UA / RU
Підтримати ZN.ua

«Прихована епідемія» смертей від аварій на шляхах України

Народ України зіштовхнувся з «прихованою епідемією». Занадто багато людей гине в дорожньо-транспортних пригодах...

Автор: Мартін Райзер

Народ України зіштовхнувся з «прихованою епідемією». Занадто багато людей гине в дорожньо-транспортних пригодах. Згідно з недавнім звітом Світового банку «Протистояння «Смерті на колесах»: підвищення безпеки дорожнього руху в Європі та Середній Азії», в українців учетверо вищі шанси померти внаслідок аварій на шляхах, ніж у жителів Західної Європи. І це незважаючи на менший автопарк і відносно малий кілометраж пробігу автомобілів на душу населення. По регіону Європа і Середня Азія Україна разом із Казахстаном, Російською Федерацією, Киргизією та Литвою мають одні з найвищих показників смертності в результаті аварій на шляхах — понад 20 на 100 000 чоловік, тоді як цей показник у більшості країн Європейського Союзу становить менш ніж 5 на 100 000 чоловік.

У звіті також зазначається, що дорожньо-транспортний травматизм уже входить до десяти основних причин смертності в Україні. Травматизм та смертність внаслідок ДТП особливо уражають економічно активне населення України. Людські травми, а в гіршому випадку — смерті, не можна оцінити тільки грішми. Хоча економічні збитки від втрат продуктивної робочої сили та від необхідності піклуватися про інвалідів після аварій — великі. В річному обчисленні, за величиною втрат, які становлять 5 млрд. дол. США (4 відсотки ВВП), Україна посідає четверте місце в регіоні після Росії (34 млрд. дол. США), Туреччини (14 млрд. дол. США) і Польщі (10 млрд. дол. США).

Причини цієї прихованої епідемії кореняться насамперед у жахливому стані шляхів. Але погані дорожні умови поєднуються з небезпечним водінням та неефективним забезпеченням дотримання законів і правил дорожнього руху. Перевищення швидкості, обмежене використання пасків безпеки та дитячих крісел, водіння в нетверезому стані, неуважна поведінка за кермом, використання під час водіння мобільних телефонів — це головні фактори ризику. Особливо наражаються на небезпеку потрапити в ДТП молоді водії у віці 18 — 25 років. Багато жертв і серед пішоходів. Проти автомобілів вони беззахисні.

Тим часом уже є деякі обнадійливі сигнали, які свідчать, що українці починають усвідомлювати масштаби «прихованої епідемії». Громадянське суспільство та ЗМІ постійно б’ють на сполох. І ці зусилля слід активізувати. Уряду треба ініціювати розробку скоординованого підходу для зацікавлених галузевих міністерств, щоб ввести безпеку дорожнього руху до пріоритетних завдань. Вірогідно, надалі тенденція до збільшення кількості автотранспортних засобів на шляхах збережеться. І якщо не вжити ефективних та комплексних заходів, то на Україну чекають ще серйозніші втрати життів через погані умови і низьку безпеку руху на шляхах.

Як зазначається у звіті Світового банку, міжнародний досвід підказує, що уряд мав би вжити таких пріоритетних заходів для ефективного підвищення безпеки дорожнього руху:

За підтримки на найвищому політичному рівні, покласти відповідальність за загальні зусилля на провідну установу та зміцнити її технічні й операційні можливості. Реформа має відбуватися за сприяння та координування участі з боку різних міністерств, державних установ, ділових кіл і організацій громадянського суспільства.

Розробити середньо- і довгострокові стратегії системного бачення політики та плани дій, які включатимуть у себе цілком конкретні й вимірювані цілі. Визначення пріоритетних цілей може стати ключовим інструментом мотивації та забезпечення кращого виконання заходів із гарантування безпеки дорожнього руху.

Забезпечити стале фінансування як із місцевих, так і з міжнародних джерел.

Поліпшити основні законодавчі вимоги до безпеки дорожнього руху, щоб вони ще більше узгоджувалися з європейськими нормами, а також гарантувати їх ефективне застосування.

Поліпшити план дорожньої мережі, звертаючи увагу на перевищення швидкості, особливо в міських районах, а також на захист пішоходів, особливо дітей та літніх людей.

Покращити якість надання невідкладної медичної допомоги, прийнявши нові організаційні моделі управління медичними послугами, які надаються людям, травмованим у ДТП.

Поліпшити системи загальнонаціонального нагляду за дорожньо-транспортним травматизмом і підтримати національні моніторинги безпеки дорожнього руху.

Світовий банк за партнерської участі інших установ, таких як Всесвітня організація охорони здоров’я, Комісія з глобальної безпеки дорожнього руху, Глобальне партнерство з безпеки дорожнього руху, та з участю інших багатосторонніх банків розвитку готовий надати технічну й фінансову допомогу українському уряду, щоб допомогти в реалізації національних планів із безпеки дорожнього руху відповідно до недавно прийнятої резолюції ООН щодо «Десятиріччя дій за безпеку дорожнього руху» у 2011 — 2020 роках.

Вживши заходів тепер, Україна зможе позитивно вплинути на очікувану тривалість життя населення. Буде зведено до мінімуму травматизм, тривалу інвалідність, зменшаться соціально-економічні витрати, пов’язані з дорожньо-транспортними пригодами.