Будівництво Росією мостового переходу в окупований 3 становить загрозу національній безпеці України, оскільки може спричинити скорочення товарообігу в азовських портах України через обмеження на судноплавство в регіоні. Про це йдеться в заяві громадської дослідницької організації "Центр досліджень армії, конверсії і роззброєння".
"Ще зовсім недавно лунали заяви політичного керівництва РФ, а також представників компаній, що задіяні на будівництві Керченського моста, що цей об'єкт аж ніяк не вплине на свободу мореплавства в Чорному і Азовському морях, та, відповідно, на товарообіг в азовських портах України – Маріуполі та Бердянську. Реалії сьогодення виявилися діаметрально іншими – Москва встановила суттєві обмеження по габаритам суден, які будуть слідувати Керченською протокою після встановлення арки залізничної арки", – йдеться в заяві.
Так, у зв'язку з висотою арки над рівнем моря в 35 метрів, надводний габарит судна повинен бути не більше 33 метрів. Це виключає проходження через протоку суден типу "Panamax" – їх надводний габарит становить 37,5 метрів.
"Підрахунки українських експертів свідчать, що збитки українських портів лише через це обмеження становитимуть величезні цифри. У випадку Маріуполя, це близько 25-30% усієї портової перевалки! Наприклад, під ризиком стають поставки близько мільйона тон чавуну на рік по контрактах з американськими замовниками", – стверджують експерти.
Відзначається також, що Росія ввела односторонні перекриття протоки в зв'язку з роботами по установці арки. Перекриття мали місце 8 серпня, тривають в період з 28 по 31 серпня. За словами фахівців, доба простою судна перед протокою в очікуванні її відкриття оцінюється в 20 тисяч доларів.
"Враховуючи щоденний трафік суден через протоку на рівні 70-90 суден на добу не важко підрахувати збитки, які прямо впливають на ціну фрахту та економічну привабливість регіону в цілому", – йдеться в повідомленні.
Крім цього, ЦДАКР закликає приділяти особливу увагу Очакову.
"Для Росії символізм завжди мав велике значення. З Очаковом пов'язано багато історичних подій часів підкорення Криму Російською імперією, ми бачимо тональність російських ЗМІ з приводу будівництва там нових об'єктів інфраструктури ВМС України за допомогою США", – попереджають експерти.
Як повідомлялося, в червні стало відомо про підготовку Міністерством транспорту РФ проекту наказу про закриття Керченської протоки у серпні-вересні 2017 року для встановлення арки Керченського мосту.
Мінінфраструктури України звернулося зі скаргою в Міжнародну морську організацію, оскільки такі дії з боку РФ можуть завдати значної шкоди не лише безпеці судноплавства, але й національній безпеці України.
У травні прокуратура Автономної Республіки Крим повідомляла про те, що екологічні порушення при будівництві Росією моста через Керченську протоку можуть перетворити Азовське море на затоку Чорного моря. Будівництво може спричинити регіональну екологічну катастрофу.
Загальна вартість Керченського мосту – 228 млрд рублів, генпідрядник - ТОВ "Стройгазмонтаж" Аркадія Ротенберга. Транспортний перехід через протоку спроектований у вигляді двох паралельних мостів. Відкриття автомобільного руху має відбутися наприкінці 2018 року, залізничного – у 2019 році.