Під час президентської кампанії за політичну рекламу кандидатам найдорожче доведеться заплатити за вечірній прайм-тайм, найменше – за ефір після опівночі. При цьому найдорожчу рекламу транслюють канали з найвищими рейтингами, серед яких лідирує телеканал ТРК "Україна", далі йдуть "1+1" та "Інтер". Як зазначають у громадському русі "Чесно", оприлюднені прайси телеканалів на рекламу дають змогу перевірити, чи зазначають партії у своїх звітах реальні витрати на рекламу.
Найбільше з-поміж усіх українських телеканалів за показ політичної реклами просить ТРК "Україна" Ріната Ахметова. За секунду реклами з 18:00 до 19:00 у будні кандидат у Президенти України має сплатити 5 658 гривень. Тобто ролик тривалістю 30 секунд коштуватиме майже 170 тисяч гривень, а хвилинний – понад 300 тисяч. Найдешевше на телеканалі "Україна" агітувати о 5:00 ранку. У цей час вартість секунди ефіру становить 366 гривень.
Нижчі розцінки має телеканал "Інтер" Дмитра Фірташа й Сергія Льовочкіна. Секунда ефіру з 19:00 до 20:00 коштуватиме кандидату 2715 гривень. Інформація про вартість нічної реклами на "Інтері" відсутня. Однак судячи з доступних даних, найдешевша реклама на цьому каналі – між 6:00 і 7:00 ранку: 370 гривень за секунду, або ж за ролик на 30 секунд – понад 11 тисяч гривень.
Третє місце за вартістю політичної реклами посідає телеканал "СТБ" медіахолдингу Віктора Пінчука StarLightMedia. Найбільше за рекламу там потрібно заплатити в неділю з 20:00 до 22:00, коли секунда рекламного часу коштує 2400 грн. А от з першої ночі до шостої ранку на "СТБ" лише 1,20 вривні за секунду ефіру. Такі самі розцінки на нічний ефір має й телеканал ICTV. Прайм-тайм там коштуватиме 1478 гривень за секунду.
"Нещодавно на "СТБ" рекламу розміщував і Президент України Петро Порошенко. За один показ ролика у вечірньому прайм-таймі він мав би заплатити від 34 до 75 тис. грн у будні та до 130 тис. у неділю", - зазначили у "Чесно".
Телеканал "1+1" Ігоря Коломойського за секунду ефіру з 20:00 до 23:00 братиме 1050 грн. Найдешевший час – із 23:00 до другої ночі, коли секунда коштує 320 грн.
"Наприклад, якби Володимир Зеленський платив "1+1" за новорічне відеозвернення за офіційними розцінками каналу, то мав би викласти за 1 хвилину 16 секунд ефіру майже 25 тис. грн. Однак, зважаючи на те, що в новорічну ніч люди дивляться телебачення значно довше, то й вартість реклами опівночі мала би бути в рази вищою", - зауважили експерти.
А от розцінки суспільного телеканалу "UA:Перший" значно нижчі. Там прайм-тайм обійдеться кандидатам у 70 гривень за секунду. Уночі таке задоволення коштуватиме ще дешевше – 12 гривень за секунду, тобто 360 гривень за один 30-секундний ролик.
При цьому упродовж 2018 року "Рух ЧЕСНО" взагалі не фіксував політичної реклами на "UA:Перший". Найімовірніше, це пов'язане з тим, що рік тому "Суспільне" вирішило відмовитися від такої реклами поза періодом офіційної виборчої кампанії.
Водночас порівняно з виборами 2014 року вартість політичної реклами на телеканалах значно зросла – приблизно на 35-40%. Згідно з законом "Про вибори Президента" ЗМІ повинні визначити ціну на політичну рекламу не пізніше, як за 100 днів до дня виборів, тобто до 20 грудня.
Виборча кампанія на пост президента стартувала 31 грудня і триватиме 90 днів. Партії можуть висувати кандидатів або ж громадяни можуть самовисуватися до 3 лютого, а останній день реєстрації - 8 лютого 2019 року. Застава для охочих позмагатись за крісло президента становить 2,5 мільйона гривень.
Про проблеми виборчого процесу і захист від зовнішнього впливу читайте у статті Олександра Данченка "Вибір на виборах" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".