За даними експертів ВООЗ, навіть не дуже тривала робота за комп’ютером (не більш як одна-дві години) викликає загальне й зорове стомлення в 73% підлітків, тоді як звичайні навчальні заняття — лише в 54% підлітків. Захопившись комп’ютером, школярі не помічають настання втоми та продовжують працювати. Якщо ж на екрані висвітлюється не навчальна програма, а одна з численних комп’ютерних ігор, підлітки, навіть відчуваючи втому, не в змозі відірватися від неї по кілька годин.
Сьогодні за комп’ютером сидять і малюки, причому вдома — нерідко практично безконтрольно. У результаті дитина до вечора збуджена, роздратована, некерована, погано засинає й часто прокидається.
Найчастіше батьків непокоять комп’ютерні випромінювання. Виміри показали: рентгенівське випромінювання знаходиться на рівні фону землі. Електромагнітне випромінювання від комп’ютера хорошої якості також відповідає нормативам. Проте з бічних і задніх стінок комп’ютера низької якості рівень низькочастотних електромагнітних випромінювань може бути підвищений, тому рекомендується розташовувати його в кутку чи задньою поверхнею до стіни. Вважається також, що зменшити негативний вплив комп’ютера допомагають кактуси. А часте провітрювання кімнати, акваріум або інші ємності з водою збільшують вологість повітря.
Існує й низка інших негативних чинників, про вплив яких батьки замислюються набагато рідше. Організм дитини 5—6 років продовжує бурхливо розвиватися. У стадії розвитку знаходиться кісткова система, зокрема кисть руки. Інтенсивних перетворень зазнає така важлива для навчання функція довільної уваги, формується нормальна зорова рефракція ока. Акомодаційна система ока дитини вже готова до зорового навантаження, але різке її наростання небезпечне. Періодично переводячи погляд з екрана на клавіатуру, дитина постійно перебудовує систему акомодації ока. Це викликає напругу очних м’язів, яка посилюється світловою пульсацією екрана. Таким чином, навантаження на очі під час спілкування з комп’ютером істотно відрізняється від навантаження при інших видах зорової роботи — читанні, приміром, або навіть перегляді телепередачі. Додамо сюди й сидячу позу, яка знижує й без того низьку рухову активність сучасної дитини. Ось чому будь-яка робота для дошкільнят, зокрема і тривалість їхнього спілкування з комп’ютером, повинна суворо нормуватися.
Ще один важливий чинник — нервово-емоційна напруга. Спілкування з комп’ютером, особливо з ігровими програмами, супроводжується сильною нервовою напругою, позаяк вимагає швидкої відповідної реакції. У результаті малюк відчуває своєрідний емоційний стрес. Дослідження показали: навіть саме чекання гри супроводжується значним збільшенням вмісту гормонів кори надниркової залози. Занепокоєння, неуважність, втома починають виявлятися вже на 14-й хвилині роботи дитини на комп’ютері, а після 20 хвилин у 25% хлопчиків і дівчаток було зафіксовано неприємні явища як із боку центральної нервової системи, так і зорового апарата. Діти короткозорих (середнього чи сильного ступеня) батьків несприятливо реагують уже через 10 хвилин.
Попередити перевтому можна, обмеживши тривалість роботи дитини за комп’ютером, проводячи гімнастику для очей, правильно облаштувавши робоче місце й використовуючи лише якісні програми, що відповідають віку дитини.
Без шкоди для здоров’я безперервно працювати за комп’ютером дитина такого віку може лише 15 хвилин, а діти короткозорих батьків — лише 10, причому не щодня, а лише тричі на тиждень, через день.
Меблі мають відповідати зросту дитини, стілець — обов’язково зі спинкою. Сидіти дитина повинна на відстані не менш як 50—70 см від комп’ютера. Між корпусом тіла та краєм столу зберігається вільний простір не менш як 5 см. Стіл, де стоїть комп’ютер, слід поставити в добре освітлене місце, але так, щоб на екрані не було відблисків.
за матеріалами журналу «Материнство»