UA / RU
Підтримати ZN.ua

СПРАВЖНІ МУЖИКИ САДЖАЮТЬ ЗАЛІЗНІ ДЕРЕВА

На екзотичну для українських широт пальму Південний берег Криму в останні два-три роки втратив монополію...

Автор: Олександр Іщенко

На екзотичну для українських широт пальму Південний берег Криму в останні два-три роки втратив монополію. Вмілими селекціонерами тропічної рослини виявилися «донецькі хлопці», котрі і без того наробили чимало шуму в економічному та політичному житті країни.

Як і в усьому, за що беруться, до висадження пальм в Україні та за її межами вони підійшли прагматично. Не прагнучи винаходити велосипед, вирішили, що для вітчизняного непередбачуваного чорнозему цілком підійде залізне дерево із назвою «Пальма Мерцалова», що стала офіційним символом Донецької області з 1999 року, вкоренившись на її гербі.

Так почалося нове життя для цієї південної металевої рослини. З легкої руки благодійного фонду сприяння розвитку та популяризації Донбасу «Золотий Скіф» спочатку маленькі копії викутої 100 років тому талановитим юзівським ковалем пальми стали невід’ємним атрибутом найвищих столичних і регіональних кабінетів. Потім у низці українських міст і за рубежем були «висаджені» більш ніж триметрові копії.

Доки президент фонду «Золотий Скіф» Віктор Янукович був усього лише главою нехай і величезної, але області, експорт залізних дерев сприймався якщо не з іронією, то доброзичливо, як дружній дарунок рівного рівним (усередині України). З призначенням глави Донеччини прем’єр-міністром процес «пальмізації» країни став набувати зловісного відтінку. Принаймні, у ЗМІ.

Слова про «символічну експансію» в цьому ряду були чи не найбезневиннішими. У деяких газетах і електронних засобах масової інформації з «висадженням» Пальми Мерцалова під приїзд прем’єра до Львова пов’язали навіть відставку губернатора Янківа, і залізне донецьке дерево нарекли чи не головним знаряддям Януковича в майбутній боротьбі за український президентський престол.

Розкрити секрет Пальми Мерцалова погодився один із її головних «селекціонерів» — виконавчий директор фонду «Золотий Скіф» Костянтин Воробйов.

— То чи стала Пальма Мерцалова одним із символів майбутньої політичної боротьби?

— Згідно з деякими публікаціями, Пальму Мерцалова називають одним із символічних брендів Віктора Януковича в майбутніх президентських виборах. Але, по-перше, Янукович ще ніде не заявив, що балотуватиметься на пост президента країни. По-друге, фонд «Золотий Скіф» і сама Пальма Мерцалова не створювалися «під Януковича». Фонд народився 1996 року, тобто задовго до губернаторства Віктора Федоровича. Ідея з пальмою виникла трохи пізніше, коли історики буквально вивудили з довідників той факт, що рівно сто років тому юзівський коваль викував зі шматка залізничної рейки справжній витвір мистецтва. Пальма Мерцалова стала центральним експонатом Всеросійської виставки в Нижньому Новгороді, а 1900 року на Всесвітній виставці в Парижі здобула Гран-прі.

На жаль, незабаром після цього настала епоха інших символів, а точніше, ідеологічних штампів. Ставши частиною молодої Української держави, Донецька область почала шукати власні символи. Пальма Мерцалова підійшла, на думку більшості, щонайкраще. Вона символізує талант, працьовитість і можливості українського народу, потужного індустріального регіону країни. На гербі області під зображенням Пальми написано слова Дмитра Менделєєва: «Можливість, доведена справою». Таку характеристику дав великий учений розвитку південного сходу України. Після довгих років забуття його висловлювання не втратило актуальності. Пальма Мерцалова стала дієвим атрибутом у залученні інвестицій, символом єднання у відновленні економіки, громадянської злагоди в регіоні. Це стає зрозумілим, якщо порівняти, наприклад, ситуацію 1997 року і нинішню. А чи багато в Україні зараз символів, спроможних нести позитивний імідж країни в цивілізованому світі? Дуже мало.

Саме це ми брали до уваги, ухваливши Національну програму «Пальма Мерцалова». Переконаний, що позитивну роль вона вже зіграла і далеко не вичерпала себе. Ще до того як Янукович став прем’єр-міністром, наш фонд ініціював установити копії Пальми Мерцалова в десятках столиць і культурних центрів світу. Тоді нас підтримали багато депутатів Верховної Ради, члени уряду, дипломатичних представництв і місій. Ми і зараз із ними тісно співробітничаємо. І робиться це без жодного втручання нинішнього прем’єр-міністра. Просто дуже багато політиків, діячів культури, підприємців усвідомили позитивну роль одного з нових брендів незалежної України. Торік на сімдесятиріччі області голова Донецької облради Борис Колесников вручив копію Пальми Мерцалова главі адміністрації Президента країни Віктору Медведчуку. Той, у свою чергу, розпорядився встановити її в столичному Національному виставковому комплексі України. Розуміють нас і в регіонах. Зараз власті Дніпропетровська та Львова розглядають питання про встановлення копій Пальми Мерцалова в Страсбурзі і Ватикані. Ці міста мають і власні чудові символи, але Пальму Мерцалова вони готові пропагувати за кордоном із метою зміцнення позитивного іміджу всієї держави. Сьогодні наш фонд веде дипломатичне листування з більш аніж 130 країнами світу.

