UA / RU
Підтримати ZN.ua

АМКУ повинен почати нове розслідування стосовно монопольного становища ДТЕК — оглядач

В АМКУ могли хоча б задатися питанням, чому ціна електроенергії після запуску ринку не знизилася, а навпаки, зросла.

Через два місяці після початку роботи оптового ринку електроенергії, АМКУ міг би почати нове розслідування, адже після запуску ринку ДТЕК свої монопольні позиції зміцнила ще більше, а посилатися на запобіжники держрегулювання вже не виходить. Після запуску оптового ринку електроенергії теплова генерація ДТЕК вийшла з поля держрегулювання. Враховуючи, що компанії належить 80% генерації, а про структурні ознаки монополії можна говорити, вже коли мова заходить про 35%, підстави для того, щоб АМКУ знову звернув свою пильну увагу на ДТЕК, дуже вагомі. Насамкінець в АМКУ могли хоча б задатися питанням, чому ціна електроенергії після запуску ринку не знизилася, а навпаки, зросла.

Про це у своїй статті для DT.UA пише Юлія Самаєва. На її думку, механізми, що дозволяють обмежити вплив компанії на ринок, є. АМКУ може прийняти рішення про примусовий поділ компанії.

"Так, компанія сама буде вирішувати, як саме вона розділиться. Так, вона може маніпулювати і петляти аж до того, що АМКУ доведеться її примушувати до поділу через виконавчу службу. Так, вона має право оскаржити рішення АМКУ в судах трьох інстанцій. Але їй потрібно хоча б дати зрозуміти, що держава налаштована рішуче, і пропетляти не вийде, - зазначає оглядач. - Більш того, є спосіб і істотно спростити процес, ввівши в українське законодавство норму про "добровільне розділення монополіста", яка звільнила б його від штрафів, що накладаються у процесі примусового розділу, та дозволила б згладити багато кутів у відносинах держави та ДТЕК".

Більш того, за словами автора, в 2015-му, коли розслідування АМКУ тільки починалося, ДТЕК в офіційному зверненні писала: якщо "розслідування доведе, що концентрація активів ДТЕК порушує вимоги закону, існує два можливих варіанти вирішення у відповідності з загальноєвропейською практикою: державне регулювання нам як монополісту або продаж частини активів на відкритому конкурсі із залученням міжнародних радників. Ми готові до обох варіантів".

"Навіть у разі "добровільного розділу" історія напевно затягнеться на рік, якщо не на роки, але сподіватися, що ДТЕК самостійно відмовиться від домінуючого становища або раптово послабить вплив на ринок, - недозволена наївність", - підкреслює оглядач.

Детальніше про монопольне становище ДТЕК читайте у матеріалі Юлії Самаєвої "Роттердамські квіточки та ринкові ягідки" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".