Питання про те, чому саме Росія виявилася найпіддатливішою з усіх країн світу до вчення Маркса і Енгельса і майже ціле ХХ століття намагалася на практиці втілити в життя теорії двох бородатих класиків, аналізується в науковій літературі та публіцистиці вже не один десяток років, проте й надалі залишається актуальним. Долучилося до обговорення цієї теми й DT.UA статтею Юрія Соболєва «Маркс, Енгельс і Росія» (№16, 28.04.11). Можна погодитися з усіма основними аргументами автора, з допомогою яких він намагається пояснити, чому марксизм пустив у Росії таке глибоке коріння. Проте певних аспектів цієї проблеми Соболєв у своєму матеріалі не зачепив узагалі. Йдеться про месіанство росіян, яке чи не від самого початку формування цієї етнічної спільноти стало однією з найважливіших складових її національного менталітету. І широку підтримку з боку російського народу «першої у світі держави робітників та селян», яка мала на практиці стати дороговказом «для всього людства», можна розглядати як нову форму традиційного російського месіанізму.
Месіанство, тобто уявлення про якусь особливу місію всесвітнього масштабу, покладену Богом (як варіант - історією) на той чи інший народ, було (і певною мірою залишається досі) притаманне національній психології багатьох «великих» націй. Лише побіжно згадаємо китайців, більшість яких протягом століть і тисячоліть були щиро переконані, що лише їхня Серединна імперія є єдиним у світі осередком справжньої культури та цивілізації і самою долею призначена керувати «варварами», якими, поза всякими сумнівами, є абсолютно всі інші народи світу. Євреїв, священне писання яких визнає їх «богообраною нацією». Англійців, на котрих, за твердженнями співця британського імперіалізму Редьярда Кіплінга, фатум поклав «ношу білої людини», - обов’язок цивілізувати в усіх куточках світу «дикунів», «напівбісів-напівдітей». Зрештою, американців, значна частина яких, якщо не більшість, і досі переконана, що лише Сполучені Штати є «взірцевою демократією», а отже, мають право і обов’язок «просувати демократичні цінності» в усьому світі, навіть якщо це й суперечить бажанням народів країн, куди ті цінності «просуваються».
Та й для Німеччини нацистського періоду основною ідеологічною парадигмою пропаганди, яка мала легітимізувати в масовій свідомості намагання Гітлера захопити всю Європу, а далі - і весь світ, була аж ніяк не «ница» вимога підкорити «вищій расі», тобто німцям, усі інші народи, «унтерменшів», перетворити їх на рабів арійських господарів. Навпаки, ідеологи нацизму стверджували, що на німецький народ, який завдяки НСДАП звільнився від влади «плутократів» (звичайно ж, насамперед єврейського походження), покладено шляхетну місію допомогти всім іншим народам світу побудувати справедливий «новий порядок». А німецькі хлопці йдуть під кулі зовсім не для того, щоб підкорити собі інші народи, а щоб стати для них учителями і наставниками в побудові раю на землі. І більшість німців щиро вірили чи старанно намагалися примусити себе повірити в ці твердження. З одного боку, ставити в тоталітарній державі під сумнів тези офіційної пропаганди небезпечно для власної свободи, самого життя. Але з іншого, суто психологічно набагато комфортніше позиціонувати себе і свою націю як «шляхетного лицаря», а не «темного злодія».
Втім, німці отримали дуже ефективне щеплення від месіанізму ще багато десятиліть тому, після закінчення Другої світової. А от росіяни, національну свідомість яких месіанізм уразив аж ніяк не менше, ніж німецьку, слабують на цю недугу й досі.
Після взяття 1453 року турками-османами Константинополя далеке Московське князівство, яке «перетравлювало» решту князівств Північно-Східної Русі, залишилося єдиною православною державою у світі. Принаймні єдиною державою, де православні не просто жили чи навіть становили більшість населення, як у сусідньому Великому князівстві Литовському, а де цей різновид християнства був панівною, державною релігією. Цю обставину московські князі та ідеологи їхньої держави використовували повною мірою. Московія XV-XVII століть навіть у ті не надто толерантні часи була однією з найбільш нетерпимих країн у Європі до інших, «чужих» християнських віровизнань. Досить навести лише один факт: навіть православних вихідців з України та Білорусі московські попи змушували «перехрещуватися» - ще раз приймати таїнство хрещення. Переконання в тому, що лише православ’я, і саме в московській версії, є єдиним «справжнім» християнством, що католики чи протестанти - то «єретики», які в принципі не можуть урятувати своєї душі, стало панівним у російській масовій свідомості. Саме «істинність» його релігії виступала для російського селянина-кріпака чи не єдиною психологічною компенсацією за дику феодальну експлуатацію, корумпованість та некомпетентність державного апарату на чолі з «царем-батюшкою». Забігаючи наперед, зауважимо, що й нині, у XXI столітті, переконаність у власній винятковості, нетерпимість до всіх інших християнських віровизнань, принципове небажання брати участь в екуменічному діалозі залишаються надзвичайно важливими рисами теорії та практики Московського патріархату.
Отже, на перших етапах існування Московської держави теза про її особливі права та обов’язки як єдиної у світі православної держави виступала, з одного боку, ідеологічним обґрунтуванням територіальної експансії, послідовного та жорстокого захоплення чужих земель, з іншого - своєрідною психологічною компенсацією за низький (набагато нижчий, ніж у більшості європейських країн) рівень життя переважної більшості населення, неефективність і продажність системи управління державою.