— Виходить, що без нових брендів Україні не вижити.

— Можна по-старому обробляти землю сохою і тягти від врожаю до врожаю. Але Україна — це не лише територіальне визначення. Ми — її громадяни — зобов’язані усе робити задля процвітання своєї Батьківщини. Але ми є невід’ємною частиною світової цивілізації і зобов’язані відповідати її параметрам, щоб не здаватися кумедними. На щастя, нашій країні є чим пишатися. Але нам необхідно навчитися «подавати» себе. Пальма Мерцалова в цій справі не панацея. Давайте запропонуємо інші символи. Ми чомусь постійно соромимося підносити себе. Зрештою передвиборна кампанія — це та ж реклама, де претенденти пропонують свої послуги суспільству, одночасно даючи певні гарантії. Адже усе, що робить людина для держави, можна вважати її саморекламою. Візьмімо того ж Януковича. Усе залежить від ступеня інтересів «коментаторів».

— Як було цього року в Ганновері, під час візиту прем’єр-міністра до Німеччини, після чого і посипалися закиди з боку ЗМІ на адресу Януковича в зайвій «пальмізації»?

— Вже той інформаційний факт, що Янукович відкрив на Всесвітній виставці Пальму Мерцалова, привернув до візиту українського прем’єра підвищену увагу громадськості, ділових кіл Заходу. Багато в чому наше залізне дерево створило нехай і не ключову, але своєрідну рекламу візиту. Позитивну ж роль досягнутих домовленостей із Німеччиною не може заперечити навіть опозиція. То на чиї ж інтереси спрацювала Пальма Мерцалова? Однозначно — усієї нашої країни. Переконаний, якби Янукович повіз до Німеччини, наприклад, «сало в шоколаді» чи «глобус України», то й тут знайшлися б охочі закинути прем’єру «використання брендів у особистих інтересах». Просто багатьом не дає спокою зростання його популярності, та ще й напередодні президентських виборів.

— До речі, в електронних ЗМІ поширювалася інформація про те, що у прем’єр-міністра склалися не зовсім сприятливі стосунки з його «підопічним» регіоном, а сам фонд нібито виявився тут каменем спотикання. Чи правда це?

— Для мене такі судження не новина. Всі вони від початку до кінця є якщо не частиною чорної PR-кампанії, то вже плодом хворої уяви — це точно. Президентом «Золотого Скіфа» є Віктор Янукович. На чергових зборах засновників фонду його віце-президентом обрано главу Донецької облдержадміністрації Анатолія Близнюка. А це означає, що жодних непорозумінь із приводу діяльності нашої структури чи навколо її програмних дій не було й немає. Більше того, збори затвердили план спільної роботи Донецької ОДА і фонду «Золотий Скіф», що є складовою частиною Національної програми «Пальма Мерцалова». Ключовим її етапом стане проведення в рамках проголошеного президентами двох країн Року Росії в Україні V Міжнародного фестивалю «Золотий Скіф». Спільним планом серед іншого передбачено встановити пам’ятник нашому земляку Йосипу Кобзону й відкрити в Донецьку площу Петра I. Що стосується першої ідеї, то вона належить земляцтву донбасівців у Москві, і виникла після того, як Йосип Давидович проявив мужність під час звільнення заручників «Норд-Осту», у тому числі й наших співвітчизників. Постать російського царя та його роль для України трактуються досить неоднозначно, але не можна забувати і той факт, що саме після його знаменитого указу про вугілля почалося промислове освоєння нашого «дикого поля». Ми сподіваємося, що відбудеться урочиста передача оригіналу Пальми Мерцалова російською делегацією нашій країні (досі витвір юзівського коваля є експонатом музею Гірничого університету Санкт-Петербурга. — Ред.). Важливим моментом ювілейного фестивалю буде, відповідно до президентського указу, презентація першого в країні Державного музею історії промисловості України. У ньому будуть зібрані унікальні зразки техніки вітчизняного виробництва.

— Та все ж діяльність фонду «Золотий Скіф» носить радше регіональний характер. Це випливає з його установчих документів. А ви пропагуєте загальнонаціональну програму «Пальма Мерцалова» і стверджуєте про підключення до неї всеукраїнських структур. Якось не логічно.

— Сьогодні вже створюється на всеукраїнському рівні фонд «Пальма Мерцалова». Його засновниками виступлять провідні вітчизняні підприємства, бізнес-структури, впливові українські політики та ділові люди. Переконаний, що нашій країні необхідно якнайбільше позитивних брендів. Буду тільки радий, якщо завтра символом України у світі стане, наприклад, ракета.