UA / RU
Підтримати ZN.ua

Натхнення для соціально відповідальних компаній

Що надає вам натхнення? Сонячний день, улюблена робота, навколишня природа? Джерела натхнення для кожної людини різні...

Що надає вам натхнення? Сонячний день, улюблена робота, навколишня природа? Джерела натхнення для кожної людини різні. А що може надихнути компанії? 54,5% компаній в Україні, за результатами національного дослідження, проведеного Центром розвитку корпоративної соціальної відповідальності (КСВ) за підтримки UNITER, вважають, що своєрідним джерелом натхнення для впровадження соціально відповідальних практик є національна нагорода у сфері КСВ.

Якщо є оцінка економічних показників компаній (найкращий платник податків, найефективніша компанія за рівнем прибутку), то цілком логічно виглядає і спроба оцінити найкращі компанії за соціальною відповідальністю. Інша річ, що вимірювати економічні показники набагато легше, ніж соціальні або екологічні впливи та ризики. Але що складніша ідея, то кращий можна отримати результат. Так відбулося і з Національним конкурсом бізнес-кейсів з КСВ, ініційованим 2009 року Центром розвитку КСВ. Було поставлено два головні завдання: по-перше, визначити кращі соціально-відповідальні практики компаній, а по-друге — виступити з просвітницькою місією і довести компаніям, що корпоративна соціальна відповідальність — це не благодійність, а принципи ведення бізнесу, і пов’язана вона з бізнес-стратегією компанії. До речі, у 2009 році в категорії «Організаційне управління» не було подано жодного бізнес-кейсу, а найпопулярнішою виявилася номінація «Розвиток громад» (понад 50%).

Аби «правильних» практик дедалі більшало, уряди країн, бізнес-асоціації та громадські організації відзначають найкращих. Тільки в Європі є понад 70 різноманітних КСВ-премій для компаній. Торік до цих країн долучилася і Україна, де було проведено Перший національний конкурс бізнес-кейсів з КСВ. У 2010 році це добре починання продовжили й підтримали компанії Ernst&Young, «САН ІнБев Україна» і «МТС Україна».

Цікаво дослідити особливості українського конкурсу в порівнянні з іншими міжнародними ініціативами та загальним станом суспільного визнання бізнесу. Наш конкурс розроблено Центром розвитку КСВ самостійно, без огляду на інші практики, а отже, це порівняння буде тим більш корисним.

Можна визначити такі тенденції.

Саме бізнес відіграє провідну роль не лише у становленні та розвитку КСВ, а й у відзначенні найкращих у своїй спільноті. У світі абсолютна більшість відзнак у сфері корпоративної соціальної відповідальності ініційована й підтримана саме приватним сектором. Це ще раз доводить: бізнес набагато швидше за державні органи вловлює новітні тенденції і реагує на зміни.

Так склалося і в Україні. Олексій Кредісов, керуючий партнер «Ернст енд Янг», зазначає, що компанія вже другий рік поспіль підтримує Національний конкурс бізнес-кейсів з КСВ, оскільки розуміє, що на даному етапі в Україні саме компаніям, виходячи із цілей їхнього сталого розвитку, важливо брати участь у популяризації принципів КСВ у бізнесі.

Держава теж не хоче пасти задніх. Незважаючи на те, що міжнародних відзнак на рівні урядів країн, що вручаються на найвищому рівні, не так багато (близько 20), помітна тенденція до зростання. Її одна за одною підтримують країни Східної Європи (наприклад Литва), Азії (Малайзія). Чому уряди це роблять? Бо ідея корпоративної соціальної відповідальності «заходить» уже й до кабінетів державних органів різних країн. До того ж, оцінивши ефективність КСВ, уряди розуміють, що ці процеси можна повернути на загальну суспільну користь, оскільки такі нагородження поліпшують партнерство з приватним сектором.

Україна теж приходить до такої практики. Так, у 2009 році представники Міністерства праці та соціальної політики, Міністерства у справах сім’ї, молоді та спорту, посольств та іноземних держав вручали нагороди переможцям Першого національного конкурсу бізнес-кейсів з КСВ.

Оцінюємо практики з КСВ, а не компанії в цілому. Відзнаки інших країн у сфері КСВ у своїй більшості ґрунтуються на оцінці не компанії в цілому, а конкретних практик: трудові відносини, захист навколишнього середовища, звітність, стосунки з постачальниками тощо. На думку більшості міжнародних експертів, набагато важче оцінити компанію як соціально відповідальну в цілому, ніж конкретну практику з КСВ.

В українському конкурсі бізнес-кейсів з КСВ — ті самі тенденції; є визначення компаній за номінаціями (організаційне управління, трудові відносини, права людини і гендерна рівність, розвиток громади, захист довкілля, стосунки із споживачами, комунікації та звітність з КСВ) та присудження І—ІІІ місць.

