UA / RU
Підтримати ZN.ua

Податки на добродійність. Хто вдихне життя у мертвий президентський закон?

Основна проблема в тому, що закон - "мертвий", і жодна його норма поки що не може бути реалізована на практиці. Упродовж двох тижнів після прийняття закону Кабмін мав розробити необхідні інструменти для використання його на практиці. Але минуло майже два місяці, а віз і нині там.

Автор: Анна Гулевська-Черниш

3 листопада 2014 р. Зустріч у державній фіскальній службі. Учасники - начальники департаментів та відділів служби, представники міжнародних гуманітарних місій, українських благодійних організацій і волонтерів.

Запитання: "Законом №1668 (автор - президент України) передбачено звільнення від сплати податку на дохід фізичних осіб (ПДФО) за отримання благодійної допомоги учасниками акцій масових протестів, що відбувалися взимку в Києві, а також повернення вже сплачених податків. Скажіть, будь ласка, як можна повернути 8 млн грн, виплачених державі як ПДФО Фондом громади Приірпіння за надання допомоги родинам Небесної сотні?".

Відповідь: "Бухгалтер фонду повинен зробити перерахунок, показати переплату і попросити повернення. Але... вам потрібно пред'явити докази, що сім'ї Небесної сотні, яким було зроблено виплату, належать до зазначеної категорії осіб…"

Про Закон №1668

25 вересня 2014 р. набрав чинності Закон №1668 "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо деяких питань оподаткування благодійної допомоги", який передбачає звільнення від ПДФО благодійних коштів, призначених на допомогу армії, переселенцям, сім'ям загиблих і поранених. Цей нормативний акт з'явився світ завдяки активному лобіюванню волонтерів та добродійників.

Особливість закону в тому, що його дія поширюється на відносини, які виникли раніше, - з 21 листопада 2013 р., з першого дня Євромайдану. Згідно з нормами закону, вся благодійна допомога, надана учасникам Майдану, також звільняється від оподаткування. Якщо податки вже сплачено, то держава їх повинна повернути. Ця норма затребувана як ніколи, адже вже 11 місяців частина благодійних коштів, які могли б урятувати чиєсь життя, перетікають і розчиняються в бездонних бюджетних кишенях.

Основна проблема в тому, що закон - "мертвий", і жодна його норма поки що не може бути реалізована на практиці. Упродовж двох тижнів після прийняття закону Кабмін мав розробити необхідні інструменти для використання його на практиці. Але минуло майже два місяці, а віз і нині там.

І, хоча прем'єр-міністр ще 30 вересня дав доручення Мінфіну в кооперації з іншими відомствами до 6 жовтня розробити всі необхідні механізми, його ніхто не поспішає виконувати.

Парадокс в тому, що робота працівників міністерств над цим законом, яка триває вже понад місяць, апріорі не дасть бажаних результатів. Адже в дорученні прем'єр-міністра немає найголовнішого завдання - визначити перелік критеріїв та документів, на підставі яких благодійні інституції, банки й податкова зможуть застосовувати податкові пільги, зафіксовані в законі. Тобто якщо благодійний фонд хоче надати адресну допомогу пораненому бійцю і переказати на його рахунок кошти, то незрозуміло, які документи підтвердять, що за цього бійця не потрібно платити ПДФО. Те саме стосується допомоги сім'ям загиблих, учасникам Майдану, а також переміщеним особам із Криму та східних регіонів України.

Усі звернення волонтерів і добродійників у фіскальну службу наштовхуються на одну відповідь - для проведення такої роботи в нас немає доручення. Мінфін же на всі пропозиції добродійників про співпрацю не реагує,- їм ця тема не цікава й не приносить дивідендів.

А віддуватися доводиться тим, хто "на передовій".

Війна війною -
податки за розкладом

"До Хмельницького регіонального благодійного фонду "Зміцнення громад" звернулася сім'я військовослужбовця Олександра Петраковського, - розповідає директор фонду Тетяна Василик. - Хлопець, захищаючи свого побратима, отримав осколкове поранення в голову з ушкодженням головного мозку. Зараз він перебуває на лікуванні в Ізраїлі. На операцію сім'ї треба зібрати 200 тис. євро. Ми змогли залучити 60 тис. грн, а тепер мусимо ще сплатити 10 тис.200 грн ПДФО. З такими випадками ми маємо справу щодня. Тільки на підтримку військових спрямували вже близько 2 млн грн. Крім того, допомагаємо і дітям-сиротам, і старим, і інвалідам... Усе це - адресна допомога, за яку ми або одержувачі допомоги, тобто люди, які належать до незахищених категорій населення, повинні сплатити податки. Тобто не держава допомагає їм, а вони їй. Нонсенс української добродійності".

