Більше десятка великих автоконцернів, серед яких Audi, Ford і Volvo, збираються запустити в продаж електромобілі, здатні заряджатися бездротово. За 2,5-4 тисячі доларів старі моделі авто з електродвигуном теж можна буде доукомплектувати спеціальним обладнанням. Така технологія обіцяє радикально змінити автомобільну індустрію.
Про це сьогодні пише The Economist. Для бездротової зарядки потрібні дві магнітні котушки з міді і фериту. Одна з них повинна бути на землі, а інша - прикріплена до ходової частини електромобіля. Коли машина зупиняється так, щоб дві котушки були близько одна до одної, електрострум передається через електромагнітне поле між ними. При цьому, наземна коштука продукує це поле, а вбудована в автомобіль - поглинає змінний струм з нього. Потім спеціальне обладнання трансформує змінний струм в постійний і заряджає батарею.
Винахідники могли передавати електрострум через повітря з початку 19 століття. Але лише останніми роками індуктивна передача енергії отримала практичне застосування. Це сталося через розвиток елетроніки, зокрема ізотермічних біполярних транзисторів - напівпровідникових перемикачів, які здатні сильно посилювати вольтаж і частоту струму. Втім, бездротова зарядка автомобіля не ефективніша, ніж за допомогою кабеля. Частина енергії втрачається при передачі через повітря, а частина витрачається на трансформатор, який потрібен для запобігання перенапруг.
Однак, виробники все одно інвестують в нову технологію. Вони переконані, що відмова від кабелів і консолей, в які їх потрібно вставляти, дозволить легше і швидше встановити більше зарядних станцій. Водіям електоромобілів це теж сподобається, оскільки через смартфон вони змогли б знайти зарядну станцію неподалік і просто припаркуватися на ній замість того, щоб возитися з кабелем. Ця технологія також відкриє шлях для безпілотних електромобілів, які можна буде викликати через мобільний додаток. Жоден оператор автопарку безпілотних машин не захоче платити за роботів чи працівників, які будуть заряджати автономні таксі.
Але важливіше те, що бездротова зарядка дозволить заряджати електромобіль на ходу. В трьох місцях у Південній Кореї трамваї і автобуси заряджаються тоді, коли проїжджають через низку вбудованих у дорогу котушок і отримують імпульси електроенергії, не припиняючи рух. Renault допомагає тестувати цю технологію у Версалі поблизу Парижа. В Ізраїлі міністерство транспорту фінансує її тестування на короткому відрізку вулиці в Тель-Авіві. Якщо хоча б шоста частина доріг буде електрифікованою таким чином, електромобілям більше не буде потрібно зупинятися для зарядки батареї.
Раніше Bloomberg писав, що революція електромобілів потрясла найбільші ринки металів. Попит на літій, кобальт і алюміній зростає разом з виробництвом електромобілів. Кобальт цього року подорожчав на 74% на Лондонській біржі металів. І це після того, як його вартість підскочила на 37% у 2016-му році. Вартість літію зростає впродовж останніх років. Мідь теж зросла в ціні на 15% в 2017-му через ознаки відновлення економічного зростання, зокрема, в Китаї.
Також Fitch попередила нафтові компанії про загрозу з боку електромобілів. Агенція дає дуже похмурий довгостроковий прогноз для гігантів нафтового ринку, таких як Chevron, ExxonMobil, Royal Dutch Sell. Загроза для них полягає в тому, що поширення електромобілів може створити "смертельну інвестиційну спіраль", через яку знервовані власники акцій нафтових компаній почнуть продавати свої частки, підвищуючи ціну боргів.