UA / RU
Підтримати ZN.ua

ОПИТУВАННЯ НА ЗАСИПКУ

У вересні Центр туристичної інформації Національної туристичної організації провів опитування 50 українських журналістів, що висвітлюють туристичну тематику на шпальтах газет і журналів, на радіо та телебаченні...

Автор: Володимир Царук

У вересні Центр туристичної інформації Національної туристичної організації провів опитування 50 українських журналістів, що висвітлюють туристичну тематику на шпальтах газет і журналів, на радіо та телебаченні. Подібні журналістські опитування давно практикуються у Росії, не кажучи вже про європейські країни. Преса досить активно впливає не лише на рекламно-інформаційну сферу туристичного ринку, але дуже часто від неї залежить успіх окремих напрямків та маршрутів. В Україні таке опитування було проведено вперше і, варто зазначити, виявило доволі цікаві тенденції вітчизняної турсфери.

Як і кожне опитування, воно не претендує на максимальну об’єктивність. Перше українське опитування мало показати рівень обізнаності вітчизняних представників мас-медіа з вітчизняним туристичним ринком, а відповідно і розвиненість самого туристичного ринку. Відразу варто зазначити, що 14 запропонованих анкетою запитань виявились заважкими для журналістів. Тому із 50 розісланих анкет заповненими повернулась 41, з яких у шести анкетах було зазначено, що відповісти на запитання неможливо через відсутність належної інформації. Вичерпні відповіді на всі 14 запитань були лише у 17 анкетах. Саме тому і залишились без переможців номінації — кращі автобусний маршрут та страхова компанія, що працює на туристичному ринку, а також кращий лікувально-оздоровчий заклад.

Отже результати. Кращим авіаперевізником у туристичній сфері у 13 анкетах названо «Міжнародні авіалінії України». Трохи поступився йому одвічний конкурент — «Аеросвіт». Інші перевізники залишились далеко позаду. Серед засобів масової інформації, як не дивно, не таке вже й різноманіття. Так, кращим ЗМІ, що висвітлює державну політику у сфері туризму, стало «Дзеркало тижня», яке дещо випередило журнал «Міжнародний туризм». Почесне третє місце зайняла столична газета «Хрещатик». Варто відзначити, що серед номінантів відзначене що одне видання, де постійно з’являється туристична сторінка — газета «Сегодня». Незаперечним лідером серед спеціалізованих туристичних видань став журнал «Міжнародний туризм», який наприкінці минулого року відзначив десяту річницю свого заснування. А ось друге місце досить несподівано посів новачок туристичного ринку — журнал «Большая прогулка» якого (на час опитування вийшло всього два його числа).

17 анкет віддали перевагу у номінації «Краща туристична телепрограма» — авторській програмі Ірини Зінченко «Вікенд» (телеканал «Інтер»). А ось другу сходинку впевнено посіла програма «Крила», яка вже не один рік розповідає про різні куточки відпочинку як в Україні, так і за кородоном. З інших телеальтернатив журналісти так нікого і не назвали. Доводиться констатувати, що туристичних телепрограм не так вже й багато.

Те ж саме можна сказати і про туристичні радіопрограми. 15 анкет визначили переможцем програму «Чумацький шлях», яка ось уже пятий рік виходить у ефірі Національної радіокомпанії України. Вона значно випередила свого конкурента, що з’явився минулого року в ефірі радіо «Ера», — радіопрограму «Недільна подорож».

Значно більшою виявилася кількість претендентів у номінації «Краще посольство чи закордонне туристичне представництво». Тут у напруженій боротьбі перше місце здобуло туристичне представництво «Угорщина-туризм», випередивши посольства Болгарії та Франції. Тут варто зауважити, що на думку учасників опитування, іноземні посольства та туристичні представництва виявляють найбільшу активність на туристичному ринку України. Угорське туристичне представництво, приміром, влаштовує щорічні прес-тури для українських журналістів. Чимало інформації про свої країни подають й інші посольства та туристичні відділи посольств. Серед регіональних туристичних центрів та місць відпочинку на першому місці учасники опитування відзначили Київ, за яким з невеликим відставанням йдуть Ялта та Трускавець. Відповідно, кращим мером, що опікується туризмом, за версією журналістів, є столичний мер Олександр Омельченко. Другу сходинку обійняв новообраний мер Ялти Сергій Брайко. Стосовно інших — думки розійшлися. Називалися мери Трускавця, Кам’янця-Подільського, Алушти, Феодосії та Яремчі. Тут варто зазначити, що, на думку учасників опитування, у цих містах не лише багато зроблено для розвитку туристичної сфери, але й, що також важливо, поступово збільшується і поліпшується реклама цих місць відпочинку. У номінації «Кращий готель, чи комплекс» відчайдушна боротьба велася поміж трьома претендентами — п’ятизірковим столичним «Прем’єр-Палацем», ялтинською «Ореандою» та київським «Дніпром». Називалося ще півдесятка претендентів, що свідчить як про появу готелів високого класу, які конкурують поміж собою, так і про вдалу рекламу цих закладів. Переможцем опитування стала ялтинська «Ореанда».

Доволі цікавим став вибір журналістів щодо події року у сфері туризму. Переважна більшість мас-медіа відзначили проведення міжнародного туристичного салону «Туризм та відпочинок» у квітні цього року. І лише п’ятеро опитаних переконані, що справжньою подією слід назвати спрощення візового режиму для в’їзду в Україну іноземців. Це свідчить про дещо спрощене уявлення мас-медіа щодо реальних механізмів розвитку туріндустрії.

Кращою туристичною фірмою названа «Гамалія», яка зовсім ненабагато випередила свого одвічного конкурента фірму «Сам». Власне, саме вони і були відзначені у більшості анкет.