UA / RU
Підтримати ZN.ua

ДЛЯ КОГОСЬ І ВОДОГІН — ДИВИНА

Процес «проїдання» сімейного бюджету, що спостерігається протягом досить тривалого часу, є одним ...

Автор: Тетяна Галковська

Процес «проїдання» сімейного бюджету, що спостерігається протягом досить тривалого часу, є одним із найнебезпечніших ознак зниження рівня життя населення, — говориться в опублікованій днями національній доповіді «Про становище сімей в Україні» за підсумками 2000 року. Як зазначається далі, найменш забезпечені сім’ї практично всі кошти витрачають на харчування, задовольняючи при цьому свої потреби в кращому випадку на рівні фізіологічних норм.

Середня українська сім’я залишає в продуктових магазинах і на базарах 64,9% своїх доходів. Витрати на хліб перевищують загальні витрати на непродовольчі товари, включаючи як товари щоденного попиту, так і одяг, взуття і побутове обладнання. Середня українська сім’я виділяє на непродовольчі товари близько 21 грн. на місяць на людину, у той час як на хліб — 22,5 грн.

Енергетична цінність харчування майже 30% населення не досягає прийнятих світових стандартів ВОЗ (2100 ккал — це при раціональному харчуванні), а 36% — нормативів МОЗ України. При цьому про раціональність харчування не замислюються не лише бідні сім’ї, а й більш-менш забезпечені. Аналіз раціону харчування населення показав, що з підвищенням добробуту збільшується споживання усе того ж хліба, хлібопродуктів і картоплі, а не значно корисніших овочів, фруктів і соків.

Частина витрат на послуги скоротилася більш, ніж на 2%. При цьому найбільш вагомими залишаються витрати на житлово-комунальні послуги — 6,9% від загальних витрат. Трохи меншими були витрати на транспорт — 1,6% загальних витрат, послуги зв’язку — 1,4%, на медичні послуги й оздоровлення — 1,8%. Найменше витрачає населення на послуги освіти і виховання — 0,9% загальних витрат, побутові послуги — 0,9%, а також культуру та спорт — 0,1%.

Якщо говорити про наявність у вітчизняних сім’ях побутових товарів тривалого споживання, то картина складається така. Виявляється, для багатьох сімей недосяжною розкішшю є навіть такі звичні предмети як холодильник чи телефон. Останній є лише у 42,9% сімей, а перший — майже в 90%. Пральні машини є в 71,7% сімей, кольорові телевізори — у 65,9%. 24 сім’ї з 100 мають автомобіль, 7 із 100 — відеокамеру, а 5 із 1000 — супутникову антену.

За розрахунками фахівців, більшість українського населення мешкає й у значно меншому за площею і менш комфортабельному житлі, аніж у розвинених країнах. Так, у європейських країнах на кожного жителя припадає 25 кв.м загальної площі, у США — 30 кв.м. В Україні ж налічується 116 тис. комунальних квартир, у яких мешкає по 2—3 сім’ї, не пов’язаних родинними взаєминами.

Залишають бажати кращого і сучасні зручності у більшості квартир та приватних будинках. У сільській місцевості лише 24,8% сімей мешкають у будинках із водопостачанням, у тому числі усього 0,6% мають гарячу воду або газову колонку; каналізацією обладнано лише 19% будинків. Кам’яний вік!

Тим часом, у тих же США люди давним-давно не витрачають по 70—80% сімейного бюджету на одне харчування. Найбільша сума сімейного бюджету американської господині — близько 40% — йде на житло, у тому числі на його купівлю, оренду чи страховку. Опалення, постачання газом і електроенергією, водогін, каналізація і прибирання сміття обходяться в 5%. Ще 4,8% американці викладають за затишок — від меблів і фіраночок на вікнах до домашнього інструмента і ремонту.

Багато йде на транспорт — 17,6% усіх витрат. Однак якщо в нас у поняття «транспорт» входить вартість проїзду в метро чи автобусі до роботи й назад, то в американців — оренда і страховка автомашин, купівля запчастин і бензину, а також ремонт та інші «радості», пов’язані з утриманням особистого авто.

На їжу і питво, включаючи алкогольні напої, американці виділяють усього близько 17%. Ще десь 5% іде на медичні послуги, причому лише ті, що оплачуються з власної кишені.

На можливість відпочити і потішити домашніх улюбленців припадає ще 6%. Стільки ж на освіту і зв’язок, у тому числі стільниковий. Трохи менше 5% «з’їдають» одяг, взуття і прикраси. Але й після усього в американців залишається в кишенях близько 4% «на інші витрати».