UA / RU
Підтримати ZN.ua

Перший Всеукраїнський конкурс бізнес-кейсів із корпоративної соціальної відповідальності: офіційний старт

30 червня 2009 р. офіційно стартував Перший Всеукраїнський конкурс бізнес-кейсів із корпоративної соціальної відповідальності (далі — КСВ)...

Автор: Марина Саприкіна

30 червня 2009 р. офіційно стартував Перший Всеукраїнський конкурс бізнес-кейсів із корпоративної соціальної відповідальності (далі — КСВ). Організатор конкурсу — Центр «Розвиток корпоративної соціальної відповідальності» за підтримки компаній Ernst&Young, «ВОЛЯ», «Австрійські авіалінії» і ЮФ «Астерс».

Бізнес-кейсом вважається інноваційне рішення компанії у стратегічному контексті, що позиціює цілі та умови середовища, які впливають на рішення. Також це чудова можливість вивчення й оцінки професіоналізму, навичок та компетенції менеджменту компанії. Звісно, це спрощена форма подання інноваційного рішення компанії, але з часу виникнення бізнес-кейсу на юридичному факультеті Гарвардської школи бізнесу у 1869 році він не втрачає своєї популярності. Про останнє свідчить угода цієї бізнес-школи з письменницею Д.Стіл щодо обробки бізнес-кейсів і надання їм захоплюючої форми. До речі, виник бізнес-кейс із необхідності, оскільки викладачі Гарвардської бізнес-школи зрозуміли, що хороших підручників із ділового адміністрування їм не знайти. Тому вони почали проводити інтерв’ю з найкращими менеджерами та записувати їхні принципи управління для обговорення серед слухачів з наданням рекомендацій стосовно дій компанії в описаній ситуації.

Ідея Всеукраїнського конкурсу бізнес-кейсів з КСВ теж виникла з необхідності у донесенні корпоративної соціальної відповідальності до навчальних програм університетів та бізнес-шкіл. Автори першого посібника з КСВ, який сьогодні розробляється, звернулися до компаній з проханням надати українські кейси. У відповідь отримали лише загальні практики та іноземний досвід компаній з КСВ, що не відповідало поставленому завданню. Тому й був ініційований конкурс бізнес-кейсів із КСВ.

Виходячи з тексту міжнародного стандарту із соціальної відповідальності ISO 26000, КСВ слід розуміти як відповідальність компанії за вплив своїх рішень та діяльності на суспільство й довкілля. Це поняття має свої складові, а саме: організаційне управління, дотримання прав людини (в т.ч. гендерної рівності), хороші трудові практики, захист довкілля, питання захисту прав споживачів і розвитку громад, соціальна звітність. Саме ці складові й стали окремими номінаціями конкурсу.

Можна визнати, що в Україні сталася подія, здатна викликати у світі широкий рух послідовників. На сьогодні в різних країнах світу проводиться два типи конкурсу бізнес-кейсів із КСВ. По-перше, це створення бази даних найкращих практик компаній. По-друге, це ігрове змагання, коли студентам університетів або бізнес-шкіл дається реальна ситуація або проблема і вони мають у командах розробити її рішення. В Україні ці дві ідеї було об’єднано в одну — в Конкурс бізнес-кейсів із КСВ, де є і найкращі практики компаній, і реальна ігрова ситуація для студентів. Звісно, сама ідея бізнес-кейсів та їх зібрання не є новою: різноманітні журнали, експертні організації їх збирають, публікують. Інколи самі компанії наймають викладачів бізнес-шкіл для того, щоб вони описали практику компанії та її управлінські рішення і потім стали їх викладати, — а це поширення досвіду компанії на десятки, сотні, тисячі людей.

Бізнес-кейси найактивніше розробляють бізнес-школи. Але є організації, котрі об’єднують досвід бізнес-шкіл і мають цілі колекції кейсів, — наприклад, Європейський кліринговий дім кейсів, що об’єднав близько 600 бізнес-шкіл і корпоративних членів (від України корпоративним членом є лише Філіп Моріс) і зібрав понад 35000 бізнес-кейсів. На жаль, від України там можна знайти лише 17. Отже, маємо надію, що наш Конкурс допоможе збільшити представленість українських практик у навчальних програмах бізнес-шкіл.

Загальна мета конкурсу — це представлення рішень компаній у сфері корпоративної соціальної відповідальності як складової частини стратегії розвитку організації.

Міжнародне дослідження 2009 р. Центру корпоративного громадянства Бостонського коледжу довело, що впровадження КСВ допомагає поліпшити фінансові показники шляхом посилення репутації компанії (77%); залучення талановитих співробітників (55%); відповіді на очікування суспільства (35%); поліпшення операційної ефективності і зменшення витрат (34%); посилення конкурентної позиції (33%), відкриття нових можливостей для зростання і поліпшення управління ризиками (23%), покращення доступу до капіталу (4%). Отже, вищеназвані факти підтверджують, що корпоративна соціальна відповідальність сама по собі може вважатися кейсом для бізнесу.

