Як свідчить статистика, чотири з п’яти проблем, що турбують сучасних людей, так чи інакше пов’язані з економікою. Низька зарплата, зростання цін на житло, безробіття — реалії нашого життя. І ми справляємося з ними як можемо. Одна з можливостей заощадити час і гроші — відвідування розпродажів і придбання товарів зі знижкою. Проте фахівці попереджають: часто-густо спроби заощадити обертаються підвищеними, а головне — необгрунтованими витратами. Чому ж це відбувається?
До супермаркету — тільки зі списком!
Здавалося б, нові сучасні магазини дуже зручні й вигідні: не треба стояти в кількох чергах, є можливість придбати відразу і продукти, й побутові товари, причому вибрати їх самостійно — взяти в руки, перевірити термін зберігання, понюхати, а часом навіть скуштувати. До того ж у великих торгових центрах постійно проводяться акції, під час яких можна придбати товари з великими знижками. Але, як попереджають фахівці, про економію при цьому нерідко можна забути. Відповідно до статистики, кожен відвідувач виносить із собою з супермаркету три-п’ять непотрібних речей, куплених просто через гарну упаковку або про всяк випадок.
— Не слід звинувачувати себе в недбальстві й марнотратності. Річ у тім, що в більшості сучасних супермаркетів усюди розставлено своєрідні пастки, у котрі важко не потрапити, — каже психолог Інна Бурденко. — Наприклад, вам треба купити тільки продукти харчування, і ви заскочили до крамниці на хвилинку. Але стелажі, де лежить те, що вам потрібно, розташовані у глибині торгового залу, і по дорозі вам доводиться минати безліч барвистих прилавків із різними іншими речами. Тому ви мимоволі їх розглядаєте й нерідко наважуєтеся купити. А якщо на цих речах ще й красуються ярлички, що позначають знижки, їх беруть напевно. Зазвичай у супермаркетах діє простий і безвідмовний принцип: найдорожчі товари розміщують за рухом покупця — справа наліво. Тому їх просто неможливо не помітити. Крім того, досвідчені менеджери, як правило, розкладають продукти за принципом парності. Приміром, купивши пачку чаю або кави, ви відразу натрапите на стелажі з печивом, цукерками, кексами. Навпроти пива обов’язково знаходяться солоні горішки, в’ялена рибка. Рука сама тягнеться купити заодно й їх. Велике значення має і час відвідання магазинів. Ми ходимо за покупками найчастіше відразу ж після роботи, втомлені й голодні. А в торговому залі парують апетитні запахи їжі, що готується... Дуже складно протистояти цій важкій артилерії. І ось ви вже хапаєте пиріжки, чіпси, кондитерські вироби, котрими зазвичай себе не тішите... Але й це ще не все. Вже біля самої каси вас підстерігає цілий розсип супутніх товарів — жуйки, шоколадки, фотоальбоми, гребінці, шампуні тощо. Поки стоїте в черзі, знічев’я починаєте їх розглядати і, диви-но, ще щось берете. А вдома хапаєтеся за голову: нащо було набирати стільки непотрібних речей?! Адже сімейний бюджет і так тріщить по швах!
Є прості правила, які допомагають уберегти вміст гаманця від непотрібних покупок. Правило перше: ходіть до магазину зі списком потрібних товарів і намагайтеся не купувати зайвого! Друге: біля входу до залу беріть не місткий візок, а маленький кошик. Це не дозволить вам набирати занадто багато речей. І ще одна немаловажна обставина: не ходіть до магазину натщесерце! Ситі люди зазвичай ставляться до покупок більш критично й виважено і купують лише те, що їм справді потрібно.
Не заощаджуйте, а експериментуйте!
Як з’ясували фахівці, чи не найбільш руйнівним для сімейного бюджету є... відвідання розпродажів! Найчастіші скарги: купили речі непідходящого розміру, стилю, кольору, немодні, з якимись дефектами. Нерідко всі ці недоліки добре видно під час приміряння. Але сам факт того, що ціни знижено вдвічі, або навіть утричі, змушує людей хапати навіть те, що їм явно не підходить. У результаті спроби заощадити обертаються додатковим ударом по гаманцю. А «вигідні покупки» припадають пилом на антресолях, або виходять із ладу після першого ж виходу у світ.
Щоб уникнути розчарування, вирушаючи на розпродаж, запам’ятайте кілька простих правил. Насамперед постарайтеся з’ясувати, чим зумовлене зниження цін. Найчастіша причина — закінчення сезону, коли власникам магазинів потрібно збувати залишки неходових товарів, щоб звільнити місце для актуальнішої колекції. У цьому разі речі можуть бути цілком добротними і якісними. Але, купуючи взимку босоніжки, а чоботи — влітку, приготуйтеся до того, що в майбутньому сезоні ви можете опинитися не в авангарді моди, а в її хвості.
Крім того, занадто різке зниження ціни, тобто більш як на 50—70%, може означати, що початкову вартість товару було дуже завищено. Щоб дізнатися, за якою ціною тут торгували раніше, попросіть у продавців накладні.
Найнеприємніше — придбати браковані товари. Нерідко ціну знижують через якийсь невеличкий дефект (заїдає блискавка, малопомітна пляма, нерівний шов тощо). Зазвичай він не надто впадає в око, а продавці найчастіше не звертають уваги покупців на такі деталі. Отже, варто бути уважнішим. Помітивши дефект, зажадайте, щоб його наявність було зафіксовано в гарантійному талоні. Крім того, ви сміливо можете вимагати у продавців ще й додаткову знижку. Часом, виявивши значний дефект, відвідувачі розпродажів навіть не звертаються до магазину, вважаючи, що товар, куплений за зниженою ціною, не можна обміняти. Це зовсім не так. Варто знати, що ви можете обміняти або повернути річ, навіть куплену за пільговою ціною, якщо зберегли чек.
Тільки не треба думати, буцімто пристрасть до розпродажів — виключно наша, українська особливість. Це захоплення воістину інтернаціональне. І воно зовсім не залежить від добробуту. Наприклад, у Франції у період розпродажів навіть дуже заможні пані можуть ночами стояти в чергах, щоб зранку першими потрапити до торгового залу. А потім нахапати купу дешевого, зате яскравого і гарного шмаття. Ну й нехай вони після першого ж прання полиняють! Однаково приємно!
— Попри безліч підводних рифів, боятися розпродажів не варто. Ліпше ставтеся до них, як до веселої вистави, шоу, де ви — головна дійова особа, — радить Інна Бурденко. — Приміряння нових речей — прекрасний засіб поліпшити собі настрій. Не випадково ж сучасні психологи рекомендують своїм пацієнтам, особливо тим, хто перебуває у депресії, зневірі, частіше відвідувати розпродажі. Гарні, нарядні речі дуже сприяють реабілітації. Розпродажі дають нам чудову нагоду приміряти те, що ми навряд чи взяли б за звичайною ціною, спробувати змінити власний стиль, проекспериментувати з кольором і формою. І, звісно ж, одержати задоволення. А на задоволенні заощаджувати неварто.