UA / RU
Підтримати ZN.ua

Розробники ШІ проводять переговори зі ЗМІ щодо прав на контент, обговорюють ціни – FT

OpenAI, Google та інші компанії обговорюють угоди про виплати видавцям за використання контенту для навчання генеративних моделей штучного інтелекту.

Найбільші технологічні компанії світу ведуть переговори з провідними ЗМІ про укладання угод щодо використання контенту новин для навчання штучного інтелекту, пише Financial Times.

Представники OpenAI, Google, Microsoft та Adobe в останні місяці зустрічалися з керівниками новинних видань, щоб обговорити питання авторського права на їхні продукти штучного інтелекту, такі як текстові чат-боти та генератори зображень.

Такі видавці як News Corp, Axel Springer, The New York Times та The Guardian вели переговори принаймні з однією з технологічних компаній.

Учасники переговорів, які поки що перебувають на ранніх стадіях, додали, що угоди можуть включати виплату медіа-організаціям абонентської плати за їх контент для розробки технології, що лежить в основі таких чат-ботів, як ChatGPT від OpenAI і Bard від Google.

Переговори ведуться на тлі того, що медіагрупи висловлюють стурбованість загрозою, яку становить для галузі зростання ШІ, а також побоювання щодо використання їх контенту OpenAI та Google без укладених угод.

Читайте також: «Екзистенційні ризики»: навіщо прем'єр Великої Британії збирає саміт щодо ШІ

Деякі компанії, такі як Stability AI та OpenAI, стикаються із судовими позовами від художників, фотоагентств та кодерів, які заявляють про порушення контрактів та авторських прав.

Виступаючи в травні на конференції INMA, присвяченій ЗМІ, глава News Corp Роберт Томсон підсумував обурення галузі, заявивши, що "колективна інтелектуальна власність ЗМІ знаходиться під загрозою, і ми повинні рішуче вимагати компенсації. ШІ розроблений таким чином, щоб читач ніколи не заходив на журналістський сайт, що фатально підриває журналістику".

Угода має встановити план дій для організацій новин у їхніх відносинах з компаніями, що займаються генеративним ШІ, по всьому світу.

Керівники медіаіндустрії хочуть уникнути помилок ранньої епохи Інтернету, коли багато хто пропонував статті безкоштовно, що зрештою підірвало їхні бізнес-моделі. Потім такі великі технологічні групи як Google і Facebook отримали доступ до цієї інформації, щоб побудувати багатомільярдний рекламний бізнес в Інтернеті.

У міру зростання популярності генеративного ШІ зростали побоювання і в індустрії новин, враховуючи здатність технології створювати переконливі масиви людиноподібного тексту.

Нещодавно Google оголосив про генеративну функцію пошуку, яка видає написане ШІ інформаційне вікно поверх традиційного формату веб-посилань. Ця функція вже запущена у США та готується до випуску по всьому світу.

Зараз деякі дискусії пов'язані зі спробою знайти модель ціноутворення для контенту новин, що використовується в якості навчальних даних для моделей ШІ. За словами одного з керівників галузі, одна із цифр, яку обговорювали видавці, становить $5-20 млн на рік.

Читайте також: В Україні створять мережу музеїв науки – МОН

Матіас Депфнер, виконавчий директор компанії Axel Springer, яка володіє зокрема Politico, Bild і Die Welt, після зустрічі з провідними ШІ-компаніями Google, Microsoft і OpenAI сказав, що його першим вибором було б створення "кількісної" моделі, подібної до тієї, яка розроблена у музичній індустрії, де радіостанції, нічні клуби та потокові сервіси платять звукозаписним лейблам щоразу, коли програється трек. Для цього спочатку потрібно, щоб компанії, які використовують ШІ, розкрили інформацію про своє використання медіаконтенту, чого вони нині не роблять.

Щорічна угода про необмежене використання контенту медіакомпанії була б "другим найкращим варіантом" на думку Депфнера.

Google веде переговори з британськими виданнями новин, зустрічаючись з Guardian і NewsUK. Компанія, що належить Alphabet, давно співпрацює з багатьма медіаорганізаціями, використовуючи дані з контенту, наприклад, статей, щоб забезпечити їхню оптимізацію для появи в пошуковій системі. Компанія використовувала ці дані для навчання своїх великих мовних моделей, за словами двох людей, знайомих із домовленістю.

