це із середньою швидкістю по території Польщі близько 50 км/год.

Прес-служба ЛОДА

 

Бочка меду й ложка дьогтю

Новий маршрут — ідеальна альтернатива поїздкам до польської столиці (й далі до Європи) без виснажливих переміщень автомобілем чи автобусом, без «пригод» на кордоні, зі зручним прибуттям просто на центральний залізничний вокзал Варшави.

Та й Україна стала ще на крок ближчою до європейської спільноти. Адже, крім іншого, маємо ідеальний рух за розкладом, підкреслено ввічливий персонал «Укрзалізниці», проходження кордону в самому потягу.

До того ж зручно організовано пересадку на польський потяг (у Рава-Руській) — достатньо просто перейти на інший бік перону, без блукання із сумками та валізами сходами й тунелями. Декого приємно здивували у вагонах корнери з чаєм/кавою/вафлями.

Та, як це часто буває, бочки меду на старті не вийшло без ложки дьогтю. Судячи з усього, неідеально прописані технічні умови в тендері для польського партнера матеріалізувалися в дискомфорт для перших пасажирів.

Читайте також: “Укрзалізниця” запускає на зимові свята нові маршрути в гори: розклад

Із бездоганного українського потяга пасажири пересаджувалися на польський від приватного перевізника, який чомусь надав старі тісні вагони — з мінімальними проміжками між незручними кріслами для сидіння.

Не такою вже й дрібницею, приміром, виглядав під час першої поїздки лише один санвузол на 200 пасажирів. Через це в черзі до нього в проходах стояв натовп.

Тверді крісла для подорожі в польському потязі теж неприємно здивували, — не у всіх навіть можна було відрегулювати кут нахилу. Відсутність місць для розташування великих валіз, а ще розеток для підзарядки смартфонів, несприятливі умови для подорожей осіб із маленькими дітьми також не додали настрою пасажирам.

У нічний час у такому потязі виспатися точно не вдасться: по-перше, сам він дуже гучний, по-друге, світло вночі в пасажирських вагонах не вимикається, по-третє, багатьом елементарно бракувало кисню, адже в потязі немає належної вентиляції.

 

Перший комерційний

Як зазначає керівництво УЗ, маршрут на Варшаву з пересадкою в Раві-Руській — це перший абсолютно комерційний маршрут «Укрзалізниці», адже в цьому випадку працівники державної компанії взяли на себе комерційні ризики проєкту.

Хоча зрештою пристойну рентабельність такого проєкту досить легко було передбачити, тому не зовсім зрозуміло, про які саме ризики йдеться. Навіть із урахуванням досить помірної вартості проїзду.

Квитки від Львова до Варшави з пересадкою в Раві-Руській коштують 1300–1400 грн. Придбати їх можна як у додатку «Укрзалізниці», так і в касах міжнародного сполучення. Єдине зауваження — придбання можливе за умови, що робитиме це потенційний пасажир максимально завчасно, особливо якщо йдеться про відправлення у вихідні дні. Чому? Бо дуже до вподоби ці квитки перекупникам.

Наразі максимально можливий термін придбання квитків на цей потяг (як і на інші від УЗ) — 20 днів. Такий короткий термін дуже приваблює перекупників, тому вони попри всі контрзаходи щоранку гучно пропонують пасажирам на найбільших залізничних вокзалах країни: «Кому квитки на Перемишль?». Не секрет, що найкраще вони заробляють саме на міжнародних залізничних рейсах.

Читайте також: Між Києвом та Львовом на свята запустять двоповерховий електропоїзд Skoda: розклад руху

Ми розуміємо, що в країні йде війна, але так хотілося б, аби «Укрзалізниця» таки зробила подарунок під ялинку нашим співгромадянам і повернула 45-денний період попереднього придбання квитків на внутрішні рейси та 90-денний — на міжнародні потяги з відповідними знижками залежно від часу їх придбання. (Люди ще пам’ятають, як раніше знижки на потяги «Інтерсіті» сягали 40%.)

Тим паче, що збільшити максимальний термін придбання квитків на потяги «Укрзалізниця» обіцяла ще в прес-релізі від 31 травня 2022 року. Тоді йшлося про 30 днів до відправлення потягу.

До відома залізничників: на потяг Eurostar, що курсує між Лондоном і Парижем, квиток можна придбати на будь-яку дату наперед. А зазвичай попередній продаж квитків у країнах ЄС відкривається за 60–90 днів до відправлення потяга.

 

Терміново міняємо старий дизель

З огляду на те, що в Європі перебувають мільйони українців, пасажиропотік міжнародними маршрутами має лише зростати. Зростатимуть і прибутки перевізників. Тому доведеться одночасно й кількість місць збільшувати, й сервіс налагоджувати. У цьому разі — передусім замінити старий дизель на сучасний потяг.

Йдеться не лише про Польщу й конкретно Варшаву. Міжнародне сполучення потягами з Європою має покращуватися. Вже минулого літа «Укрзалізниця» перевезла міжнародними маршрутами майже на 50% більше пасажирів, ніж позаминулого.

В планах міжнародних пасажирських перевезень на наступний рік:

— новий поїзд Дніпро—Хелм зі зручним стикуванням у напрямку Варшави;

— нові міжнародні поїзди Чоп—Відень та Чоп—Прага, що стикуються відразу з низкою потягів внутрішнього сполучення.