UA / RU
Підтримати ZN.ua

«Дія» в Колумбії, Prozorro в Афганістані: як експортувати наші GovTech-рішення?

Автор: Роман Ланський

З 2022 року український IT-cектор демонструє досить стабільну тенденцію до скорочення експорту. В третьому кварталі 2024 року обсяги зовнішнього постачання сягнули найнижчого рівня за час великої війни. До «бананової республіки» нам іще далеко, та економіка важлива в умовах затяжного конфлікту. І річ не тільки в грошах. Це потрібно з іміджевого погляду, не так для зовнішньої аудиторії, як для внутрішньої.

Над цією проблемою працювали Мінекономіки в Офісі розвитку підприємництва та експорту й Мінцифри — з експортом «Дії». Також команда Федорова будує рішення, які мають поєднати нас із іноземними замовниками: Kyiv Global Government Technology Centre, CodeUA, Digital State UA.

Та інтерес до іміджевих проєктів не завжди переростає в реальну співпрацю. Далі поясню, в чому специфіка і яка модель може спрацювати.

Наші рішення чужих проблем

Про інтерес до «Дії» говорять із 2021 року. На основі естонського X-Road Україна створила систему обміну даними між реєстрами «Трембіта». А ми безкоштовно передали естонським колегам загальну архітектуру «Дії». Але вони вирішили робити свій застосунок окремо з внутрішньополітичних причин. Питання експорту «Дії», зокрема до Еквадору, країн Кавказу, також досліджував проєкт TAPAS.

Читайте також: Режим «Дія.City»: переваги й недоліки «кремнієвої долини» в Україні

Cхожа історія була з Prozorro. У Молдові запустили MTender, адаптований, але розроблений на нашій основі. Але вже тоді технічний директор Quintagroup Мирослав Опир говорив: «Українська система навряд чи піде у Європу одразу. Вона насамперед піде у країни, які розвиваються». Знайомитися з досвідом Prozorro приїжджали з Афганістану (потім, вочевидь, замість цифри пішли назад у Середньовіччя).

Тобто перейти з етапу дипломатичного обміну до продажів непросто. Навіть класна система не обов’язково впишеться в чужу інфраструктуру та законодавство, бо вона інша.

Приміром, коли в Україні був запит на кращий менеджмент ліків, міжнародні партнери пропонували готове рішення з Африки. Це eLMIS у Танзанії, яка знизила нестачу медикаментів і покращила логістику завдяки е-моніторингу, централізованому управлінню даними про запаси. Однак з огляду на нашу специфіку, вимоги до інтеграції з eHealth, Prozorro тощо вирішили робити власну e-Stock, яка дала гарні результати.

Натомість сервісні компанії мають шанси, бо пропонують унікальні рішення під замовника. Наприклад, компанія українського походження ELEKS успішно адаптувала свою медичну систему для Польщі як у плані мовної локалізації, так і решти вимог.

Інша українська компанія Kitsoft нещодавно відкрила офіс у Брюсселі та презентувала BelDoc — сервіс для швидкої реєстрації бізнесу в Бельгії.

Тисяча й одна дорога

Ринків багато, але вони різні.

Штати мають дуже розвинений і конкурентний ринок. Ініціативи там часто рухаються знизу, від продуктових компаній-лідерів. До того ж замовником софту здебільшого є не ЦОВ чи федеральний рівень, а конкретні лікарні, школи, університети...

По-друге, у США є багато акселераторів на рівні міст. Лише в Нью-Йорку таких кілька: Transit Tech Lab, URBAN-X, Entrepreneurs Roundtable.

По-третє, в Америці купа проєктів реалізуються в державно-приватному партнерстві. Приміром, у Лос-Анджелесі стартап Via (конкурент Uber) об’єднав зусилля з управлінням транспорту, щоби створити платформу мікротранспорту (шатли за викликом у районах, де немає громадського). Застосунок дає платформу, місто — дані та регулювання. Маємо доступніший транспорт у малозабезпечених районах.

Читайте також: Зміни в Prozorro, які ви могли пропустити

Ринок ЄС подібний: більшість GovTech-рішень упроваджуються на рівні міст, і замовники теж є продукто-орієнтованими. Водночас європейці мають центральні політики щодо цифри. Тому український досвід у створенні систем цього рівня може їх зацікавити.

Усередині насиченого ринку Азії є особливості Індокитаю, унікальні кейси азійських тигрів, філософія розумних міст Сінгапуру, Південної Кореї тощо. Та навіть це різноманіття не порівняти з різношерстістю ринку Африки, де Маврикій і ПАР очолюють рейтинги, а у failed states про реформи не йдеться.

До того ж складнощі полягають не тільки у відмінностях ринку — культура та мова також відіграють свою роль. Приміром, Південна Америка є політично строкатою, але загальний іспаномовний простір дає змогу легше обмінюватися GovTech-рішеннями.

Врешті-решт, для України третина ринків відпадає через їхню політичну позицію щодо Росії. І річ не тільки в принципах, а й у логіці власної вигоди. Розбудова національних інформаційних систем — це стимул для розвитку цих держав. Невигідно посилювати друзів ворога.

З урахуванням усього цього шлях до Європи стає очевидним.

Родзинки ринку

Начебто очевидно, але варто нагадати, що всі західні бюджети значно вищі за українські. Приміром, на розроблення бета-версії «Мрії» пішло 1,5 млн дол. (донорських коштів, не з держбюджету). Американський аналог Class Dojo для конекту вчителів, учнів і батьків на цьому етапі коштував до 30 млн дол.

Кілька європейських тендерів для прикладу:

Куди рухатися?