У XIX столітті як додатковий аргумент на користь унікальності та «богообраності» Росії її панівні верстви почали використовувати ту обставину, що на той час імперія Романових залишалася єдиною слов’янською державою у світі. Факту, що наприкінці попереднього століття саме Росія доклала найбільше зусиль до знищення й поділу іншої великої слов’янської держави - Речі Посполитої, - уваги воліли не приділяти. Натомість скільки сліз було пролито над долею західних братів-чехів, поневолених німцями, та південних братів - сербів і болгар, уярмлених турками! Російська суспільна думка ще тоді практично «приватизувала» слов’янство, поставила знак рівності між ним і «російськістю». І цей ідеологічний «вивих» зберігається в масовій свідомості наших північно-східних сусідів і досі. Кілька років тому авторові цієї статті доводилося чути здивовано-нерозуміючі репліки болгар: більшість російських туристів ще й досі щиро переконані, що «болгари пишуть російськими літерами». Але ж кожному, хто хоч трохи знає історію, відомо, що святі Кирило і Методій розробляли свою абетку саме в Болгарії і для болгар. А отже, насправді це росіяни використовують болгарську абетку, а не навпаки. Проте цей факт російська месіанська свідомість просто відмітає.
Проте на початку ХХ століття для пересічного росіянина тих фактів, що він є православним і слов’янином, було вже замало, щоб відчувати свою винятковість і «кращість» порівняно з усіма іншими народами світу чи принаймні відвернути його увагу від разючої соціальної несправедливості, з якою він повсякчас стикався у власній країні. Результат - Жовтневий переворот, який пройшов, зокрема, під гаслами інтернаціоналізму та вселюдського братерства.
Проте соціальної рівності та, особливо, загального добробуту, він, як відомо, не приніс. І тут більшовицьке керівництво на чолі зі Сталіним абсолютно геніально використало месіанські мотиви. Для багатьох, на жаль, дуже багатьох росіян переконаність у тому, що вони належать до великої нації і є «повноважними представниками» великої держави, дозволяла і досі дозволяє заплющувати очі на низький рівень задоволення своїх матеріальних потреб, на відсутність особистої свободи та приниження, яких вони постійно зазнають від нахабної і вкрай неефективної бюрократії.
Радянська пропаганда протягом десятиліть наполегливо й послідовно втовкмачувала в голови громадян своєї країни, що «наш суспільний лад - найпередовіший», що «СРСР - надія всього прогресивного людства», що «наша країна - дороговказ для народів усього світу». А все це можливе лише тому, що на озброєнні в радянського народу найпередовіша, «найнауковіша» у світі ідеологія - марксистсько-ленінське вчення. Відтак адепт цієї ідеології - ти, саме ти, проста радянська людина, - є чимось вищим і досконалішим, ніж громадянин будь-якої іншої країни світу. «Соціалістичної», яка з благоговінням вивчає радянський досвід і вже йде нашим шляхом, чи, тим більше, капіталістичної, якій «велика істина» ще не відкрилася...
А отже, проста радянська людина повинна терпляче долати «тимчасові труднощі» на шляху до світлого майбутнього. Адже ти живеш не просто для того, щоб бути особисто щасливим. Ти є «гвинтиком» у потужному механізмі єдиного радянського народу, що має велику й шляхетну місію - прокласти дорогу до світлого комуністичного майбутнього всьому людству.
Звичайно, далеко не всі піддані радянської імперії і навіть далеко не всі росіяни, в менталітеті яких ідеї месіанства, як ми спробували довести, сидять досить глибоко, вірили в маячню радянської пропаганди. Чим більше років існувала радянська влада, чим далі за виднокруг відсувалося оте «світле майбутнє», чим більше інформації здобувала пересічна радянська людина про навколишній світ, тим менше віри в якусь свою особливу історичну місію, винятковість і «кращість» залишалося. І саме падіння тієї віри за критичну межу стало однією з головних причин краху СРСР.
Проте хоч відтоді минуло вже 20 років, рудименти залишилися. Можна було б чимало писати про намагання частини нинішньої владної команди в Україні відродити серед своїх підданих «гордість радянської людини», що особливо яскраво проявилося під час цьогорічного святкування
9 Травня під «обов’язковими» червоними прапорами. Проте месіанство, «усвідомлення» якоїсь своєї «всесвітньо-історичної місії» та «винятковості» ніколи не були притаманні українському менталітету. Принаймні тієї частини українців, які усвідомлювали себе саме українцями, а не «росіянами-малоросами» чи «радянськими людьми».
Стосовно ж російської свідомості ситуація докорінно відрізняється. Великої історичної місії вже немає, але генетична звичка почуватися носієм тієї місії лишилася.
Нинішній Росії нема чого запропонувати світові (та й власному населенню) як свою «місію». Ні православ’я, ні слов’янство, ні марксистсько-ленінське вчення в цій ролі вже не проходять. Можливо, Росія запропонує світові «демократичні цінності на експорт», як це намагаються робити американці? Чи модель вдалої структурної перебудови економіки на основі високих технологій, як це робить крихітний Сінгапур? Чи найвищу у світі якість життя, яку дає Канаді поєднання високих доходів громадян, досконалої системи соціального захисту, ефективної охорони довкілля та одного з найнижчих у світі рівнів насильницьких злочинів?
В коротко- і навіть середньостроковій перспективі Росія сформулювати якусь раціональну підставу для свого месіанізму просто не здатна. А отже, їй треба якомога швидше позбуватися месіанських передсудів у своїй суспільній свідомості. Оскільки така невідповідність «амбіції» та «амуніції» може мати дуже негативні наслідки для сусідів Росії та й для світу в цілому. Але насамперед - для самих росіян.