Солідарна з Тетяною в оцінці ситуації й глава департаменту програмного розвитку Міжнародної громадської організації "Джойнт" Наталя Нагорна: "Наша організація, яка протягом 100 років підтримує нужденних по всьому світу, розширила програми допомоги в Україні для тимчасових переселенців зі сходу України. З червня "Джойнт" через систему благодійних фондів - Хеседів - узяв на облік і надав допомогу сім'ям та самотнім людям, які прибули із зони АТО. Багато їх приїхали без найнеобхіднішого, у кращому разі - з документами. Допомога надається індивідуально за потребами - на продукти харчування, оплату житла, придбання теплого одягу, предметів побуту, на лікування. Програма допомоги для тимчасових переселенців фінансується в екстреному режимі, що називається - "з коліс". Але замість того щоб усі залучені від добродійників кошти працювали безпосередньо на благо нужденних, ця допомога обкладається ПДФО".

Сотні тисяч гривень податку за надану адресну допомогу виплатив упродовж останніх кількох місяців і МБФ "Карітас України", який узяв на себе турботу про дві з половиною тисячі переміщених осіб із Криму та східних регіонів України. Організація підтримує 10 центрів для тимчасових переселенців у Західній Україні та в Харкові. "Найближчим часом фонд планує виплатити близько 460 тис. грн уразливим категоріям переселенців у м. Харкові і за надану допомогу повинен заплатити 81 тис. грн податків державі", - скаржиться бухгалтер фонду Віталій Марценюк. Фонд також допомагає відновлювати зруйновані вікна у Слов'янську. За кожне таке вікно фізичній особі фонд платить ПДФО.

Закордон нам допоможе

Прем'єр-міністр А.Яценюк і міністр соціальної політики Л.Денисова на кожному брифінгу, що стосується теми переміщених осіб, в унісон співають про міжнародну донорську допомогу, яка допоможе урядові запобігти гуманітарній кризі і надати допомогу жителям східних регіонів України.

Зрозуміло, це доводиться робити. За підрахунками експертів, власних коштів на виплату держдопомоги тимчасово переміщеним особам упродовж шести місяців (884 грн - непрацездатним і 442 грн - працездатним особам) уряду вистачить лише на один місяць, а далі - надія на донорів. І якщо сьогодні йдеться про 300–500 тис. людей, то завтра, з огляду на припинення Кабміном усіх соціальних виплат на території АТО, ці цифри можуть зрости втричі.

Очевидно, що 442 грн на місяць замало, щоб задовольнити в зимовий період основні потреби людей, вимушених залишити свої будинки та роботу. Їх не вистачає й на підтримку тих, хто повернувся на визволені території і зіштовхнувся з необхідністю відновлювати зруйноване житло, пристосовувати його для мешкання в зимовий період в умовах зруйнованої інфраструктури (без води, світла, тепла й т.п.).

Ще у вересні міжнародна донорська спільнота поставила кілька основних вимог керівництву країни для надання міжнародної гуманітарної допомоги: прийняття закону про переміщених осіб; створення реєстру вимушених переселенців; звільнення гуманітарної допомоги від оподаткування (насамперед - від ПДВ і ПДФО, які мають платити одержувачі допомоги); створення єдиного координаційного штабу з міжнародної та вітчизняної гуманітарної допомоги при Кабміні).

Через майже 2 місяці ситуація кардинально не змінилася:

- закон про тимчасово переміщених осіб, прийнятий парламентом 19 жовтня, підписано лише 19 листопада;

- реєстр запущено, але в такому вигляді, що за ним неможливо визначити потреби переміщених осіб, а також отриману ними допомогу, а талончики на реєстрацію в ньому видаються в окремих регіонах на... січень. І Мінсоцполітики знову просить ресурси в міжнародних донорів на створення нового реєстру;

- податки за гуманітарну допомогу, як і раніше, сплачуються;

- загальну координацію гуманітарної допомоги не налагоджено.

Позицію міжнародної донорської спільноти щодо поточної ситуації озвучив глава офісу Управління ООН із координації гуманітарних питань Марсель Васен: "Уряд України активно звертається до різних міжнародних організацій із проханням надати гуманітарну допомогу. Агентства ООН і міжнародні неурядові організації з допомогою різних гуманітарних донорів таку адресну допомогу надають. На 31 жовтня агентства ООН в Україні отримали близько 17 млн дол., які було спрямовано виключно на ці потреби.

І тому для нас неприйнятний той факт, що люди, які отримують від нас адресну допомогу, зобов'язані платити за неї податки.

Міжнародна гуманітарна спільнота активно працює над стратегічним планом надання допомоги Україні у 2015 р. І ми дуже сподіваємося, що вже найближчим часом Кабмін України розробить усі необхідні механізми, які дозволять нам безперешкодно, швидко й ефективно надавати допомогу громадянам, котрі її гостро потребують".

Свою стурбованість поточною ситуацією з оподаткуванням благодійної допомоги виловила і керівник представництва чеської неурядової організації "Людина в біді" Ірен Даниш. Ця міжнародна організація почала надавати гуманітарну допомогу Україні однією з перших - спочатку на Майдані, а потім на сході країни. "Людина в біді" акредитована в Україні й реалізовує кілька великих проектів за підтримки Американської програми з надання допомоги в надзвичайних ситуаціях, Всесвітньої продовольчої програми ООН, програми УВКБ ООН та ін.

