UA / RU
Підтримати ZN.ua

Штучний інтелект може стати наглядачем для людей на роботі - The Economist

Машина може допомогти підвищити продуктивність, але постійний нагляд за кожним рухом на роботі сподобається далеко не всім.

Штучний інтелект прокладає свій шлях в бізнес. Компанії з різноманітних галузей використовують його для передбачення попиту, в процесі наймання працівників і роботі з клієнтами. В 2017 році бізнес витратив 22 мільярди доларів на злиття і покупки, пов'язані зі штучним інтелектом, що в 26 разів більше, ніж в 2015-му.

Як пише The Economist, аналітичний центр McKinsey Global Institute вважає, що саме лише застосування штучного інтелекту в маркетингу, продажу і організації ланцюгів поставок може створити економічну цінність, яка включає прибутки і ефективність, в розмірі 2,7 трильйонів доларів за наступні 20 років. В Google вже поспішили оголосити, що штучний інтелект зробить для людства більше, ніж відкриття вогню чи електрики.

Такі грандіозні прогнози розпалюють як тривогу, так і надію. Багато хто боїться, що штучний інтелект може знищити старі робочі місця швидше, ніж створить нові. Перешкоди на шляху до доступу до технології, які створює різний рівень володіння і генерування даних, може призвести до того, що не велика кількість компаній будуть домінувати в кожній сфері.

Менш відомо, але не менш важливо і те, як штучний інтелект змінить робоче місце. За допомогою технології менеджери можуть отримати надзвичайний контроль над своїми підлеглими. Amazon вже запатентував браслет, який буде відстежувати рухи рук працівників на складах і за допомогою вібрацій змушувати їх до більш ефективної праці. Компанія Workday визначила близько 60 факторів, які будуть вказувати на те, що працівник хоче звільнитися. Стартап Humanyze продає розумні ID-бейджі, які можуть відстежувати рух працівників в офісі і визначати, наскільки добре вони взаємодіють з колегами.

Стеження на роботі - не нове явище. Працівники на заводах вже давно відмічаються, коли приходять і йдуть. Керівники вже можуть перевірити, що підлеглі роблять за своїми комп'ютерами. Але штучний інтелект робить повсюдне стеження більш цінним, тому що кожен біт даних потенційно цінний. Дуже мало законів регулюють те, як дані збираються на робочому місці. І багато працівників безтурботно погоджуються на те, щоб за ними стежили, підписуючи свої трудові контракти. До чого все це призведе?

Для початку, штучний інтелект може допомогти покращити продуктивність. Бейджі Humanyze поєднують дані календарів і електронної пошти працівників, щоб визначити, наприклад, чи організація офісу сприяє командній роботі. Програма Slack допомагає менеджерам оцінювати, як швидко працівники виконують завдання. Компанії будуть бачити, коли їхні співробітники "сачкують" чи поводяться неприйнятно. Вони починають використовувати штучний інтелект для виявлення аномалій в звітах про витрати.

Працівники теж отримають вигоду. Завдяки розвитку здатності комп'ютера бачити, штучний інтелект може стежити за тим, щоб працівники одягали необхідний захист і ніхто не постраждав під час роботи у виробничому цеху. Декому може сподобатися отирмання відгуків про їхню роботу і порад щодо того, що можна було б покращити. Стартап Cogito розробив програмне забезпечення з підтримкою штучного інтелекту, яке прослуховує всі розмови працівників з клієнтами і оцінює "рівень співчуття", опираючись на певні "жалісниві агенти" в діалогах.

Машини можуть, приміром, чітко визначити, хто заслуговує на підвищення посади чи збільшення зарплати.

Втім, робота штучного інтелекту має і зворотний бік медалі. Алгоритми можуть унаслідувати упередження своїх програмістів. Можуть бути і побічні наслідки. Приміром, старші працівники можуть дещо повільніше виконувати завдання, ніж їхні молодші колеши. І після холодної оцінки продуктивності від штучного інтелекту вони можуть втратити роботу. Також постійний нагляд на робочому місці в дусі Джорджа Оруела може виявитися тривожним і чутливим моментом. Вже зараз користувачі починають думати над тим, як багато Facebook і інші технологічні гіганти знають про їхнє приватне життя. Компанії починають моніторити те, скільки часу їхні працівники проводять на перервах. Компанія Veriato зайшла так далеко, що відстежує кожене натискання всіх працівників на клавіатурі, щоб завжди знати про рівень їхньої прихильності. Фірми можуть використати штучний інтелект для вивчення не лише професійних контактів своїх працівників, а й їхніх профайлів у соціальних мережах.

Прихід штучного інтелекту на робоче місце означає визначити баланс між приватністю і продуктивністю. Чесніший, більш ефективний працівник - це приз, якого варто добиватися, але лише не шляхом образи і дегуманізації співробітників.

Раніше видання The Economist писало, що штучному інтелекту доведеться навчитися пояснювати свої "думки" і дії. Людство більше не боїться, що машина вийде з-під контролю і почне робити щось, про що її не просили. Страшніше те, що вона виконає потрібну роботу, але у якийсь непередбачуваний і шкідливий спосіб, який вона визначить як раціональний, але який дорого коштуватиме людям. Адже розробники досі не завжди точно розуміють, як саме відбувається процес машинного навчання.