UA / RU
Підтримати ZN.ua

Японська компанія планує до 2050 року побудувати «ліфт у космос»: чи можливо це

Вважається, що поїздка на Марс у такому разі зайняла б лише три-чотири місяці.

Космічний ліфт зробить подорож до космосу швидшою та дешевшою

Космічний ліфт зробить подорож до космосу швидшою та дешевшою

Уявіть собі довгий трос, який пов'язує Землю з космосом, який за відносно невелику плату може переправити людей на інші планети з високою швидкістю. За оцінками вчених, які просувають ідею космічного ліфта, подорож на Марс у такому разі замість шести-вісім місяців зайняла б два-три або навіть 40 днів, повідомляє Science Alert.

І японська компанія Obayashi Corporation заявила, що знає, як втілити цю ідею в життя. Ця корпорація відома тим, що збудувала найвищу вежу у світі, Tokyo Skytree. У 2012 році вона заявила про те, що хоче досягти ще більших висот та побудувати космічний ліфт. Очікувалося, що будівництво проєкту вартістю 100 мільярдів доларів США розпочнеться до 2025 року, а завершиться – до 2050 року.

Читайте також: Космічний корабель Boeing Starliner здійснив вдалий старт: коли астронавти прибудуть на МКС

Тому ЗМІ вирішили зв'язатися з Йодзі Ісікавою, який написав звіт та працює у відділі створення майбутніх технологій компанії, щоб дізнатися, як просувається проєкт напередодні 2025 року.

У коментарі Business Insider він зазначив, що компанія, швидше за все, не розпочне будівництво ліфта наступного року, але що вона «займається дослідженнями та розробками, чорновим проектуванням, налагодженням партнерських відносин та просуванням».

Разом з тим деякі вчені сумніваються в тому, що реалізація цієї ідеї в принципі можлива.

«Це була доволі дивна ідея. Тим не менш, є люди, справжні вчені, які дійсно згодні з цим і дійсно хочуть, щоб це сталося», — заявив Крістіан Джонсон, який торік опублікував звіт про космічні ліфти в журналі Journal of Science Policy & Governance, що рецензується.

Дешевший спосіб космічних подорожей

Запуск людей та об'єктів у космос коштує дуже дорого. Наприклад, за підрахунками NASA, запуск чотирьох місій «Артеміда» коштуватиме 4,1 мільярда доларів за запуск. Причина полягає в тому, що для того, щоб вивести ракету на орбіту, потрібно багато палива. Але паливо важке, тому для запуску потрібно ще більше палива. "Отже, ви бачите тут свого роду порочне коло", - сказав Джонсон.

Але космічному ліфту паливо та ракети не потрібні. Згідно з деякими проєктами, космічні ліфти доставлятимуть вантажі на орбіту електромагнітними транспортними засобами, які називаються альпіністами. Ці альпіністи можуть отримувати живлення дистанційно – наприклад, від сонячної енергії або мікрохвиль – що усуває потребу в бортовому паливі.

У своєму звіті для корпорації Obayashi Ісікава написав, що цей тип космічного ліфта може допомогти знизити вартість перевезення товарів у космос до 57 доларів за фунт (приблизно 450 грамів). За іншими оцінками, ціна космічних ліфтів загалом становить 227 доларів за фунт. Для порівняння, запуск ракети-носія Falcon 9 компанії SpaceX коштує приблизно 1227 доларів за фунт. І це одна із найнижчих цін для космічних запусків.

Але у цього способу є й інші переваги. Так, виключається небезпека вибуху ракети, а альпіністи доставлятимуть вантажі до космосу з нульовими викидами.

Але зараз на Землі недостатньо стали для того, щоби побудувати космічний ліфт. Одна з основних проблем полягає в тому, із чого створити трос чи трубу. Щоб витримати величезну напругу, якій вона піддасться, труба мала б бути дуже товстою, якщо вона буде виконана із звичайних матеріалів, наприклад, сталі.

Корпорація Obayashi може використовувати вуглецеві нанотрубки. Вони дуже легкі і з меншою ймовірністю зламаються під впливом напруги. Але є одна проблема, поки нанотрбуки не вдалося зробити довгими.

Щоб встигнути розпочати будівництво космічного ліфта до 2050 року, необхідно подолати безліч перешкод. За оцінками Ісікави, на будівництво піде 25 років. Але він зазначив, що прогнози на 2050 рік завжди супроводжувалися застереженнями щодо розвитку технологій. "Це не наша мета або обіцянка", - сказав він, але компанія все ще прагне цієї дати.