"Google запропонував ліцензійну угоду. Вони погодилися з принципом, що за це потрібно платити.... але ми не дійшли до того, щоб говорити про цифри. Вони визнали, що є розмова про гроші, яку ми маємо провести протягом кількох наступних місяців, і це перший крок", - сказав керівник однієї з медіакомпаній.

Після публікації цієї статті FT компанія Google заявила, що коментар керівника газети про потенційну ліцензійну угоду "не відповідає дійсності. Це дуже ранній період, і ми продовжуємо працювати з екосистемою, включаючи видавців новин, щоб отримати їхню думку".

Google не став коментувати фінансові обговорення. Однак пошукова компанія заявила, що веде "постійні переговори" з великими і малими виданнями новин у США, Великій Британії та Європі і вже навчила свій ШІ "загальнодоступної інформації", яка може включати платні сайти.

Гігант із Кремнієвої долини додав, що розглядається ще один варіант, як надати видавцям більше "вибору та контролю" над тим, чи стане їх контент частиною навчального набору даних для ШІ, подібно до того, як він дозволяє вебсайтам відмовитися від використання їх контенту в пошуку.

Читайте також: Україна досі продовжує транзит російського газу: чому і як це припинити

Після запуску ChatGPT у листопаді глава OpenAI Сем Альтман зустрівся з News Corp та The New York Times, за словами людей, знайомих із перебігом обговорень. Компанія визнала, що провела переговори з видавцями по всьому світу.

Розробка фінансової моделі для використання контенту новин для навчання ШІ буде надзвичайно складним завданням, вважають керівники видавничих компаній. Керівники одного великого американського видавництва заявили, що індустрія новин працює заднім числом, тому що технологічні компанії запустили ці продукти, не порадившись з ними.

"Не було жодного обговорення, і тепер нам доводиться намагатися отримати гроші після того, як це сталося. Те, як вони запустили ці продукти, повна секретність, нульова прозорість, відсутність спілкування до того, як це сталося, дає підстави бути песимістичними", - каже один із менеджерів.

Читайте також: Вибори можуть врятувати Трампа від в'язниці – Politico

Медіааналітик Клер Ендерс вважає, що переговори "дуже складні зараз".

"Оскільки кожна організація використовує свій власний підхід, єдина комерційна угода для медіагруп є малоймовірною і може бути контрпродуктивною. Чатботи не будуть надійними інструментами, якщо їх буквально навчають в основному на каналізаційних стоках женоненависництва та расизму, які становлять більшу частину відкритого, доступного тексту", - сказала вона.

За словами учасників переговорів, технологічні компанії, які створюють ШІ, прагнуть зосередитися на його користі для підвищення ефективності роботи редакцій та покращення журналістики й готові платити мільйони, щоб зберегти давні відносини з галуззю.

Бред Сміт, віцеголова Microsoft, сказав, що компанія перебуває "на ранніх стадіях переговорів зі ЗМІ та видавцями, і частина цих переговорів полягає в тому, щоб допомогти всім дізнатися про те, як навчаються моделі, і як завдяки їм отримувати більше прибутку".

Генеральний директор Adobe Шантану Нараєн сказав, що за останні кілька тижнів він зустрічався з представниками Disney, Sky та британської газети Daily Telegraph, щоб обговорити, як для цих компаній розробити спеціальні моделі, зокрема для створення зображень.

Читайте також: Блінкена чекає холодний прийом у Пекіні – Politico

Модель Adobe навчається на картинках із власної бібліотеки стокових зображень, а також на контенті, що є у відкритому доступі та громадському надбанні, авторські права на який закінчилися. Нараєн сказав, що індивідуальні угоди та ціни залежатимуть від компанії, але клієнти можуть додавати в інструмент свій власний контент.

Депфнер з Axel Springer висловив оптимізм з приводу того, що угоди будуть досягнуті, оскільки і медіаорганізації, і політики усвідомили масштаб проблеми швидше, ніж під час останньої великої хвилі технологічних потрясінь.

Компанії ШІ "знають, що регулювання прийде, і бояться його", - сказав він, додавши: "В інтересах усіх сторін знайти рішення для здорової екосистеми. Якщо не буде стимулу для створення інтелектуальної власності, то й прагнути нікуди. І штучний інтелект може перетворитися на штучну дурість”.