Але постає інше запитання: чи є корпоративна соціальна відповідальність бізнес-кейсом для компаній, які працюють в Україні? Наскільки впровадження стратегії або програм КСВ було для них корисне? Чи залишаються компанії вірними КСВ сьогодні, у скрутні часи? Впевнена, що конкурс дасть відповідь не лише на ці запитання. Іншими завданнями конкурсу є:

— пошук, відбір і створення бази даних найкращих практик компаній з КСВ;

— поєднання досвіду компаній і бізнес-шкіл/університетів: компанії мають хороші практики з КСВ, а представники та викладачі вищих навчальних закладів мають знання і компетенцію все це описати;

— просування іміджу українських компаній і їхніх КСВ-проектів в Україні та за кордоном;

— отримання консультацій експертів щодо потрібних рішень компаній у сфері КСВ: тобто компанія надасть свій бізнес-кейс, а експерти зможуть порадити, чи правильним було управлінське рішення;

— впровадження методу навчання на кейсах із корпоративної соціальної відповідальності в університети та бізнес-школи.

Конкурс відбуватиметься у два етапи. Перший етап, протягом якого учасники мають підготувати й подати бізнес-кейси, триватиме з 30 червня по 30 вересня. Під час другого етапу у жовтні кейси буде оцінено міжнародним журі. До міжнародного журі увійшли представники восьми країн, серед яких Австрія, Бельгія, Великобританія, Норвегія, Польща, США, Туреччина, Україна. Практично, всі члени журі є викладачами або тренерами, два з них викладають у бізнес-школах (Норвезька школа BI та Університет управління Сент-Галену). Сподіваємося, що таке міжнаціональне журі зможе легко визначити найкращих серед семи вищезгаданих номінацій і розподілити бали від 0 до 5 за такими критеріями: інноваційність рішення, практична значущість, реалізація рішення, соціально-економічні результати для компанії, соціально-економічні результати для регіону, форма подання бізнес-кейсу.

Але це лише перший етап оцінки. Щоб бізнес-кейс став бізнес-кейсом, його потрібно програти. Тому найкращі, за версією журі, бізнес-кейси буде винесено на практичні заняття для студентів і топ-менеджерів, де їх розглянуть із погляду цікавості для викладання та находження інших управлінських рішень. Саме цей критерій, названий критерієм «мультифункціональності» бізнес-кейсу, і є найважливішим, тому й максимальна оцінка за ним — 20 балів. Всі оцінки буде підсумовано, і найкращий бізнес-кейс отримає Гран-прі конкурсу.

Бізнес-кейс має подаватися українською і англійською мовами. Проблема, описана в ньому, стосуватиметься реальних українських практик у 2005—2009 роках. Уже сьогодні в нас є пропозиції від компаній, які почали займатися соціальною відповідальністю набагато раніше — ще у 1998 році, але ці «піонери» також можуть подавати заявки. Головне, щоб були: реальна бізнес-проблема, яка потребувала або потребує управлінського рішення; хронологія розвитку ситуації, яка фіксує її часові рамки; та й докази — конкретні дані (цифри, назви, модифікації продуктів, послуг та ін.), що свідчать про реальність ситуації, події.

Учасниками можуть бути будь-які юридичні та/або фізичні особи, що є громадянами України, яким на час подачі заявки на конкурс виповнилося 18 років, у тому числі українські та міжнародні компанії; вищі навчальні заклади; бізнес-школи; громадські організації; ЗМІ; експерти тощо. Цікавим моментом є те, що в рамках конкурсу учасники, які мають бажання, але не мають практичного кейсу, а також навпаки — учасники, які мають кейс, але не знають, як написати (тобто компанії vs викладачі), зможуть зареєструватися як бажаючі учасники, і їм буде знайдено пару. З одного боку, це дозволить компаніям заощадити час та ресурси на написання, з іншого — дозволить викладачам заощадити час на пошук.

Найкращі бізнес-практики буде внесено до першого посібника з КСВ за редакцією Центру розвитку КСВ, а також видано окремою публікацією.

Звісно, у проведенні конкурсу є й ризики. Одні сумніваються, що компанії зможуть подати кейси, інші — що їх буде занадто багато. Але спілкування з компаніями все ж таки трішки заспокоює. Звичайно, доведеться ще багато попрацювати, оскільки конкурс перший, пілотний, і вже розписано зустрічі на два місяці наперед. Але тішить одне: компанії в Україні мають хороші практики і готові про них розповідати, а не залишати їх під сукном. Вони розуміють, що на їхні кейси вже чекає молоде покоління управлінців, які готові вчитися на українських прикладах, обговорювати їх та знаходити нові, можливо навіть перспективніші, рішення.