Читайте також: «Мрія» без мрій: як держава руйнує ринок освітніх технологій в Україні

47 країн Європи теж різні.

Якщо аналізувати кількість е-сервісів для громадян та бізнесу в країнах ЄС, виокремлюються лідери: Швеція, Фінляндія, Франція, країни Балтії.

Тут враховано кількість застосунків, реєстрів, порталів тощо, які дають змогу громадянам / підприємцям отримувати е-послуги. Показник у відсотках. За 100% було взято максимальний показник Швеції.

Але країни Балтії мають насичені ринки з привабливими умовами ведення бізнесу та силою-силенною власних компаній. Останні й самі встигають і собі, і на експорт. Натомість є країни, які тільки почали розвиватися в цьому напрямі. Наприклад, чимдуж нарощує кількість е-сервісів Італія. Водночас, якщо подивитися на її потенціал інвестицій, картина змінюється. Італія та згадана раніше Швеція просідають.

У цьому індексі враховано державні та приватні інвестиції, зафіксовані у звітності ЄС.

Так само динамічний розвиток е-сервісів не обов’язково корелює із запитом громадян. Наявність е-послуг не завжди означає просунуту культуру використання. Вищезгадана Італія тут серед лідерів антирейтингу.

У цьому індексі враховано відсоток користувачів державних е-сервісів, задоволеність ними та інші показники, доступні у звітності ЄС.

І навпаки: мала кількість е-послуг може мати високу взаємодію. Одним із пояснень тут є те, що органи влади довго працюють над політиками в певних сферах, тож люди звикли до сервісів саме там.

Враховано буквально кількість урядових структур, у компетенції яких є формування цифрових політик.

Якщо узагальнити, то «золотий десяток» країн, які мають найвищі показники розвитку ринку GovTech й водночас є перспективними, такий: Фінляндія, Данія, Франція, Швеція, Нідерланди, Ірландія, Іспанія, Австрія, Словенія, Польща. Також серед кандидаток поза межами ЄС — Норвегія. Саме в цих країнах здебільшого високий рівень цифровізації держсектору, активні держтендери із централізованими закупівельними порталами — деякі з них навіть підтримують пілотування іноземних рішень через інкубатори та спеціальні програми.

Бюджети топ, умови топ, а в чому підступ?

Переваги очевидні: більші бюджети, розвинена інфраструктура. Крім того, європейці системні в реформах, вони грають у довгу (якось ми в Strimco подавалися на фінський тендер, де замовник розраховував на 20 років підтримки продукту). Також ці системні реформи підганяють дедлайни Єврокомісії до 2030 року.

Читайте також: Уряд затвердив план подальшої цифровізації до 2026 року - Мінцифри

Але це має зворотний бік. Європейські замовники хочуть не тільки розроблення, а й довгий життєвий цикл продукту, підтримку. Тому під час відбору вони можуть зосереджуватися на віці та досвіді розробників. Українські компанії, які здебільшого виникли на хвилі цифрових реформ за останні п’ять-шість років, не можуть продемонструвати таку тривалість. До того ж замовники є досить раціональними в оцінці ризиків, тому часто виявляють упередженість стосовно наших воєнних реалій і можливості стабільно підтримувати їхні системи.

Друга особливість полягає в тому, що ці країни здебільшого децентралізовані й запит іде від місцевих муніципалітетів. А вони частіше купують готові продукти, ніж кастомні рішення. Приміром, в Україні для промислових рибалок є національна система обліку рибного господарства — еРиба, а в Норвегії кожен із 15 фюльке (районів) може мати свою.

Зрештою, старі європейські демократії дуже забюрократизовані. Це відображається в кількості офіційних документів, яких вимагають: різних сертифікатів відповідності європейським GDPR, ISO та інших документів про те, що в нас зазвичай роблять п’ять різних компаній.

Також запит європейців часто полягає в оцифруванні наявного складного процесу — приміром, перетворити п’ять паперових заяв на п’ять електронних. Вони рідко готові реінженірити (впровадити одну е-заяву замість п’ятьох). І тут українці можуть запропонувати унікальну експертизу. Бо наші успішні цифрові реформи якраз відбувалися через реінженіринг держпослуг.

Вихід є?

По-перше, сервісним компаніям простіше, ніж продуктовим. Вони можуть продати досвід, а не продукти, виступити консалтинг-агенціями.

По-друге, наш результат як держави (п’яте місце у світовому Online Service Index і перше — за рівнем залученості громадян у E-Government Development Index) є наслідком централізованих реформ, які з 2019 року очолило Мінцифри. Ми, без перебільшення, маємо унікальний досвід і в розробленні державних застосунків (із рівнем UX, якого немає ніде в Європі), й у глобальному переосмисленні сервісів.

Читайте також: Київ зайняв тринадцяте місце у рейтингу міст з найкращою цифровізацією та електронними сервісами

Особливу увагу звертають на наш досвід у miltech: і бойовий, і досвід Резерв+ та реєстру військовозобов’язаних «Оберіг». Взаємодія з ними, ба більше — прямий рекрутинг через застосунок виглядає для більшості країн ЄС як магія. Так само й досвід Dot.Chain, коли вдається автоматизувати чутливі питання постачання війська. Тому, з огляду на військові ризики, наш досвід вивчають. Це відкриває шанс на експорт.

Але зміни такого рівня не можуть «піти на експорт» через подавання українськими компаніями на іноземні тендери. GovTech-бізнес має рухатися разом із державою, яка на своєму рівні просуватиме діджитал-дипломатію. Тоді ми вийдемо на міжнародні ринки по-справжньому. Не просто заробляти гроші, а просувати бренд України й створювати нові союзи.