"Ми отримали близько 5,5 млн дол. для допомоги людям, які опинилися в кризовій ситуації внаслідок конфлікту, - розповідає Ірен. - Ми розраховуємо допомогти близько 106 тис. людей. В основному забезпечуючи їх продуктами харчування. Але частина коштів виплачуватиметься людям, котрі не мають засобів до існування, недієздатним, похилого віку у вигляді одноразової виплати 300 дол.- на купівлю одягу, дров чи вугілля для обігріву, медикаментів тощо. Якщо ці люди муситимуть платити за надану їм допомогу податки або для сплати податків їхню допомогу доведеться урізати, для нашої організації як податкового агента це буде величезним ударом".

На жаль, ситуація в країні погіршується. Найближчим часом міжнародні організації залишаться єдиними інституціями, які матимуть хоч якусь можливість надавати гуманітарну допомогу в зоні АТО людям, котрі з різних причин не змогли її залишити. Адже з набуттям чинності Указом президента №875/2014 діяльність тих поодиноких українських благодійних і громадських організацій, які ризикнули залишитися непублічно працювати в містах, які входять до зони АТО, зупиниться.

А поки що міжнародна донорська конференція, яку ЄС планував провести в Києві у вересні, переноситься вже втретє. Цивілізований світ чекає від уряду України реформ, у тому числі податкових.

Волонтер,
до здачі коштів готуйся!

Не менш гнітюча ситуація й навколо звільнення від оподаткування волонтерів, які збирають благодійну допомогу для АТО на свої приватні картки.

Сьогодні фіскальна служба перебуває на фінальному етапі розробки та узгодження Порядку формування і ведення реєстру волонтерів АТО відповідно до вимог закону №1668. І вже скоро в усіх бажаючих з'явиться можливість зареєструватися.

Процес включення до реєстру простий. Для цього фізособі достатньо буде надати паспорт, ідентифікаційний код, заяву встановленого зразка та... копії про відкриття/закриття благодійного рахунку, призначеного для проведення доброчинної діяльності.

Однак є нюанс, який може поставити жирний хрест на всій президентській ініціативі.

За словами самих же працівників фіскальної служби, зокрема заступника начальника департаменту реєстрації платників податків та електронних послуг Наталії Плотник, включення до реєстру не означає, що волонтери будуть автоматично звільнені від сплати ПДФО. А ось відповіді на запитання про критерії й документи, які стануть підставою для такого звільнення, у фіскальної служби немає. Яким чином її працівники визначатимуть, що кошти було витрачено на потреби АТО, - незрозуміло. І найсумніше, що робота над цим не ведеться - не визначено законом, і в служби немає відповідного доручення працювати над цими питаннями.

Зате Мінфін активно працює над завданням №1 у дорученні прем'єр-міністра Яценюка №36123/1/1-14 від 30.09.2014: "Прошу до 6 жовтня підготувати та подати у встановленому порядку проект акта Кабінету Міністрів України з визначення порядку переведення в Державний бюджет України коштів, отриманих добродійниками - фізичними особами на їхні банківські рахунки на цілі, визначені у підпункті "б" підпункту 165.1.54 пункту 165.1 статті 165 Податкового кодексу України, і не використаних такими благодійниками в строк, визначений зазначеним підпунктом".

Таким чином, складається ризикована ситуація: фіскальна служба відчиняє двері для реєстрації всіх бажаючих волонтерів (попередня перевірка того, що заявник справді допомагає АТО, законом не передбачена), а далі їм можуть пред'явити вимоги, виконати які частині з них буде не під силу. Відтак, волонтерів можуть оштрафувати за нецільове використання коштів, а також зажадати повернути витрачене в бюджет. Чи ризикнуть вони зареєструватися? Запитання риторичне.

Волонтерська спільнота дуже сподівається, що державна фіскальна служба одночасно із введенням реєстру волонтерів озвучить чіткі критерії та список документів, які стануть основою для їх звільнення від ПДФО за збір коштів на допомогу Криму, АТО і переміщеним особам зі східних регіонів України.

* * *

Усі проблеми, описані вище, можна вирішити за 3 дні.

Досить лише провести міжвідомчу зустріч представників Мінфіну та інших профільних міністерств, які займаються пораненими, сім'ями загиблих і переміщеними особами. Спільно визначити критерії та списки документів, що стануть основою для звільнення від оподаткування. Наступного дня видати відповідне розпорядження по фіскальній службі, а протягом третього - розповсюдити його по всіх місцевих відділеннях.

Так само можна вирішити питання зі звітністю волонтерів.

Тільки на все це потрібна політична воля не на словах, а на ділі. Поки що вона, на жаль, спрямована на те, щоб якнайбільше заробити на благодійній допомозі, яку надають українці та міжнародна спільнота.