UA / RU
Підтримати ZN.ua

Корпоративна філантропія — соціальні інвестиції бізнесу

Український бізнес у програмах корпоративного волонтерства поки що обходить стороною неприбуткові організації. Водночас транснаціональні компанії якраз планують свою роботу у сфері корпоративного волонтерства на основі співробітництва з неприбутковими організаціями, розглядаючи їх як важливу складову успішної програми.

Автор: Дар’Я Непочатова

24 лютого бізнес-співтовариство відзначатиме вже десятий Міжнародний день корпоративної філантропії.

Лідерами соціальних ініціатив на глобальному рівні, як і раніше, залишаються транснаціональні компанії. Саме їхні внески в соціальну сферу продовжують стабільно зростати, при цьому практично 40% іде в країни, що розвиваються. Для таких компаній це можливість підвищити свою репутацію в інших державах і налагодити співробітництво з органами місцевої влади й суспільством. Саме вони задають тренди й привносять інноваційні підходи в країни, де корпоративна філантропія тільки зароджується. Водночас вони часто пропонують свої глобальні соціальні програми, не адаптуючи їх під реальні потреби і місцевий контекст.

Згідно з даними Стефана Жордана, засновника й партнера американської консалтингової компанії IO Sustainability, що спеціалізується на розвитку міжсекторного партнерства між бізнесом, суспільством і державою, нині пріоритетними для соціальних інвестицій компаній на глобальному рівні є сфери охорони здоров'я й освіти. Далі йде робота з жінками, місцевими співтовариствами й ліквідація наслідків стихійного лиха.

Тренди корпоративної філантропії в Україні

2013 року в Україні на підставі фінансової звітності добродійників, ранжируваних відповідно до обсягів їхніх благодійних бюджетів, було складено перший Національний рейтинг. Обчислювався він для трьох окремих категорій: добродійник-компанія, добродійник-фонд або організація, добродійник-фізична особа. Організаторами рейтингу виступили Український форум добродійників і громадська організація "Соціально відповідальне суспільство". Експертний партнер - компанія "PwС Україна". До наглядової ради ввійшли: Володимир Казанський (PwС Україна), Ірина Бекешкіна ("Демократичні ініціативи"), Юрій Залуський (радник юридичної компанії).

У рейтингу взяли участь 20 компаній. На відміну від благодійних фондів, дані про добродійну діяльність компаній не були такими повними, і не всі підтверджувалися фінансовими документами (що було дозволено умовами рейтингу). Незважаючи на це, отримана інформація дає змогу судити про пріоритети соціальних проектів українського бізнесу й міжнародних компаній, що працюють в Україні.

Усього компанії, які взяли участь у рейтингу, 2012 року виділили на добродійність 140271292 грн.(вдвічі більше благодійного бюджету компаний у 2011-му), що становило 24% від загального благодійного бюджету всіх 59 учасників рейтингу.

Благодійний бюджет-2012 компаній в різних сферах розподілився так: охорона здоров'я - 14%; спорт і фізична культура - 6,7; соціальний захист і соціальна допомога - 3,5; міжнародні ініціативи - 3,2; мистецтво і культура - 2,2; довкілля і захист тварин - 1,8; наука і освіта - 0,5%.

Найбільша частина благодійного бюджету компаній належить до розділу "інше" (67,8%). Аналіз отриманих анкет показав, що заявлені в цьому розділі програми здебільшого стосуються тематики розвитку суспільства, передусім - розвитку інфраструктури місцевих співтовариств, управлінського потенціалу, підтримки місцевих ініціатив тощо.

Рейтинг показав, що найпрозоріші й найвідкритіші у сфері корпоративної філантропії - представництва транснаціональних компаній або найбільших вітчизняних корпорацій.

Співробітники як ресурс
для соціальних інвестицій

Фінансово-економічна криза розставила свої пріоритети для проектів і програм корпоративної філантропії американських і європейських компаній і дала новий поштовх для розвитку програм корпоративного волонтерства. Останні передбачають залучення співробітників у різні соціальні проекти - як компанією, так і індивідуальні.

Працівники компаній нині активно садять дерева, читають тренінги, допомагають неприбутковим організаціям, роблять ремонти в інтернатах і будинках для престарілих, проводять час із їх підопічними. Часто - в робочий час, бо багато компаній, де така програма активно працює, надають співробітникам певну кількість оплачуваних годин на рік для участі в соціальному проекті.

Транснаціональні компанії пропонують своїм працівникам стати волонтерами в інших країнах. Приміром, компанія ІВМ із 2008 року залучає своїх людей у програму Corporate Service Corps - для роботи над конкретними соціальними проектами неприбуткових організацій в інших країнах. Так, у травні минулого року група корпоративних волонтерів IBM прибула до Києва, щоб допомогти українським благодійним організаціям. Два співробітники IBM з Малайзії й Бразилії протягом місяця працювали в офісі Українського жіночого фонду, допомагаючи фонду розробляти стратегію залучення корпоративних партнерів.

Дедалі частіше й більше залучає своїх співробітників до волонтерства й український бізнес. Наприкінці минулого року група компаній СКМ оприлюднила такі цифри: понад 14 тис. співробітників висадили понад 10 тис. дерев у 50 містах і селищах. Понад 18 тис. співробітників зібрали майже дві тисячі тонн сміття в 73 містах і селищах. Понад дві тисячі співробітників "Метінвесту" допомогли тим, хто цього потребував. Такі проекти зазвичай несуть свої вигоди всім трьом сторонам, залученим у процес: і співробітникам, що отримують можливість розвинути нові навички й здобути додаткові знання; і місцевим співтовариствам, якість життя яких підвищується; і компаніям, які підсилюють бренд і підвищують лояльність співробітників.

На жаль, український бізнес у програмах корпоративного волонтерства поки що обходить стороною неприбуткові організації. Водночас транснаціональні компанії якраз планують свою роботу у сфері корпоративного волонтерства на основі співробітництва з неприбутковими організаціями, розглядаючи їх як важливу складову успішної програми. Так, приміром, наприкінці минулого року компанія EY (раніше - Ernst&Young) відкрила двері своєї Академії бізнесу, запропонувавши безоплатну участь 20 представникам благодійних організацій у 10 тренінгах із січня по серпень 2014 року. Компанія впевнена, що професійне бізнес-навчання представників благодійних організацій сприятиме розвитку доброчинності в Україні.