UA / RU
Підтримати ZN.ua

"Вибула з вищої ліги": як по Японії вдарив невдалий запуск ракети H3 – FT

H3, найновіша ракета Японії та її перша велика ракета за 30 років, розглядалася японцями як конкурент Falcon 9 Ілона Маска.

Коли цього тижня Японське агенство аерокосмічних досліджень (JAXA) було змушене віддати команду на самознищення своєї нової флагманської ракети H3 після повторного невдалого запуску, на дим перетворилися не лише 63 метри заліза, пише FT.

Протягом 15 хвилин після запуску ракети з південного острова Танегасіма відмова двигуна звела нанівець майже десятирічні зусилля, які були джерелом національної гордості та символом технологічної майстерності Токіо та його непомірних амбіцій щодо входження до вищої ліги глобального космічного змагання.

«Майбутнє Японії залежить від ракети H3. Ми постараємося провести наступний політ якнайшвидше», - заявив Масасі Окада, проектний менеджер JAXA, на пресконференції після невдалого запуску у вівторок.

H3, найновіша ракета Японії та її перша велика ракета за 30 років, розглядалася японцями як конкурент Falcon 9 Ілона Маска, причетного до падіння цін на потенційно прибутковому ринку комерційних запусків супутників. Ракету H3, розроблену агентством JAXA у партнерстві з компанією Mitsubishi Heavy Industries (MHI), запустили за ціною 5 мільярдів єн (37 мільйонів доларів), що вдвічі менше, ніж у її попередника.

Перед запуском H3 Наохіко Абе, який очолює оборонний і космічний бізнес MHI, сказав журналістам, що відправною точкою для маркетингу нової ракети було те, що вона буде такою ж надійною, як і її попередниця H2A, яка може похвалитися 98-відсотковою ймовірністю успішних запусків. «Завдяки значному зниженню витрат H3 може конкурувати краще, ніж H2A на сучасному ринку», - додав Абе.

Читайте також: Астронавт NASA зробив вражаючий знімок полярного сяйва з космосу

Аналітики кажуть, що невдалий перший політ, який відстав від графіка на два роки, може серйозно підірвати шанси Японії стати реальним суперником на переповненому ринку комерційних запусків супутників.

JAXA може знадобитися більше року, щоб з'ясувати причину відмови двигуна та перезапустити H3. За цей час конкурентам, у тому числі SpaceX і Arianespace, яка знаходиться у спільному володінні Airbus та Safran, швидше за все, вдасться ще більше знизити витрати.

«До недавнього часу Японія перебувала на краю прірви, але все ще трималася. Тепер вона вибула з вищої ліги», - сказав Акіра Саваока, космічний експерт та почесний президент Університету Дайдо.

Наслідки відмови ракети також можуть мати наслідки для стратегії національної безпеки Японії в космосі, галузі все більш глибокої співпраці зі США для конкуренції з Росією та Китаєм. Ракетна програма вартістю 1,6 мільярда доларів має вирішальне значення для прагнення Японії зберегти незалежний доступ до космосу та є основою ширшої космічної стратегії уряду.

H3 несла супутник для спостереження за Землею та експериментальний інфрачервоний датчик міністерства оборони для використання у моніторингу запусків ракет та інших військових дій. Обидва було знищено, коли ракета самоліквідувалася.

Читайте також: Іран планує запустити у космос два супутники за допомогою Росії – ЗМІ

Хіротака Ватанабе, експерт з космічної політики Університету Осаки, сказав, що вплив на пов'язані з безпекою супутникові програми, ймовірно, буде обмеженим, якщо JAXA зможе вирішити проблему та перезапустити H3 протягом 2023-24 фінансового року.

«Тим не менш, Японія мала передбачити кілька років затримки в розробці та підготувати запасний план», - сказав Ватанабе, додавши, що країна мала забезпечити можливість повернутися до моделі-попередника H3, яка буде знята з виробництва до наступного року.

Невдалі перші запуски ракет не є чимось незвичайним. Але невдача з H3 стала ще більшою невдачею для країни, яка і без того була обмежена недостатнім фінансуванням та відсутністю військової програми, яка б допомогла прискорити розробку ракет.

«Бюджет Японії на розробку ракет значно менший, ніж [у суперників] за кордоном, але велика різниця стосується національної безпеки. І США, і Китай використовують ракети у військових цілях, а Японія - ні, тому кількість пусків значно менша», - сказав Ко Огасавара, професор Токійського наукового університету та колишній інженер-ракетник MHI.

Читайте також: Екіпаж Crew-5 залишив МКС через п'ять місяців у космосі

Для промислового конгломерату MHI проблема H3 послідувала за нещодавнім крахом ще одного національного проєкту вартістю 10 мільярдів доларів з розробки регіонального літака, який мав підняти становище Японії на світовому авіаційному ринку.

За словами експертів, майбутній успіх ракетної програми Японії залежить від усунення основної слабкості у ширшій космічній політиці Токіо.

«Космонавтиці Японії слід не лише продемонструвати свої технології, а й пов'язати їх із комерціалізацією, у чому вона відстає від США та Європи», - вважає Харухіко Катаока, віце-президент Японського інституту космосу та безпеки.