Не можна однаково оцінювати міжнародні і національні компанії. Всі бізнес-кейси українського конкурсу оцінює журі у складі міжнародних експертів. Торік — це представники семи європейських країн, цього року — дев’яти. Саме вони й запропонували розділити нагороди для національних і міжнародних компаній. Такий підхід спрямований на підтримку та популяризацію ініціатив національних компаній, які, не маючи масштабних ресурсів (технічних, матеріальних тощо) глобальних офісів, власними силами реалізовують КСВ-проекти.

В українському конкурсі бізнес-кейсів з КСВ-2009 перемогли проекти як національних, так і міжнародних компаній. Результати вразили експертів: впроваджено освітній курс для школярів із формування правил спілкування по мобільному телефону; в рамках освітньої програми з подолання цифрового розриву та інформатизації суспільства 150?тисяч учителів пройшли відповідні тренінги, підготовлено три тисячі учнів, до шкіл передано дві тисячі нетбуків, зібрано й перероблено 3770 тонн використаної упаковки в проекті популяризації системи сортування та переробки відходів, створено ландшафтний заказник на території відпрацьованих кар’єрів «Візирка».

Залучення малого та середнього бізнесу до конкурсу — завдання №1. На жаль, побутує стереотип, що КСВ — це «забаганка» великих корпорацій із мільйонними бюджетами, що аж ніяк не відповідає дійсності — впровадження КСВ не залежить від бюджету. Проте порівнювати КСВ-програми великих і малих компаній важко. Тому в багатьох нагородах виокремлено категорію для малого та середнього бізнесу (МСБ) — ірландська President’s Awards for Corporate Social Responsibility, британська Awards for Excellence, малазійська нагорода прем’єр-міністра.

В Україні теж розглядається можливість запровадження такої номінації, і Центр розвитку КСВ працює над заохоченням КСВ серед малого та середнього бізнесу в рамках програми Організації ООН з промислового розвитку через консультації для малих та середніх підприємств з питань упровадження КСВ.

Кожна нагорода має свою «родзинку». Крім традиційних відзнак, організатори нагород намагаються запроваджувати якісь свої цікавинки. Наприклад, Awards for Excellence має відзнаки «Натхнення» (для тих, хто залучає молодих спеціалістів) та «Відповідальна подорож» (для компаній, які відповідально підходять до ділових поїздок).

В Україні в рамках Національного конкурсу бізнес-кейсів з КСВ виходить збірник «Практики КСВ в Україні» (у 2009 році до нього увійшло 43 кейси). Видання популяризує найкращі практики і може використовуватися як навчальний матеріал для програм практичного навчання менеджерів в університетах та бізнес-школах.

З національного — до глобального рівня. На глобальному рівні окремо хотілося б виділити World Business and Development Awards, якою відзначаються десять ініціатив компаній з найбільшим внеском у досягнення Цілей розвитку тисячоліття ООН. Серед переможців 2008 року переважали проекти, спрямовані на подолання бідності у найбідніших регіонах світу, — наприклад побудова заводу з переробки сої у Гані, який став джерелом доходу для бідних фермерів; розширення доступу до електроенергії в бідних районах Бразилії; інвестиційна програма, яка дозволила за три роки підвищити продуктивність праці на рисових фермах на 200%, а рентабельність на 250% та інші.

До речі, глобальні Цілі розвитку тисячоліття є однаковими і для України, як от: боротьба з ВІЛ/СНІД, скорочення дитячої смертності, гендерна рівність, сталий розвиток довкілля. Відтак українським компаніям відкриваються широкі можливості для визнання своїх практик на такому високому рівні. Проте це може бути не лише визнання. Як зазначає Денис Хренов, національний директор з юридичних питань компанії «САН ІнБев Україна», завдяки конкурсу з КСВ, компанії мають ідеальну можливість не тільки представити свої бізнес-кейси з КСВ, перейняти досвід інших відомих компаній у цій сфері, а й зробити свій внесок у розвиток культури бізнесу в Україні, в залучення підприємців до зміцнення добробуту та підвищення рівня життя українців.

Цікаво, що різноманітні конкурси допомагають виявляти новітні тенденції, остання з яких — активне завоювання компаніями Латинської Америки авторитету в міжнародному товаристві через свої практики соціальної відповідальності. Поглянувши на регіональний розподіл ініціатив, поданих на World Business and Development Awards, можна побачити, що 35% з них — від компаній Латинської Америки (зі 100 проектів від 44 країн). Однозначно лідирує Бразилія — її компанії встановили рекорд на організованому Глобальною ініціативою зі звітності (GRI) конкурсі найкращих нефінансових звітів компаній, виборовши перемогу у всіх шести номінаціях.

Добре було б, якби український бізнес так само наполегливо й активно підвищував свій авторитет і завойовував світові ринки. А почати можна з публічного поширення своїх соціально відповідальних практик через участь у Національному конкурсі бізнес-кейсів з КСВ.