Аварійний запуск з плавучої платформи ракети "Зеніт-3SL" із супутником зв'язку Intelsat-27, яка впала в Тихий океан, має для російської космонавтики вкрай негативні наслідки, переконані експерти: таких проблем вітчизняне ракетобудування не бачило з початку космічної ери. Втім, ще є ймовірність того, що провина за провальний старт ляже на інших учасників проекту або форс-мажорні обставини. Керівники проекту "Морський старт" до висновків не готові і поки лише приносять вибачення.
"Зараз проводимо розбір телеметрії, протягом доби або навіть наприкінці сьогоднішнього дня щось має прояснитися", - сказав генконструктор РКК "Енергія" Віталій Лопота. Українські розробники ракети носія, у свою чергу, заявили, що перші висновки зможуть зробити до початку наступного тижня: "Наші фахівці десь через п'ять годин отримають телеметрію. Ми будемо працювати в суботу і в неділю, і в понеділок ми, можливо, вже зможемо зробити попередні висновки про причини аварії. Фахівці РКК "Енергія" теж займаються аналізом даних".
У міжнародному космічному проекті "Морський старт" беруть участь кілька країн: Росія, США, Україна, а також велика Британія та Норвегія (виробництво та експлуатація стартової платформи і судна супроводу), відзначає РКК "Енергія". Що стосується пусків "Зеніт-3SL", то розробником і виробником 3 "Зеніт-2S" (першого і другого ступенів всій ракети-ред.) є українські ГКБ "Південне" і во "Південмашзавод". Розгінний блок ДМ-SL створений і серійно виготовляється РКК "Енергія" в кооперації з російськими підприємствами. Розробку блоку корисного вантажу забезпечує космічний підрозділ Boeing.
До американської сторони у зв'язку з НС питань у фахівців не виникає, найімовірніше, причина аварії криється у технічній несправності системи управління ракетою-носієм або розгінного блоку, відзначають експерти. "Ненадійність, погана 3, погане ставлення до своєї роботи. Тут важко сказати. Якщо система управління, швидше за все, це Україна. Якщо це наш двигун відмовив, комісія розбереться, що там трапилося. Значить, погано ми працюємо з двигунами", - заявив науковий керівник Інституту космічної політики Іван Моїсеєв.
Втім, двигун причиною аварії стати не міг, оскільки на момент НС ще не працював, відзначають у РКК "Енергія". "До роботи нашого блоку так і не дійшло, - заявили в прес-службі компанії. - Він повинен був включитися через півгодини після початку старту".
Раніше звучала версія про те, що до неполадок на першому етапі могло призвести підвищене хвилювання океану в районі пуску. "Системи ракети визначили нештатну ситуацію, викликану нестійкістю платформи, і щоб не пошкодити її, йвімкнули двигуни на відведення ракети від пускової платформи", - відзначило джерело в космічній галузі.
Втім, інші експерти вважають такий сценарій малоймовірним. "Якщо навіть у момент старту було зафіксовано підвищене хвилювання океану, що могло теоретично дестабілізувати плавучу платформу, то виникає питання - навіщо тоді взагалі було запускати ракету-носій? Я думаю, що справа в іншому", - заявив президент санкт-петербурзької федерації космонавтики Олег Мухін.
"Такі аварії відбувалися на початку космічної ери, коли тільки запускали ракети. У наш час така аварія - це потужний удар по всій космонавтиці, - вважає глава Інституту космічної політики Іван Моїсеєв. - Ми перестали робити нормальні ракети. Це повернення до 1957 року, коли ми тільки-тільки їх запускали, тоді дійсно відбувалися такі аварії. Якщо вона відбувається зараз, через багато років після того, як ми все це відпрацювали, це дуже важкий удар".
Він також зазначив, що "якщо рік почався з аварії, два-три роки взагалі запускати нічого не будуть". Така ймовірність дійсно існує. "Програма "Морський старт" може зазнати серйозних коректувань через аварію. Заявлену на цей рік кількість пусків за програмою навряд чи вдасться здійснити", - заявило джерело в ракетно-космічній галузі. Раніше передбачалося, що в 2013 році з плавучої платформи "Одіссей" у Тихому океані будуть здійснені два запуски.
Протягом перших годин після аварійного старту "Зеніту" дані про НС надходили вкрай суперечливі. Так, інформовані джерела, в тому числі, безпосередні учасники пуску, не могли визначити точний час настання нештатної ситуації: розкид у таймінгу - від 50-ї до 150-ї секунди. Між тим, віце-прем'єр Дмитро Рогозін у Twitter повідомив, що "автоматична команда на відключення двигунів була дана на 20 секунді". Цю інформацію підтверджує відеозапис аварійного пуску.
У свою чергу керівник проекту "Морський старт" - Sea Launch AG, що базується в Швейцарії і на 95% належить "дочці" РКК "Енергія" Energia Overseas Limited, заявив, що аварія сталася на 40-й секунді польоту. "Ми дуже розчаровані підсумком запуску і приносимо наші вибачення нашого клієнта - компанію Intelsat та її підрядника Boeing. Причина збою невідома, але ми намагаємося її встановити, - заявив президент Sea Launch AG Кьель Карлсен. - Зробимо все можливе, щоб усунути негативні наслідки цієї НС".
Щодо фінансового збитку, заподіяного клієнту та учасникам проекту, його повинна відшкодувати міжнародна страхова компанія - російські страховики залучалися тільки на окремі ділянки проекту. Наприклад, "Согаз" відповідав за ризики транспортування і передстартових робіт. За деякими даними, супутник Intelsat 27 був застрахований на 400 млн доларів.
Сума страхової виплати російській стороні невідома, а у випадку зі збитком репутації, її взагалі навряд чи можна встановити. !zn
Читайте також:
Ракета-носій "Зеніт" впала в океан через кілька хвилин після старту