UA / RU
Підтримати ZN.ua

«ДАВНО ВИ КУПУВАЛИ КАЛЕНДАР»

«Давно ли покупали календарь, а вот уже почти перелистали, и вот уже на прежнем пьедестале себе в...

Автор: Ганна Володимирська

«Давно ли покупали календарь,

а вот уже почти перелистали,

и вот уже на прежнем пьедестале

себе воздвигли новый календарь,

и он стоит, как новый государь,

чей норов до поры еще неведом,

и подданным пока не угадать,

дарует ли он мир и благодать,

а может быть, проявится не в этом».

Ю.Левитанський

Настає звична передноворічна метушня: ми носимося магазинами в пошуках подарунків близьким і коханим. Важке запитання «що й кому дарувати» кожний вирішує по-своєму. Педантичні складають список заздалегідь, вільні натури просто обходять торгові точки в надії, що щось на очі попадеться. З кожним роком усе важче порадувати ближнього чимось новеньким. Проте є те, що можна дарувати щороку, оскільки щороку воно нове. Це календарі.

Поліграфісти подбали про нас і засипали міста різноманітними календарями. Покупців же цікавлять такі параметри: естетика календаря повинна відповідати їхньому смаку; якість друку має бути високою; бажано, щоб і календар був не занадто дорогим. Є величезний вибір календарів за типами, видами, форматами і навіть за орієнтацією на стать потенційного покупця. Приміром, жіночі календарі, тобто такі, що радують око представниць прекрасної статі, — від дівчаток до бабусь. На їхніх сторінках зображені квіти в букетах і натюрмортах, портрети зірок екрану й улюблених співаків і співачок, усілякі тварини — кішечки і собачки, коні й птахи. До жіночих за тематикою календарів належать і ті, де повідомляється якась корисна інформація: календар городника, приміром, або календар із гороскопом. Безумовно, такі календарі можна дарувати й чоловікам — навіть якщо вони стверджуватимуть, що більше дивляться на зручно організовану календарну сітку, не вірте — кішечки, собачки й особливо відомі співачки теж притягують їхній погляд.

Чоловікам в основному дарують календарі з зображенням автомобілів, катерів і яхт, вітрильників. Сильна половина роду людського любить також об’ємні календарі, тобто зроблені за принципом паперового конструктора: приміром, багатогранник, де на кожній грані красується черговий місяць, або календар-іграшка з оптичними картинками, де під одним кутом зору видно календарну сітку, а під іншим — оголену красуню. Чому на столах у чоловіків є настільний перекидний календар, на стіні — настінний, а в кишені — кишеньковий? Вони кажуть, що як люди практичні хочуть і на роботі, і вдома завжди знати, яке нині число і який місяць. Проте ми, жінки, розуміємо, що вони лукавлять: адже всі їхні іграшки — і електронна записна книжка, і мобільний телефон, і навіть наручні годинники завжди показують число і місяць. Отже безкорисливу любов чоловіків до календарів можна пояснити лише тягою до барвистої друкарської продукції.

Цю обставину використовують ті, хто з обов’язку служби цією самою продукцією займається, — рекламісти. Починаючи з осені, співробітники рекламних агентств наполегливо й не дуже, делікатно й завбачливо нагадують своїм клієнтам, що, мовляв, непогано було б подумати про календар на майбутній рік. Якщо запитати рекламіста, який носій реклами працює цілий рік, той без запинки відповість: «Календар».

Безумовно, у сенсі тривалості рідкісний носій посперечається з календарем. Він висить на стіні офісу чи вдома, стоїть на робочому столі, становлячись частиною життя. Звично зазначаєш у ньому потрібні дати, любуєшся ним або звикнеш до нього і не помічаєш. Проте логотип — обов’язковий елемент рекламного календаря — «лягає на підсвідомість». Чимало торгових марок хочуть через календар зайвий раз нагадати про себе, оскільки жодний рекламний продукт не має такого розмаїття форм і видів. Маленькі кишенькові, перекидні настільні — будиночком, настінні величезні календарі- плакати, перекидні настінні — все це різношерсте сімейство — одночасно твір мистецтва і комерційний об’єкт. Саме в календарі фантазія художника-дизайнера може розгулятися на повну силу.

Де, як не в дитячому календарі, художники можуть дати волю своїй фантазії, пригадати власне дитинство і створити календар, що буде не лише прикрашати інтер’єр, а й стане ще однією улюбленою іграшкою для маляти? У дитячих календарях часто використовують образи героїв мультфільмів і казкових персонажів. Типові календарі для тінейджерів — плакати з мужніми героями бойовиків і різних шоу-груп. Останній вид поліграфії настільки популярний, що за тиражами стоїть на першому місці. Варто тільки виникнути на відеоринку черговому блокбастеру, як одразу з’являється плакат з обличчям цього кумира. А комерційний ефект додає йому календарна сітка на наступний рік.

Безумовно, є розкішні за сюжетом, видрукувані на чудовому папері календарі. Вони виконані так професійно, що коли рік закінчується, із ними не хочеться розставатися. Проте бувають випадки, коли календар викликає, м’яко кажучи, здивування, і хочеться крикнути: «Автора!!!» Як вам календар під «веселенькою» назвою «Кам’яні могили»? Безрадісне похмуре небо нависло над таким же холодним тужливим степом, до самого обрію — заледенілий сухий ковил, лише один акцент порушує сумний грудневий пейзаж: кам’яна могильна плита, посічена часом і вітром. У цьому незабутньому календарі інші сторінки були такими самими «оптимістичними». Цей календар був замовлений якимось банком. Певне, хтось із співробітників банку у вільний від фінансової діяльності час захоплювався археологією. Інакше як благородним захопленням історією рідного краю важко пояснити дивну тему для поліграфічного виробу, який весь рік повинний тішити погляд.

У календарів, особливо в перекидних дванадцятисторінкових, є свої закони:

— календар не може бути «легковажним» ні за ідеєю, ні за образотворчим рядом;

— календар не може включати багато колірних фрагментів, цим він відрізняється від буклета, проспекту, журналу;

— календарна сітка повинна добре читатися;

— календар має бути надрукований на гарному цупкому папері або на тонкому картоні.

Втім, давайте від фахових премудростей повернемося до споживчих мотивів. Навіть молодший школяр на кишенькові гроші може купити календарик, що йому сподобався. Найдешевший, за 25 копійок — кишеньковий. Серія ламінованих кишенькових коштує від 1 до 3 гривень. Календарі-плакати, які дуже подобаються підліткам, залежно від формату та якості паперу коштуватимуть від 1 до 5 гривень. І нарешті, вартість престижних перекидних календарів, таких звичних у наших квартирах і незамінних на роботі, коливається від 7—10 до 25—50 гривень. На ціну цих товарів впливає якість паперу і преси, формат і тираж.

...Коли виникне проблема подарунків, киньте погляд на «спресовану купку листків, квитків іменних і перепусток на право безперешкодного входу під склепіння наступаючого року». Не таке вже погане рішення...