UA / RU
Підтримати ZN.ua

Українці впевнені, що можуть відрізнити правду від брехні, але 40% ніколи не перевіряють інформацію — дослідження

Лише 18% українців перевіряють інформацію завжди.

Більшість українців не перевіряють отриману інформацію на достовірність і залишаються вразливими до дезінформації, попри високу впевненість у власній здатності відрізнити правду від фейків.

Про це свідчать результати соціологічного опитування, проведеного групою «Рейтинг» на замовлення ГО «Львівський медіафорум» та International Media Support. Дослідження відбувалося з 1 по 13 квітня серед громадян віком від 18 років, окрім мешканців окупованих територій. Опитування є репрезентативним за статтю, віком і типом поселення. Вибірка — 2000 респондентів, похибка — не більше ±2,2%.

Читайте також: Росія посилює тиск: які країни найбільше охоплені дезінформацією - дослідження

Результати дослідження показують, що наше суспільство надмірно довіряє будь-якій інформації, незважаючи на її походження, не докладає зусиль для перевірки її на правдивість, не вчиться відрізняти факти, фейки і маніпуляції.

Зокрема, запитання про перевірку фактів у поєднанні з перевіркою вразливості до дезінформації засвідчили безпідставну впевненість значної частини українців у тому, що вони можуть відрізнити правду від фейків.

Майже 40% респондентів ніколи не перевіряють достовірність інформації, 18% роблять це завжди. Частіше перевіряють достовірність інформації мешканці Заходу, молодь (18–29 років), респонденти з вищою освітою, а також військові і ветерани. 35% вважають, що їм легко або скоріше легко відрізняти правдиву інформацію від неправдивої в медіа, 28% — що їм це робити важко або скоріше важко. Ті ж групи, за винятком мешканців Заходу, повідомили, що їм легко відрізнити неправдиву інформацію: частіше так казали молоді респонденти (18–29 років) і опитані середнього віку (30–39 років), респонденти з вищою освітою та військові / ветерани.

Соціологічна група "Рейтинг"

Частина людей вважає, що їхня власна інтуїція підкаже їм, де неправда. Але нинішні технології вже перебувають на такому рівні, що розпізнати маніпуляцію, підробку чи відверту брехню стає все важче, а штучний інтелект вже залучається для створення відповідного контенту. Крім того, дезінформація завжди маскується під патріотичні наративи.

Перевірки достовірності інформації з медіа з використанням власної інтуїції та досвіду є найпоширенішими практиками (34%), До інтуїції частіше звертаються опитані старших вікових груп (від 40 років і старші), зокрема пенсіонери, а також люди з інвалідністю. 25% опитаних порівнюють інформацію з кількох джерел.

Читайте також: Посол України в Польщі спростував фейк про «анкети з питаннями про Бандеру»

Порівнюють інформацію з повідомленнями кількох авторитетних джерел мешканці Заходу, Центру та Києва, молодь (18–29 років), респонденти
з вищою освітою, а також студенти та підприємці. До пошуку першоджерел вдаються 14%, частіше це молодь (від 18 до 29 років) і середні вікові групи (від 30 до 49 років), респонденти з вищою освітою, а також військові й ветерани.

Появу інформації в багатьох новинах та соціальних мережах вважають критерієм її достовірності 10%. Частіше це мешканці Заходу і прикордонних територій, молодь (від 18 до 29 років), менш освічені респонденти, а також ветерани і військовослужбовці. Звертаються по допомогу до родичів/знайомих 10%, частіше це респонденти старшого віку (60 років або більше), менш освічені респонденти та пенсіонери, люди з інвалідністю, домогосподарки та студенти.

Соціологічна група "Рейтинг"

На основі результатів опитування дослідники виокремили категорії вразливості. Виявилося, що більш вразливі до дезінформації люди частіше є російсько- або двомовними, мешкають на території прикордонних та прифронтових регіонів, належать менш заможних і менш освічених груп. За статтю і віком ця група є різнорідною. Вразливі респонденти значно менше підтримують вступ України до ЄС і НАТО, а також дії чинної влади. Близько половини респондентів із цієї групи вважають, що відновлення дружніх стосунків із росіянами після завершення війни є неможливим; водночас за цим показником вони поступаються невразливим.

До категорії «вразливих» належать респонденти, середні значення відповідей яких тяжіють скоріше до дезінформації; таких виявилося 59%. Натомість респонденти, чиї відповіді переважно ближчі до правдивих оцінок, належать до категорії «невразливих» — вони становлять 41% респондентів.

Соціологічна група "Рейтинг"

Вразливі респонденти рідше переглядають суспільно-політичні новини і вирізняються нижчим рівнем довіри до медіа. Водночас вони оцінюють власну здатність відрізнити правдиву інформацію від неправдивої так само високо, як і невразливі. Під час оцінки достовірності інформації вони дещо частіше спираються на власний досвід та інтуїцію і рідше порівнюють інформацію у різних джерелах. 

Експерти нагадують: найбільш надійний спосіб перевірити правдивість повідомлення — знайти першоджерело та оцінити його достовірність. Але оскільки це потребує зусиль і часу, таких людей у нашому суспільстві усього 14%. Часто буває, що дані з першоджерела суттєво відрізняються від того, що подається у передрукованому вигляді — через поганий переклад, неправильно розставлені акценти, просто неправильний переказ передруку.

Читайте також: Штучний інтелект повторює російські фейки про війну з Україною та поширює іншу дезінформацію

Нагадаємо, під час війни, яку веде в Україні Росія, ворог постійно розповсюджує дезінформацію в мережі, щоб дестабілізувати або залякати українців. Є декілька порад, як не стати жертвою дезінформації.