UA / RU
Підтримати ZN.ua

Змінюємо підгузники на горщик

Питання про те, коли треба починати виробляти гігієнічні навички у дитини, досі залишається спірним...

Питання про те, коли треба починати виробляти гігієнічні навички у дитини, досі залишається спірним. У дітей, привчених до горщика з п’яти-шести місяців, вироблені рефлекси виявилися нестійкими, і малюки починали знову мочитися в пелюшки.

В Японії 1985 року педіатри спробували визначити вік, у якому дитина готова перейти від підгузників до горщика. У середньому він склав 27 місяців для дітей, які користуються підгузниками. У ході цього ж дослідження було відзначено, що діти, які живуть у сім’ях із бабусями й дідусями, привчалися користуватися горщиком раніше.

Хлопчики вчаться користуватися горщиком пізніше, ніж дівчатка. Психіатри й фізіологи вважають, що оптимальний час для навчання дитини гігієнічних навичок 12—18 місяців. Однак головну роль відіграє все-таки не вік дитини, а рівень її розвитку, її готовність до навчання.

На готовність дитини навчатися впливає дозрівання головного та спинного мозку. Розвиток чутливих нейронів спинного мозку, тобто можливості відчувати, що сечовий міхур або пряма кишка повні, починається у дитини у віці 18—20 місяців, а закінчується у 4—5 років. Таким чином, до півтора року дитина може просто не відчувати, що їй потрібно. Звісно, у деяких дітей цей процес може відбуватися й раніш.

Якщо дитина вміє ходити, нагинатися; може піднімати з підлоги невеличкі предмети; добре розуміє мову дорослого; сама вимовляє деякі слова, може примітивно пояснити, чого вона хоче — отже, вона готова до навчання.

Ступінь зрілості нервової системи визначається тим, що дитина може залишатися сухою протягом хоча б двох годин або прокидається сухою після денного сну; справляє нужду приблизно в один і той же час; відчуває незручність у забруднених або мокрих штанцях і може висловити бажання перемінити їх.

Іноді за поведінкою дитини можна визначити момент, коли настав час сечовипускання або дефекації (малюк несподівано завмер, припинив гратися, закапризував тощо).

Корисні поради

Найголовніша порада — наберіться терпіння! Відмовтеся від перехідного періоду, коли замість підгузників використовуються спеціальні одноразові штанці для прогулянки. Краще скористайтеся нижньою білизною з прокладками в області промежини. Це не усуває всмоктування та промокання, але різко скорочує їх.

Візьміть собі за правило садити дитину на горщик перед нічним сном і відразу після нього, через якийсь час після годівлі, до і після прогулянки, до і після денного сну і перед купанням. Садити рекомендується не більше, ніж на 3—5 хвилин. Вашим завданням є тільки наочно показати дитині перевагу відчуття сухості й чистоти. Не розважайте дитину, щоб відволікти її від «нудної» процедури.

Якщо у дитини вийде, навіть випадково, не забудьте ласкаво похвалити її, відзначити, яка вона стала доросла, самостійна.

Якщо дитина ще не вміє сидіти, ви можете періодично тримати її над тазиком. Часто повторювані при цьому вирази типу «пісь-пісь» і «а-а» сприяють формуванню та закріпленню умовного рефлексу.

У багатьох дітей у віці 1,5—2 років з’являється сильне прагнення до самостійності, бажання робити все «як дорослі». Такі діти легше вчаться, якщо ходять у дорослий туалет. У такому разі краще не наполягати на горщику, а придбати дитяче сидіння та дзиглика, щоб дитина могла сама вилазити на унітаз.

Ніколи не примушуйте дитину сідати на горщик чи унітаз усупереч її бажанню.

Ніколи не лайте дитину, якщо у неї не виходить, ставтеся спокійно до невдач.